Hjälp sökes från er som kör 250 racer

Goodstuff skrev:
2. Ställer man in min TZ enligt de grundinställningar som finns i manualen så skulle den vara så fett bestyckad att det skulle vara löjligt.
3. Hur gör man det då?
4. Varför är det enklare?
2. Så är det även i min Honda-manual. Men det är ett bra utgångsläge för att gå nedåt och hitta en rimlig bestyckning.

3. Det lär man sig förstås efter en tid i depåerna och här på forumet.

4. Har man plats är det nog enklare att ha dunkar med racingbränsle ståede i garaget. Men om utrymme är en bristvara är det smidigt att fylla en 20-litersdunk när det behövs.

Nordgren skrev:
Jag hoppas att du lever som du lär nästa år för då kommer de gå mycket bättre.
Jag ska verkligen försöka!

Nordgren skrev:
Racesoppa är ca 15kr/liter dyrare och på en SM säsong går det åt mindre än 200 liter dvs 3000kr mer. Det är det värt med tanke på tillförlitligheten, effekt och gasrespons.
Det vore uppriktigt intressant att se skillnaden i varvtider. Pesonligen skulle jag gärna spara 3.000 kr till något annat om skillnaden i tid är försumbar för en hobbyåkare.
 
Nyteknik skrev:
2. Så är det även i min Honda-manual. Men det är ett bra utgångsläge för att gå nedåt och hitta en rimlig bestyckning.

3. Det lär man sig förstås efter en tid i depåerna och här på forumet.

4. Har man plats är det nog enklare att ha dunkar med racingbränsle ståede i garaget. Men om utrymme är en bristvara är det smidigt att fylla en 20-litersdunk när det behövs.

3. Gör man? Läser man den här tråden är ju åsikterna om vad som är rätt och fel kraftigt varierande. Jagvet ju vem jag litar på men det är kanske inte helt enkelt att avgöra utifrån.
4. Varför tar min 20 litersdunk mer plats än din i garaget? Det är enkelt att köpa racesoppa - man åker bara till en annan affär än sin lokala bensinmack.
 
Teddy skrev:
Intressant.


Innan vadå? Innan du började köra? Var det när du stod och varmkörde eller?

Ökade när då? När du började köra? I takt med uppskattad motorbelastning?

Alltså det där känns väl hyffsat vetenskapligt, en detonationsräknare är ju ingen subjektiv upplevelse utan en ganska bra mätsticka.


Det samma gäller väl för alla bränslen, eller hur menar du? Förklara.

Tacksam för svar.

Ok, en mer ingående beskrivning:
Det var en träning på kga och jag hade kört ett eller två pass på vp, räknaren visade 150 från sista passet. Vi tömde tanken och tanka upp aspen, kör ett pass och efter detta står den på 300 (själfallet nollställde jag räknaren mellan passen :) ).

Ett vetenskapligt test gör man i en bromsbänk med kontrolerad miljö med full koll på alla parametrar och loggning av dessa så man kan jämföra resultaten med varandra.

Annars så är ju en knackräknare en välvärd investering, speciellt om man ligger och vill optimera bänsleblandningen/tändning. Man spar massor med mektid för att slippa skruvaisär o kolla om motorn har spikat.

Jo självfallet är det så. Eftersom jag inte hade knackräknare då gick jag på hur motorn gick och hur pass mycket kolven hade spikat. Att jag inte kör på alkylat idag ger ju en vink om att race sopporna är bättre på att magra ur.
På den tiden det begav sig var man ju en fattig student och jag minns att alkylaten kostade 10.50kr/litern. Numera har man en bättre ekonomi som inte är så känslig för att lägga ut 5-600 extra en tävlingshelg på soppa.
Samtidigt är det inte så kul och åka omkrig och veta att jag inte har fulleffekt i motorn bara för att jag kör för fett medans konkurenterna blåser om dig på rakan.
 
Goodstuff skrev:
3. Gör man? Läser man den här tråden är ju åsikterna om vad som är rätt och fel kraftigt varierande. Jag vet ju vem jag litar på men det är kanske inte helt enkelt att avgöra utifrån.
4. Varför tar min 20 litersdunk mer plats än din i garaget? Det är enkelt att köpa racesoppa - man åker bara till en annan affär än sin lokala bensinmack.
3. Som jag skrev tycker jag man lär sig både i depån och här på forumet vilka som ger relevanta råd.

4. Kan man köpa en 20-litersdunk med racingbränsle? Jag är säker på att jag har läst i tidigare trådar att man måst köpa betydlig mer per tillfälle. Men är det så lätt att stega in på en mc-firma och komma ut med 20 liter racingbränsle håller jag med om att den praktiska vitsen med OK faller. Men det är fortfarande rejält billigare: 12 kr / litern för bensin och 90 kr / liter för olja.
 
Dunkarna är iofs 25 liter, både AG och Aspen finns runt knuten att hämta.
Handlar man mer vid samma tillfälle kan man ju få rabatter.
 
Futura är ett racingbränsle som finns i 20L dunk. Kanske inte lika lätt att hitta hos en försäljare nära en bara.. Annars är 25L vanligaste storleken bland övriga bensinmärken.
 
Nyteknik skrev:
4. Kan man köpa en 20-litersdunk med racingbränsle? Jag är säker på att jag har läst i tidigare trådar att man måst köpa betydlig mer per tillfälle. Men är det så lätt att stega in på en mc-firma och komma ut med 20 liter racingbränsle håller jag med om att den praktiska vitsen med OK faller. Men det är fortfarande rejält billigare: 12 kr / litern för bensin och 90 kr / liter för olja.
Jag tänkte köra med OK's alkylatsoppa i Aprilian men det var tji att hitta den på pump i Linköpingstrakten. Billigaste jag hittade var en 5-litersdunk för runt 125 kr...
 
Torkel skrev:
Jag tänkte köra med OK's alkylatsoppa i Aprilian men det var tji att hitta den på pump i Linköpingstrakten. Billigaste jag hittade var en 5-litersdunk för runt 125 kr...
Samma soppa som man har i mini motos, färdigblandat 2% :confused:
 
Vad är det för fel med vanlig 98? Att man inte ska köra en tvåtaktare på mackarnas 95 beror ju på att det är 5% etanol i som inte blandar sig med vanlig tvåtaktsolja. Jag har aldrig köpt något specialbränsle till vare sig crossar eller RG:n. Nu är väl inte en cross lika optimerad för hög effekt som en 250 racer, men det är ju inga gräsklippare vi pratar om.
 
nja....

en 125 cross ger ca 30 på bakhjulet en bra dag :)

min aprilia rsw ligger på över 50 på bakhjulet....... i jämförelse är det en gräsklippare :7peta


Edika skrev:
Vad är det för fel med vanlig 98? Att man inte ska köra en tvåtaktare på mackarnas 95 beror ju på att det är 5% etanol i som inte blandar sig med vanlig tvåtaktsolja. Jag har aldrig köpt något specialbränsle till vare sig crossar eller RG:n. Nu är väl inte en cross lika optimerad för hög effekt som en 250 racer, men det är ju inga gräsklippare vi pratar om.
 
Edika skrev:
Vad är det för fel med vanlig 98? Att man inte ska köra en tvåtaktare på mackarnas 95 beror ju på att det är 5% etanol i som inte blandar sig med vanlig tvåtaktsolja. Jag har aldrig köpt något specialbränsle till vare sig crossar eller RG:n. Nu är väl inte en cross lika optimerad för hög effekt som en 250 racer, men det är ju inga gräsklippare vi pratar om.
Det beror på vem du frågar men enligt Nyteknik så lär man sig sålla efter ett tag. ;)
De flesta kör med 102 oktanig racesoppa av flera anledningar: säkrare kvalitétskontroll, mindre risk för spikningar, bättre att optimera för hög effekt etc etc.
En del, få, kör med 95 oktanig alkylatbensin av ekonomiska skäl, tror jag är det främsta skälet.
 
Edika skrev:
Vad är det för fel med vanlig 98? Att man inte ska köra en tvåtaktare på mackarnas 95 beror ju på att det är 5% etanol i som inte blandar sig med vanlig tvåtaktsolja. Jag har aldrig köpt något specialbränsle till vare sig crossar eller RG:n. Nu är väl inte en cross lika optimerad för hög effekt som en 250 racer, men det är ju inga gräsklippare vi pratar om.
Jag hade kört på 95-oktanig alkylatbensin från OK i 1,5 säsong utan minsta problem. När jag tankade vanlig 98-oktanig nöp ena kolven, bakhjulet låste sig in i Esset (Sviestad) och cylindern kommer nu behöva ny nicasil. Jag tänker inte argumentera för att OK´s alkylatbensin är bättre än det som kallas för racingbränsle. Men den har inte orsakat några problem för mig.

Någon som vet något om Shells nya 100-oktaniga bensin V-power?
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Någon som vet något om Shells nya 100-oktaniga bensin V-power?

Jag vet inte om det är samma som shell kört med i tyskland, deras "super-nåt", som är 100-oktan som jag vet Roy Möller m.fl kört på utan några större problem.
Jag var sugen på det, men det var bra jobbigt att få hemtransporterat till vettiga kostnader. Är det samma bör det funka iaf.
 
Nyteknik skrev:
Någon som vet något om Shells nya 100-oktaniga bensin V-power?
Shells nya 99 oktaniga V-power får tämligen låga omdömen om du söker på teknikforumet. Klassiskt försök att sälja gröten i ny och dyrare förpackning.
 
oFFkeFF skrev:
Jag vet inte om det är samma som shell kört med i tyskland, deras "super-nåt", som är 100-oktan som jag vet Roy Möller m.fl kört på utan några större problem.
Jag var sugen på det, men det var bra jobbigt att få hemtransporterat till vettiga kostnader. Är det samma bör det funka iaf.
Funka...?
 
Edika skrev:
Vad är det för fel med vanlig 98?
Vanlig pumpbensin såsom 95, 96 och 98 är föremål för säsongsförändringar. Samma 98-oktaniga bensin har olika sammansättning beroende på säsong allt för att passa medelsvenssonbilisten. Eftersom man i en racer ställer in motorn optimalt kan samma bensin som en gång fungerade nästa gång inte fungera. Flera förare har dock genom åren använt sig av vanlig 98 oktan pumpbensin men t o m en snål jävel som jag tycker att det är väl riskabelt och jag undrar om den inte ligger på gränsen för att klara kompressionen i en 250R. Kanske AndersBrink här på forumet kan göra en kalkyl på kompression och säga om den räcker eller inte?

Jag vet att förra ägaren till Nytekniks förra hoj (Yamaha TZ -94), en mycket duktig och tekniskt kunnig förare som var aktiv för cirka 10 år sedan sänkte kopressionen genom att anpassa förränningsrummen (topparna) för att kunna köra på 98 oktan pumpbensin. Detta var då man gick från blyad till oblyad bensin och de oblyade högoktaniga bränslen som då fanns att tillgå var svindyra och alkylatbensinen höll långt lägre kvalitet än vad den gör idag.

Nyteknik har kört ett par gånger på 98 oktan pumpbensin, men senaste gången sa det "Pooo". :brinnerup
 
oFFkeFF skrev:
Jepp, Inte hört Roy gnälla om några större problem, fast har för mig han körde på racesoppa någon gång då och då iaf.

De gångerna jag körde ihop med Roy när han hade denna soppa körde han iaf väldigt fett....men han är ju här på forumet så varför inte dra iväg ett PM till honom? Nr12 heter han.
 
Jag har granskat produkt och säkerhetsdatablad för Shells nya V-power och den skiljer sig inte i uppbyggnad från vanlig 98 mer än det något höjda oktantalet vilket härstammar från att man har en ökad koncentration av kolkedjor med lämplig längd (dvs en lite finare destilation). Detta räcker dock inte för att det skall spela någon roll i verkliga livet.
Kort sagt gröt i fin förpackning....

Teddy skrev:
Flera förare har dock genom åren använt sig av vanlig 98 oktan pumpbensin men t o m en snål jävel som jag tycker att det är väl riskabelt och jag undrar om den inte ligger på gränsen för att klara kompressionen i en 250R. Kanske AndersBrink här på forumet kan göra en kalkyl på kompression och säga om den räcker eller inte?

Det är nog tyvärr inte lika enkelt att avgöra max komp för en specifik soppa i en tvåtaktare då den effektiva kompressionen varierar mer med varvtalet än i en fyrtaktare.
 
Borsiin JR skrev:
Jag har granskat produkt och säkerhetsdatablad för Shells nya V-power och den skiljer sig inte i uppbyggnad från vanlig 98 mer än det något höjda oktantalet vilket härstammar från att man har en ökad koncentration av kolkedjor med lämplig längd (dvs en lite finare destilation). Detta räcker dock inte för att det skall spela någon roll i verkliga livet.
Kort sagt gröt i fin förpackning....
Teknikens Värld var med rätta skeptisk till Shells nya 100-oktaniga bensin. Men deras test visade att den gav 10 hk mer än 95-oktanig bensin. Och en bättre effektkurva. Inte bara gröt med andra ord.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top