Hjälp, R1 Fastnat i växel.

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Hej har en R1 som helt plötsligt fastnat i 3:an och nu vill den varken upp eller ner. Har öppnat o kollat fjädern och den sitter som den ska, någon som har någon aning?

:brinnerup
 
Det kan ha hänt att växelfjädern hoppat av. Den sitter bakom kåpan där växelaxeln går ut. Titta där. Det ska nog vara rätt lugnt.

Vore det mekaniskt fel och du inte kan växla tillbaka borde du höra rejäla ljud inneifrån växellådan.
 
kan säga att det känns som att mekanismen som sitter på växelaxeln satt för långt ut mot kåpan, svårt att förklara men det kändes som att kontakten mellan den mekanismen och mellan det stjärnformade hjulet med växellägen var dålig.
 
hur menar du? kopplingen fungerar som den ska annars. förutom att det inte går att växla... :)
 
växelspaken känns inte heller stum förens i ändläget där man är van vid att nästa växel hoppar i. Jag kan ju inte vara den första som detta hänt väl? :va
 
pakopak skrev:
2043115 hur menar du? kopplingen fungerar som den ska annars. förutom att det inte går att växla... :)
på engelska "sticky clutch". Kopplingen håller kvar i växeln (på sätt o vis) och låter dig inte växla. Du kanske fått ett extremfall.

Du kan inte sakta rulla frammåt samtidigt som du trycker lite på växelpinnen för att växla?

När bytte du olja senast?
 
har inte bytt olja, köpte den för 10 mil sedan... (Varningslampa! hehe...) tycker att det känns som att rullen som ska ligga i dalarna på det stjärnformade hjulet har legat fel. (fattar du? :va ) jag kunde köra precis som vanligt hem i 3:an och kopplingen funkade som den skulle. kan vara 2:an, nu blev jag osäker. det går hyffsat lätt att rulla iväg i den växeln. borde nog vara 2:an :3freak
 
ta en bild på vad du menar.

om kopplingen funkar på så sätt att du kan slira iväg på växeln du ligger i så borde det ju som sagt inte vara felet.

hoppas du inte köpt grisen i säcken...
 
Swedie skrev:
2043226 ta en bild på vad du menar.

om kopplingen funkar på så sätt att du kan slira iväg på växeln du ligger i så borde det ju som sagt inte vara felet.

hoppas du inte köpt grisen i säcken...

precis så kan man köra iväg, fixar bild, har i telefonen

det ligger vät typ en rulle på det stjärnformade hjulet till vänster, när jag plockade av den mekanismen så kändes det som att själva rullen hade glidigt av sin position, har tyvärr ingen bild på mekanismen. men allt ser helt ut och inga lösa delar i utrymmet.

Trodde först att det gått av en flisa på stjärnhjulet men jag har kommit fram till att det borde vara neutralläget, 6 växelläge + neutral
 
Last edited:
pakopak skrev:
2043255 Framförallt att det blir billigt.... :D

behöver ju som sagt inte vara så farligt,tror jag inte det är heller är ju inte så att växlarna hoppar för dig,men jag skulle ändå kolla oljan så det inte blivit ngn fel olja i som kladdar i hopp lamellerna,du sa ju den gått 10 mil sedan förra bytet,står den sedan ett tag med ngn fel olja så kan lamellerna sätta sig rejält kan jag lova..bättre att börja med dom lätta felsökningarna först.
 
mojjsan skrev:
2043269 behöver ju som sagt inte vara så farligt,tror jag inte det är heller är ju inte så att växlarna hoppar för dig,men jag skulle ändå kolla oljan så det inte blivit ngn fel olja i som kladdar i hopp lamellerna,du sa ju den gått 10 mil sedan förra bytet,står den sedan ett tag med ngn fel olja så kan lamellerna sätta sig rejält kan jag lova..bättre att börja med dom lätta felsökningarna först.

nja, skrev att jag inte bytt olja för jag köpte den för tio mil sedan, förra servicen var 300 mil sedan. så jag vet inte riktigt.lite grön på det hör med att mecka, öppnade för att kolla om det var den berömda 17:- fjädern som spökade. men den var hel. Ska dra till garaget och titta lite på den andra delen. kanske blir klokare då.
 
HanneZ skrev:
2043296 Om fjädern går sönder brukar man snarare ha problemet att växlarna inte går i.
Jo men om ett fel kostar 17:- att laga så ville jag helst att det var det... :D
Men men.... :huvet

Har läst om olika problem med r1 vxl men ingenstans hittar jag nåt om detta, det var helt odramatiskt när det hände, lugn körning och inga missljud.
 
pakopak skrev:
2043222 köpte den för 10 mil sedan...

Du får nog slå en signal till nissen du köpte den av och diskutera hans eventuella snabb-kebablagningar på hojen före han sålde den :hihi !
 
HUHA! har känt på det stjärnformade drevet och lyckades med kopplingen inne få i den i samtliga 6 växlar och neutral hur lätt som helst. Borde betyda att felet sitter i själva mekanismen som växelaxeln sitter i, bifogar bild. Problemet verkar vara att det som ska gripa tag i det stjärnformade hjulet sitter fel och iom. att det är fjäderbelastat så vet jag inte vilket läge den ska ha när jag klämmer dit den igen.någon som har något schysst tips? Kan man tex utgå ifrån 1:ans växel (som jag hittar lätt) och sen sätta dit mekanismen i ett läge som ska vara rätt? Oj, komplicerat att förklara, fattar knappt själv... :va Jag kan alltså byta växel om jag pillar på hjulet men när jag sätter i mekanismen så griper den inte tag som den ska. fattar nån...?

Bildförklaring 1: Toppen på kugget där bakom är Neutralläge, borde betyda att den ligger i 1:an nu

2: Placeringen på denna biten vet jag inte, den måste ju stämma överens med växelläge eller det sköts automatiskt?

pil upp och ner är hur mekanismen kan röra sig.
 
Rullar du eller har du hojen still när du försöker växla?

Kontrollera att inte pedalen tar emot något och att länkaget helt tiden går fritt.

/fredde
 
jag har hela kåpan öppen och gör det med fingrarna, växelpedalen är inte inkopplad och givetvis så rullar jag lite på den, det konstiga är att när jag har mekanismen av så går det hur lätt som helst att växla genom att vrida på stjärnformade hjulet, men när mekanismen sitter på så är det helstopp.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top