Hjälp! Nyköpt Triumph Speed Triple 2003 Går inte på alla cylindrar =(

Carlis

Rookie
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2003, Triumph Speed Triple
Hej vänner!

Behöver nu eran hjälp. Har enligt rubriken en för mig ny hoj med 2200 mil på mätaren som går riktigt dåligt =(

Säljaren säger att han ej haft problemet men kört extremt lite de 2 åren han ägt den. ca 120 mil på 2 år varav max 10 mil i våras/iår.

Problemet är att hojen troligen inte går på alla cylindrar och särskilt inte när den bli varm. Märkte inget vid relativt lugn provkörning utan först på motorvägen på väg hem när hojen inte varvar högre än 5500 varv och bluddrar rejält. Min första tanke var gammal soppa, men den beter sig likadant nu med full tank ny soppa och injectioncleaner ihälld. När jag slår av på gasen tycker jag den börjar gå jämnare igen. Ibland "kvicknar" den till och går jämnt för ett ögonblick och varvar då på bra. Olja, Tändstift samt luftfilter bytte tidigare ägare i våras.

Känns sådär att börja med att skruva isär hojen det första man gör, särskilt då jag inte har någon erfarenhet av Triumph sedan tidigare...

Min tanke är: Fukt vid tändstift? Något som inte monterats tillbaka rätt alt. klämts när han monterade tillbaka luftburk/tank? Hittade idag en lös kontakt under tanken vid motorn som ser ut såhär: bild.jpg

Hade ju varit strålande om den kontakten var orsaken till problemet =)

Om någon har tillgång till nedladdningsbar verkstadshandbok skulle det uppskattas oerhört!! Även tips för demontering tages tacksamt emot!

Så, tacksam för all hjälp jag kan få! Hade varit grymt att få några mil på hojen nu innan vinterdvalan...
 
Om det är förgasare så låter det som om det är där problemet finns .

Vet inte hur långt du har kört , men det kan lossna av sig sig själv om du kör lite .
 
Jag vet inte vem som sålde hojen men vilket jävla äckel till människa!
Klart han visste om det där, det är ju fortfarande säsong. Visst har han tagit nån repa i år.
 
provkörde du inte hojjen när du köpte den? Det där ser ut som en spridar kontakt...
 
Stopp i tankventilationen, skit eller den berömda tippventilen (om den finns kvar)

Vatten i tändstiftsbrunnarna, om inte tändstiftstätningarna är bytta.


I särklass vanligaste orsakerna till ojämn gång på speed triplar. Båda är enkla att kolla/fixa själv.


Den lösa kontakten. Undrar om inte jag också hade sådan lös på min -06 kommer inte ihåg riktigt.
 
Last edited:
Om jag förstått det rätt så är det insprutning, det kan då mycket väl vara kontakten till LMM vilket (åtminstone på bilar) kan ge liknande symptom, den kan han ha tagit ur när han fipplade med luftburken och glömt sätta dit den igen. Spana även efter luftläckor, tjuvluft kan skapa liknande problem... Luftläckage känns faktiskt som väldigt troligt. Kolla luftfiltret med.
 
Den går bara på tre cylindrar eller? ;D (flåt, kunde inte låta bli ;)

edit: och för att tillföra nåt vettigt kan jag säga att TPS, MAP och ev MAF (manifold air flow)-givarna alla har tre stift, så det torde inte vara nån av dom kontakten ska gå till. (känner dessutom inte till nån modern hoj förut möjligtvis BMW som faktiskt använder MAF-givare istället för MAP)

Mer troligt att det är nån kontakt till nån PAIR-solenoid som kopplats ur när man tagit bort det.
 
Last edited:
Du har inte än bättre bild?

Ska inte va nån lös kontakt över iaf (förutom den där data (scart) kontakten då)

Lyft tanken så ser du mera. Försök töm ur lite soppa, full tank är as tungt.
Var försiktig med inspruts kontakterna bara. knäpp loss dom först.

SAM_1406.jpg

/D
 
Inte helt ovanligt att det kan vara vatten i tändhattar efter tvätt/regn. Detta var ett vanligt problem på dessa årsmodeller. Ta loss och torka rent, samt hoppas på det bästa.
Kolla även luftburken. Den satt lös på min hoj och då verkade det som den "tappade" en cylinder vid större gaspåslag. Gick dock normalt vid lugnare körning.

Lycka till.
 
Last edited:
Hade samma symptom på min KTM 950, den gick dåligt på höga varv med bara en cyl o ibland tände den till o gick på båda cylindrar, men sen så säckade den ihop igen.

Problemet för mig var att ena tändhatten "skruvat upp sig" så jag tog av den o vred åt o sen gick hojen kanon!
 
Hej allihop!

Tack för snabb och bra respons. Blir till att skruva ner på lördag, har inte haft tid tyvärr. Har även mailat bilden till Johans MC för att ev få reda på vad den kontakten går till. Några särskilda tips inför avmontering av tanken/luftburk? Särskilt att kolla efter?

Allt gott!

Carlis
 
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?
 
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?
Smart tänkt, troligt :tummenupp

Edit:
Tips vid avmontering, se ovan. sen på andra sidan tanken är det två slangar (ej med klämma) för luftning tror jag.
Notera vilken som är/siter fram resp. backåt. (inte för att jag vet om det spelar roll, men känns bra att sätta tillbaks dom som dom satt)

/D
Utgår från att det är lika som på en 955i -99 då det är samma haynes bok
 
Last edited:
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
 
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
Och så passa på att byta gummitätningarna till den nya modellen som har bättre form när man ändå skruvar. 3x40 spänn.
 
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
Exakt samma på min -04... Två gånger på tre år.
 
Det skulle det ju faktiskt kunna vara! Får kolla med laddaren när jag skruvar imorgon.
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?

Känns ganska troligt med vatten vid stiften. Ger sig förhoppningsvis när jag monterar isär.
Något särskilt fett jag bör använda?

Passar nog på att byta tätningarna också, om handlarn har dom på hyllan dvs...
Bör jag även byta tändstift (de är ju helt nya)? Självklart byter jag om de ser rostiga/taskiga ut, men annars?

Sitter iridiumstift i nu, erfarenheter av dem?
 
Last edited:
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?

Jag tycker också det ser ut som en CTEK-kontakt.
XS%200.8_3.jpg

Med risk för att dumförklara TS (ursäkta i så fall): Alltså en kontakt för att ladda batteriet med en smartladdare från det välkända märket CTEK.
 
Exakt samma på min -04... Två gånger på tre år.
Nu måste jag kontra lite :) måste va ett -04 problem då, min har stått ute i ur & skur, högtryck tvättas, gått en j-vla massa mil. och snus torr i brunnarna.

SAM_1392.jpg

Sitat från mc experten ang tändstiftsbrunnarna: ( :7peta :) )
mcexperten_aug_12.jpg
Men visst, kolla dom/det - kanske -04 skiljer sig från -99 som jag strippat 5-6 ggr

Int fn kommer det in nått här

SAM_1391.jpg

/D
 
Last edited:
Med risk för att dumförklara TS (ursäkta i så fall): Alltså en kontakt för att ladda batteriet med en smartladdare från det välkända märket CTEK.
Helt lugnt! Jag var med där men är ny hojåkare och har inte skruvat 100-tals timmar i mina dagar heller utan att vara helt novis ;-)
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top