Hjälp mig välja hoj!

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Så nu har man äntligen tagit mc-kort. Hade egentligen tänkt satsa på hoj till nästa år men nu är man sugen som fan nu efter avklarad uppkörning, plus att priset är fördelaktigt såhär års. Har kikat igenom blocket efter en maskin att åka på, gärna en strypt då jag bara har mellanklass. Det är såklart en sporthoj jag vill ha då jag gillar att ligga på krokiga vägar och pressa kurvor. Har fått syn på en hoj här i Uppsala som verkar intressant:

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki....htm?ca=10&w=1

Frågan är då; Är det en vettig hoj? Insugsrör, vad kostar det att ordna det? Är det något akut eller kan man köra på det som den står nu och fixa under vintern? Med tanke på det och den sena säsongen kan man kanske pressa ned priset till 25 bananer vilket verkar ganska vettigt. Vad bör jag kontrollera om jag åker och kikar på den? Vad säger expertpanelen om denna hoj?

Mycket frågor från en som är ny på det här med hoj. Hoppas ni har tid att hjälpa mig ut på vägen! :)

/Ziarro
 
En fungerande länk till att börja med skulle ju vara en fördel. :hihi
 
Skadar väl inte att ta en titt när du bor på samma ort men jag får nog hålla med ovanstående talare. Leta efter en annan. Den såg lite sådär ut. Bucklig ljuddämpare ser det ut som så den kan ha varit omkull, skulle även förklara varför höger insugsrör är borta. Krashar höger kåpa och slip-onet så krashar du insugsröret också. Tycker det luktar fisk om annonsen.
 
Ser inte ut att finnas några original dekaler kvar nånstans.

Är ju ett tecken på omlackning pga krash.

Om du absolut måste ha just den kan du ju kolla efter märken uppe på styrkronan runt den stora muttern där tex är ju ett tecken på att gaffeln är skruvad.

Kolla att alla clips och skruvar i kåpan är kvar och inte helt sönderskruvade.

Men men den är ju lagd tycker jag det verkar som.

Passa
 
Tycker inte det ser ut som originalfärg heller, men den kan ju va OK maskinellt ändå. Enda sättet är om du provkör och tittar efter. Det finns dock oändligt med motorcyklar i den här prisklassen så verkar den skit så leta upp en annan. Finns strypningssatser till alla hojar ifall du hittar en blå och vit pärla som är reggad med 110kW.
 
Jag var väldigt trött när jag skrev det där så den felande länken får jag ta på mig... :huvet

Men det verkar som jag får leta vidare efter annat objekt, hade helst undvikit att strypa själv men man kanske får ta och göra det själv. Tackar för hjälpen! :tummenupp
 
Har fortsatt leta genom blocket då jag känner att antingen slår man till och skaffar hoj nu, eller avvaktar till våren med det. Det smartaste rent ekonomiskt vore vara att vänta, men man vill ju gärna slå till nu och åka någon månad innan vintern iaf. Då dök den här hojen upp; http://www.blocket.se/stockholm/Hostklippet_23445918.htm?ca=10&w=2

Vad tror ni om den då? Priset känns jävligt rätt och det är den typen av hoj jag är ute efter. Men återigen så vänder jag mig till er som är mer insatta och kunniga på det här med hojar och hoppas på mer hjälp och råd. :)
 
Har fortsatt leta genom blocket då jag känner att antingen slår man till och skaffar hoj nu, eller avvaktar till våren med det. Det smartaste rent ekonomiskt vore vara att vänta, men man vill ju gärna slå till nu och åka någon månad innan vintern iaf. Då dök den här hojen upp; http://www.blocket.se/stockholm/Hostklippet_23445918.htm?ca=10&w=2

Vad tror ni om den då? Priset känns jävligt rätt och det är den typen av hoj jag är ute efter. Men återigen så vänder jag mig till er som är mer insatta och kunniga på det här med hojar och hoppas på mer hjälp och råd. :)

Står inte ens hur långt den har gått.
 
Att strypa ned högeffektshojar till mellanklassare är som att ligga och ha en strumpa som kondom :gnissla

Satsa istället på något med låg effekt från början och som redan är nedstrypt.

Tänk även på försäkringen..
 
Last edited:
Att strypa ned högeffektshojar till mellanklassare är som att ligga och ha en strumpa som kondom :gnissla

Satsa istället på något med låg effekt från början och som redan är nedstrypt.

Tänk även på försäkringen..

Denna hoj är väl redan reggad som 25 kw men ostrypt så motorns karaktär lär ju inte vara påverkad. Och hade inga planer på att åka strypt heller, jävla trams det där med begränsningar. Hade jag haft uppkörningen 1 månad senare så hade jag fått åka ostrypt direkt men nu måste jag hålla på med strypningar i 2 år. Skulle inte tro det, men nu var det inte vad det hela handlade om utan hojen i annonsen.

Ang. hur långt den har gått får man väl kolla upp om man åker och kollar på den. Mera åsikter?
 
lägg på lite pengar o köp lite nyare så att den har lite bättre värde när du väl säljer den... Jag stod i samma val som dig nu i somras, fast jag har haft körkortet i över 2 år därmed ingen effektbegränsning. Jag lystnade på när folk sa till mig att inte köpa för liten hoj för man tröttnar snabbt. Sagt och gjort nu tycker jag att det absolut roligaste är att köra i kurviga vägar, 200 tophastighet är allt man behöver enligt mig (ingen superman)

Så¨nu står jag för valet och dreva ner så jag har 200 i topp o bättre acc eller byta till något mindre. Kåplöst spelar ingen roll personligen är jag aldrig över 120 km/h i en kurva så lika bra utan kåpa.

Kolla på gammel R1:a 98-99a det finns sjukt många + massa delar om du skulle lägga den. Good luck

edit : Jag personligen fastnade för 929an. Inte lika populär som "literhoj" så lite billigare. Dock samma effekt! Beroende på förare så klart. Honda har dessutom otroligt bra ryckte. Kolla 929 tråden, hur mkt folk som helst som är nöjda och maskinen bara går och går. Jag har inte direkt meckplats så jag måste förlita mig på att den håller och inte för mkt skruvande från min del.
 
Last edited:
sista gixxers ser najsig ut :D, gillar demdär sena 90-talarna.

dock är 30k lite att ta i, insprutningen kom ju inte föränns 98 tex, skulle försökt få den för 25 annars kan det kvitta ;), kommer finnas 100st ute till försäljning till våren för under 30
 
Har nu kollat upp 750'n litet bättre och reda på att den gått 4000 mil. Har också fått veta att den är privatimporterad -99 och har varit i trafik sedan dess. Den hade dock ganska många ägare så måste kika i bilregistret (bra med kontakter) vilka dessa är och om det tyder på något speciellt, problemhoj kanske? Men om allt detta ser ok ut och jag bestämmer mig för att åka och kolla på den, vad är det jag bör kika på? Att gå igenom den fina säkerhetskontrollen man lärde sig inför uppkörningen (drivpaket, bromsar, fjädring, däck osv.) är väl en bra idé till att börja med och en provkörning är väl självklart. Men vad mer?

Känner att jag börjar bli tjatig, men det är mitt första hojköp och man vill ju inte bli blåst det första man gör... :gnissla
 
Köp dig en mindre busmaskin som du kan köra lite i vinter kanske ,,,,,,,, du är ju en färsking, du behöver mil i kroppen.
 
Köp dig en mindre busmaskin som du kan köra lite i vinter kanske ,,,,,,,, du är ju en färsking, du behöver mil i kroppen.

Jupp, behöver många mil för att lära mig mera. Långt ifrån kunnig i det här med hojåkande, men jag vill inte skaffa mig något litet och sen känna att det inte är tillräckligt för att växa i. Vill gärna pröva på banåkning och gå olika kurser. Dessutom är det ju sporthoj.com man hänger på, kan ju inte vanhedra forumet genom att åka någon liten skitsak... :tummenupp
 
kan ju inte vanhedra forumet genom att åka någon liten skitsak... :tummenupp

Det har ingen betydelse:tummenupp bara du inte kommer med en Blysläde , då är inte vi kompisar:mad:,,,,,,,,,,, skaffa nått du kan hantera och att du efter ett tag känner att du vill ha mer.:tummenupp
Jag tror att det finns ett antal personer här som tycker att typ, 160 hp är 40 hp för mycket.
 
Last edited:
När jag körpte min första hoj, gixxer 600 -98 tyckte jag den var helt galen första sommaren.. men sen när man får lite vana så kändes det som ett byte va på g. vilken hoj du än väljer så tror jag du kommer tycka att den går som ett skott!
 
Jupp, behöver många mil för att lära mig mera. Långt ifrån kunnig i det här med hojåkande, men jag vill inte skaffa mig något litet och sen känna att det inte är tillräckligt för att växa i. Vill gärna pröva på banåkning och gå olika kurser. Dessutom är det ju sporthoj.com man hänger på, kan ju inte vanhedra forumet genom att åka någon liten skitsak... :tummenupp

Jag förstår hur du känner...same same när jag skulle köpa min första hoj för måånga år sedan. Man skulle ha hoj SNABBT, gärna innan lappen hunnit torka, och såklart en riktig klubba för att impa på alla runtomkring.

Men om jag får vara lite vuxen då: ha inte så bråttom. Det finns massor med beggade hojar till salu så här i slutet av säsongen. Ta dig tid och köp inte första bästa. Svälj inte för mkt av kubik och hk-snacket..även om du kör en r1kommer en bra pilot på en HD sportster att köra åttor omkring dig innan du fått fler mil och kurvor i kroppen.

En välskött gsxr 600/750 eller Fireblade från slutet av 90-talet är fortfarande enormt mycket hoj för pengarna och har mer mos än de allra flesta härinne kan hantera. En mindre välskött (för ja såna finns) där minst en ägare skitit i service och tokvarvat motorn kall kan bli din värsta mardröm. både ekonomiskt och för hojintresset i stort. Köp det som funkar för ditt arsle, hjärta och öga, inte för att den och den på SH åker en sån eller sån. Fokusera på skick, dokumentation och ägarhistorik snarare än milen. Försök att hitta ex som är så mkt original som möjligt, iaf vad gäller exteriört. Originalplast är skitdyrt och folk som slängt eller "tappat bort" originalkåporna har ofta gjort det av en anledning.

Ta med dig folk som kan hojar, ett par ögon till är inte fel. Provkör noga, känn, lyssna och kläm. Och sätt en maxbudget, du ska ha råd med bra utrustning, försäkring mm också.

Lycka till:tummenupp

(btw min första hoj var en gsxr 750 -92 :D:D)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top