Hjälp mig motivera köp av motard

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bakrund:
Har varit ägare till en R6 -01 i 1.5 år nu och ska till hösten bli student vilket jag kommer vara 3-4 år framöver.

Försöker göra en budget hur jag ska överleva och då märkte jag att om jag byter min R6 mot en Husaberg 650 -05 så skulle jag spara ca 31200kr under 4år enbart på försäkringskostnad.

Räknar med att R6 kostar 750kr/månad att halvförsäkra och 750kr/månad med slitage saker.

Kompisen har tjatat på mig att jag ska köpa en Husaberg i ett halvt år nu och för några veckor sedan köpte han sig en själv.

Vad räknar ni med att en Husaberg kostar per månad med slitagedelar? Försäkringen vet jag redan 80kr/månad för helförsäkring:hihi

Vill gärna ha en cykel med lite kräm i och enligt kompisen som ägt en KTM 625 tidigare ska KTM vara som en Fiat panda och Husan som en Bugatti veyron, men det kanske finns någon annat märke eller model som kan vara lite driftsäkrare?

5h mellan oljebyten och 10h mellan gångerna man ska titta till ventilerna. Behöver man verkligen göra det så ofta om man åker gata?

Behöver man byta bort sitt spykeställ om man ska börja åka motard? Stor skillnad emot ett motardställ?

//Alex

Last edited:
Bra frågor. Sitter i nästan samma sits, Student som funderar på Sm 650.

låter som en bra ide å behåll, stället det går bra med det...husan går som fan, å kolla ventilerna bör du göra som föreskrivs men behöver du justera dom varje gång du kollar så är NOG nått som det inte ska....

Bra frågor. Sitter i nästan samma sits, Student som funderar på Sm 650.

:)

låter som en bra ide å behåll, stället det går bra med det...husan går som fan, å kolla ventilerna bör du göra som föreskrivs men behöver du justera dom varje gång du kollar så är NOG nått som det inte ska....

Det jag genast tänker på när jag hör 5h på oljan är resan jag gör till lelles varje år som är 50 mil enkel. Kommer ju få byta olja när man kommer fram:näsblod eller kommer det inte på kartan att man orkar sitta bakom styret 50 mil?

Finns det cykel med mindre service och liknade prestanda?

Motivera köp av motard? Ptjaa.. Att det blir mycket mer bus med motard och därmed är roligare borde väl räcka :hihi ;)

Edit: Glöm 50 mil enkel resa med motard. Det gör man inte för nöjets skull iaf.
20-25 resväg är nog jobbigt.

Däremot, 20-25 mil lek på en dag, det är en helt annan sak. Men landsväg rakt fram, no way.

Edit 2: Enda hojarna på marknaden med liknande prestanda men mycket mindre service är väl KTM 660/625, Aprilian och möjligtvis en kittad Honda 650.

Last edited:
Är som nämnt tidigare mycket o skruva med "busor", du får vara beredd på att göra en hel del själv om den ska platsa i en studentbudget. Annars skulle nog jag, i din sits titta närmare på en ktm.....

En Honda XR650 motard då?
Har snurrat runt med en i några månader förra sommaren och det var helt underbart i stan.

En Honda XR650 motard då?
Har snurrat runt med en i några månader förra sommaren och det var helt underbart i stan.

Husa 650 är reggad på 8kw och Aprilian på något liknade tror jag vilket gör den otroligt låga försäkringen.Det är väll inte samma gällande XR650?

Hittar bara en Aprilia på blocket och den är helt ny för 90000kr

En Aprilia för 70000kr skulle jag kunna tänka mig om den är trevligare att åka landsväg med och har bättre serviceintervall och hållbarhet men de vet ju inte jag?

Gällande husan så är ju oljebyte,oljefilterbyte och ventiljustering inga direkt dyra saker men hur är det med tex motordelar som slits. Behöver man byta ventilerna eller kolvar med jämna mellanrum?

Last edited:
Bakrund:
Har varit ägare till en R6 -01 i 1.5 år nu och ska till hösten bli student vilket jag kommer vara 3-4 år framöver.

Försöker göra en budget hur jag ska överleva och då märkte jag att om jag byter min R6 mot en Husaberg 650 -05 så skulle jag spara ca 31200kr under 4år enbart på försäkringskostnad.

Räknar med att R6 kostar 750kr/månad att halvförsäkra och 750kr/månad med slitage saker.

Kompisen har tjatat på mig att jag ska köpa en Husaberg i ett halvt år nu och för några veckor sedan köpte han sig en själv.

Vad räknar ni med att en Husaberg kostar per månad med slitagedelar? Försäkringen vet jag redan 80kr/månad för helförsäkring:hihi

Vill gärna ha en cykel med lite kräm i och enligt kompisen som ägt en KTM 625 tidigare ska KTM vara som en Fiat panda och Husan som en Bugatti veyron, men det kanske finns någon annat märke eller model som kan vara lite driftsäkrare?

5h mellan oljebyten och 10h mellan gångerna man ska titta till ventilerna. Behöver man verkligen göra det så ofta om man åker gata?

Behöver man byta bort sitt spykeställ om man ska börja åka motard? Stor skillnad emot ett motardställ?

//Alex

3h olje byte, och ventilerna måste kontrolleras....däremot kanske inte justeras...

Enligt min budget får R6 kosta 750kr i försäkring och 750kr i slitagedelar per månad så om jag kan minska försäkringskostnaden till 80kr/ månad så är jag glad. Men tror ni man får betala mer än 750kr/månad för slitage saker.

Låt säga att man åker 100mil / månad.

Aprilia blir det inget med. Dels dyr att köpa (kanske inget problem) men så kostade Halvförsäkringen 3676kr och Helförsäkringen 7215kr så då försvninner hela idén med att spara pengar.

men provkör en ktm 660. eller en 525. bra hojar. vet inte riktigt vad dom extra flodhästarna en husa har (gämfört med 525) ska va bra till. går o få upp på bakhjulet på alla växlar ändå.

EDIT: kommer snart få en massa hatbrev o bombhot känns det som :D

Last edited:
Har inte fått min ännu.....Serviceintervallen vet jag inte med tror den ligger på 45h eller liknande:va

Serva du din APE550 med 45h mellan så får vi se hur bra det går :crash
Två växellådsras och en krökt bakaxel / paj baknav (uppgifterna går isär lite) är facit än så länge för grabbarna i Spanien.

Byta olja och filter på husan är viktigt men att glo på ventilerna hela tiden behöver du inte göra. Jag har köpt ett par hojar nya och ställt ventilerna en gång efter typ 5h och sen kollat bortåt 20h utan att ställa om nåt. Sen inte ens kollat.
Motorn är byggd för rejsing vilket gör att den inte uppskattar längre jämngaskörningar. Det gör å andra sidan ingen av de andra mer rejsbetonade hojarna heller.

som gammal husa ägare så säger jag husa, mycket roligare å köra men iom pulvret så är de mer mecka också, de är inte dyrt men kostar tid, nu var iof jag å d1ce lite pedanta med våra husor vi gjrode olje service va 5e gång timme enligt husa manualen är de var 10e osv, ventlier kollar/ställer man hyffat lätt var 10e osv. men vill du inte mecka så mycke så är väll en KTM rätt maskin för dig...

men de är som sagt mecka å krut i maskin går hand i hand.

Last edited:
Motard är grymmt kul o du komer inte ångra dig, färvänta dig dock inte samma effekt som i en r6a, helt olika saker, för att inte tala om hur det känns att köra. Vingligt som fan jämfört me sporthoj. Sen när du kommit in i det finns det dock inget återvändo.

Glöm 50 mil motorväg, finns inge chans. Sköt oljebyten som du ska annars blir det strul.
Ha jätte-kul o glöm inte posta bilder!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back