Hjälp mig motivera köp av motard

men provkör en ktm 660. eller en 525. bra hojar. vet inte riktigt vad dom extra flodhästarna en husa har (gämfört med 525) ska va bra till. går o få upp på bakhjulet på alla växlar ändå.

EDIT: kommer snart få en massa hatbrev o bombhot känns det som :D

Men dom är ju inte reggade på 8kw så det spelar ju stor roll men det kanske jämnar ut sig med mycket mindre servicekostnad?

Serva du din APE550 med 45h mellan så får vi se hur bra det går :crash
Två växellådsras och en krökt bakaxel / paj baknav (uppgifterna går isär lite) är facit än så länge för grabbarna i Spanien.

Byta olja och filter på husan är viktigt men att glo på ventilerna hela tiden behöver du inte göra. Jag har köpt ett par hojar nya och ställt ventilerna en gång efter typ 5h och sen kollat bortåt 20h utan att ställa om nåt. Sen inte ens kollat.
Motorn är byggd för rejsing vilket gör att den inte uppskattar längre jämngaskörningar. Det gör å andra sidan ingen av de andra mer rejsbetonade hojarna heller.

Men hur mycket tror du det skulle kosta per månad i slitage ungefär om jag skulle åka 100mil?

Är det dyrt me delar?

Kommer jag behöva byta kolven varje säsong?

Kommer jag behöva byta lager varje säsong?

Årsmodel 2005 eller 2006

Last edited:
525 e reggad på 12kw... o fler o fler försäkringsbolag skiter i vad det står för effekt i papperna.. länsförsäkringar tex kolla upp det hela o tog betalt för 48 kw istället.

R6.an är en ganska trött hoj så tror inte du blir besviken på tex ktm660 eller liknande där pulvret finns över hela registret. Motard är verkligen skitkul.
Skulle gärna testa att äga husa650 men är lite tveksam ang. hållbarheten.

Kolla "Orminge"filmen , en Ktm 660 som är ute o leker.... Efter att ha sett den så behöver du inga fler anledningar att köpa en 660 ! Det behövde inte jag... Det är snart 3 år sen jag såg den första gången o köpte min 660... Har fortfarande inte sålt den o det kommer inte att ske denna säsongen heller !!!:tummenupp

R6.an är en ganska trött hoj så tror inte du blir besviken på tex ktm660 eller liknande där pulvret finns över hela registret. Motard är verkligen skitkul.
Skulle gärna testa att äga husa650 men är lite tveksam ang. hållbarheten.

tycker inte du behöver oroa dig över hållbarheten mer än på annan mc nästan..

Enligt min budget får R6 kosta 750kr i försäkring och 750kr i slitagedelar per månad så om jag kan minska försäkringskostnaden till 80kr/ månad så är jag glad. Men tror ni man får betala mer än 750kr/månad för slitage saker.

Låt säga att man åker 100mil / månad.

Aprilia blir det inget med. Dels dyr att köpa (kanske inget problem) men så kostade Halvförsäkringen 3676kr och Helförsäkringen 7215kr så då försvninner hela idén med att spara pengar.
de drar ja på en vecka i pendling ink privat åkning ;)

Last edited:
Att det blir mer skruvande med Husa är inget snack... En serviceintervall på 5h och filter var 10:e Sen lite ventilkoll/justering väger lätt upp körglädjen och kärleken en Husaberg ger dig :hoppa

Vill du åka bekvämt känner jag att en motard är fel köp...
VIll du åka och busa så är det helt rätt, men tänk på en fin Husaberg och alla blir glada :tummenupp

Men hur mycket tror du det skulle kosta per månad i slitage ungefär om jag skulle åka 100mil?

Är det dyrt me delar?

Kommer jag behöva byta kolven varje säsong?

Kommer jag behöva byta lager varje säsong?

Årsmodel 2005 eller 2006
100mil per månad? per år?

Vissa delar är löjligt billiga, andra är istället löjligt dyra. Tror det gäller samtliga märken. Ex fotpinnar till Yamma YZ -07: 1500:- (om jag minns rätt). Komplett uppsättning plast till husan: typ 1200-1300:-, ett stöd kostar istället 7-800.

Vissa kör sina motorer 50h innan de byter ramlager osv, vissa kör 100h och vissa kör 150h. Jag som tävlar skulle inte köra två säsonger på samma lager oavsett hur mkt de gått året innan. När säsongen är slut byter jag. En kille i USA håller på med långtest av sin egen hoj och jag tror han har kört bortåt 300h nu utan större grejer bytta. Det finns inga rätta svar. Och det gäller alla märken oavsett vad folk säger eller "har hört" osv. En kompis har en 600husa från 99 som han köpte ny och allt han bytt är en vattenpumpsimpeller (28:- ) och ett insugsgummi. Förutom en jämrans massa däck då.
En sak som jag är säker på är iaf att jag skulle inte köra med under 600cc om jag nån enda gågn ska ut på landsväg. Körde min 450 lite på stan i söndags och det är en jäkla skillnad mot 650n. En 525 ligger såklart nånstans mitt emellan.

Last edited:
BMW har numera en motard i sitt modellprogram. Ser helt ok ut, men ajg har inte kört den.

Dessa motorer är kända för att vara grymt bränslesnåla och ha lååånga serviceintervaller. Kan ju vara värt att kolla på den iaf!

Att det blir mer skruvande med Husa är inget snack... En serviceintervall på 5h och filter var 10:e Sen lite ventilkoll/justering väger lätt upp körglädjen och kärleken en Husaberg ger dig :hoppa

VIll du åka och busa så är det helt rätt, men tänk på en fin Husaberg och alla blir glada :tummenupp

Mer skruva jämfört med vad??? En LC4, javisst. Jämfört med alla andra "rejsigare" hojar är det precis samma. Ventiler kan man strunta i menar jag efter att ha ställt dem ett par gånger. Börjar den låta konstigt eller är mer svårstartad så visst, justera. Men inte annars.

Slutsatsen blir som vanligt i de här diskussionerna. Provkör och bilda dig en uppfattning om vad du helst vill ha. Sen köper du det :tummenupp

Vet någolunda hur det känns eftersom jag har en 10 års period med crosskörning dock endast med tvåtaktare:rolleyes:

Hade missat att uppge till folksam att jag genomgått Kursen på Gelleråsen så Aprilian kostade 3051 i Helförsäkring och 2185 för halvförsäkring.

Ringde nyss Bike om en KTM 625 -06 (ny) men när jag ringde folksam var den lite dyr att försäkra Hel 8813 och halv 4975 så det känns inte så aktuelt

Ktm kunde ju varit något om den inte varit så dyr i försäkring:(

Mer skruva jämfört med vad??? En LC4, javisst. Jämfört med alla andra "rejsigare" hojar är det precis samma. Ventiler kan man strunta i menar jag efter att ha ställt dem ett par gånger. Börjar den låta konstigt eller är mer svårstartad så visst, justera. Men inte annars.

Slutsatsen blir som vanligt i de här diskussionerna. Provkör och bilda dig en uppfattning om vad du helst vill ha. Sen köper du det :tummenupp

Tänkte jag kunde sortera bort cyklar som är reggade med fulleffekt, Kräver service som är dyr att utföra själv, klarar inte maskinelt en resa på 20 mil landsväg.

Sedan kan jag provköra och hittar jag en då så köper jag en och säljer R6an

Last edited:

Ja var kanske lite otydlig där...
De flesta jämförde Ktm och Husa... Jag med :)

Bakrund:
Har varit ägare till en R6 -01 i 1.5 år nu och ska till hösten bli student vilket jag kommer vara 3-4 år framöver.

Försöker göra en budget hur jag ska överleva och då märkte jag att om jag byter min R6 mot en Husaberg 650 -05 så skulle jag spara ca 31200kr under 4år enbart på försäkringskostnad.

Räknar med att R6 kostar 750kr/månad att halvförsäkra och 750kr/månad med slitage saker.

Kompisen har tjatat på mig att jag ska köpa en Husaberg i ett halvt år nu och för några veckor sedan köpte han sig en själv.

Vad räknar ni med att en Husaberg kostar per månad med slitagedelar? Försäkringen vet jag redan 80kr/månad för helförsäkring:hihi

Vill gärna ha en cykel med lite kräm i och enligt kompisen som ägt en KTM 625 tidigare ska KTM vara som en Fiat panda och Husan som en Bugatti veyron, men det kanske finns någon annat märke eller model som kan vara lite driftsäkrare?

5h mellan oljebyten och 10h mellan gångerna man ska titta till ventilerna. Behöver man verkligen göra det så ofta om man åker gata?

Behöver man byta bort sitt spykeställ om man ska börja åka motard? Stor skillnad emot ett motardställ?

//Alex

Hade själv en husa 650 02a motard,det var det roligaste jag åkt på två hjul,kan nog hålla med effektmässigt så har ktmen inte en sportmössa,har testat polarens,husan är så mycket lättare,stadigare&brutalare,hade själv dldrig några problem med min maskin,lättstartad&driftsäker bara man bytte olja & filter,kollade inte ens ventilspel på 1 1/2 säsong ,annars märks det om spelet är fel blir då svårstartad,för att ha det häftigaste så skulle jag valt husan framför ktmen,lycka till/wachen:)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back