Hjälp mig med min HondaXL600R

FINNMERCHANT

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
HondaXL600R 1984
Tjenare.
Jag har en Honda XL600R 1984 som häromdan såattsäga havererade.
Kolven gick inte upp i övre dödläge när jag skulle kicka igång,efter lite efterforskningar varvid jag tog bort toppen så går maskinen runt normalt.
Vad kan detta vara? är det nu då bara att sätta tillbaka toppen och se om allt spelar igen eller kan det verkligen vara så som jag läste att kamkedjan har hoppat och att ventiler och dylikt inte stämmer överens mera?

inte dekompen som spökar? om motorn går runt normalt utan topp ,du provade aldrig bara utan stift?
manuell eller autodekomp?eller båda?
gick det trögt o kicka utan o få igång kan väl inte nåt stort ha hänt krånglar dekompen blir det jävligt tungkickat

den har både manuell och auto. och till saken hör att stiftet sitter väldigt trångt och svåråtkommet så det blev aldrig att prova den vägen först.men det mera liksom högg fast. liksom tvärstopp, när dekompen krånglar så stannar det ju mjukt nästan

Låter nästan som att kammen kuggat över = Ventilkrock.
Har du haft sån djävla CP-tur så det kuggade över när du kickade, så har antagligen kolven klarat sig.
Det såg du väl när du lyfte toppen?
Kolla om det är någon ventil som inte tätar.
Byt den/de.
Om kamkedjan kuggat över, så är den antingen kronslut (tror jag inte) eller så har kamkedjespännaren gett upp.
Fixa.
Ställ kammen rätt.
Kör.

Alternativt:
Sälj billigt till mig.

Med lite efterforskning (skruvning) så har jag nu fått fram felet. en av de 2 kamkedjespännarna hade brustit och kamkedjan hade hoppat över. 2 ventiler har satt en liten märkning i kolven meninget allvarligt. ventilerna är raka och fina men timingen hade tydligen flyttat sig ganska mycket så. nya delar bara och ihop igen.
622671_rz4q8w.jpg

och du skrotnisse. jag lovar att du får den relativt billigt om du hämtar den från plats och ställe

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back