Hjälp mig med en shortlist på nakenhojar att testa.

Suzuki Bandit 1200/1250 i nakenversion kanske?
Triumph Thruxton - kanske för lite kräm för herren, men en riktigt go hoj annars:tummenupp
Yamaha XJ6
Yamaha FZ8-N
BMW F800R

Annars har de flesta modeller nämnts redan, BMWs nyare modeller gillar jag personligen. Överlag, pålitliga, kvalitet och krävs lite underhåll från ägaren.

Har nämnts i tråden tidigare, men ska du kunna toura lite med chefen där bak så är XJR 1300, GSX 1400 eller en Bandit 1200 bra val allihopa. Har själv varit sugen ganska länge på en XJR 1300 men vet inte riktigt varför.

Precis som Folkezx9r sade så är Superduke det självklara valet för många.

Grymt rolig hoj och med en egen attityd både kärmässigt, utseende mässigt och ljudmässigt.

Tyvärr får du leva utan den japanska kvaliteten och det tycker jag man märker av.

Suzuki Bandit 1200/1250 i nakenversion kanske?
Triumph Thruxton - kanske för lite kräm för herren, men en riktigt go hoj annars:tummenupp
Yamaha XJ6
Yamaha FZ8-N
BMW F800R

Annars har de flesta modeller nämnts redan, BMWs nyare modeller gillar jag personligen. Överlag, pålitliga, kvalitet och krävs lite underhåll från ägaren.

BMW F800R är nog den tråkigaste hojarna jag har provat hittils. Skulle nog hellre köra en custom med en ordentlig V-twin

en sak är säker: man behöver styva-upp fjädringen ordentligt på de flesta nämnda alternativen då man i princip blir sjösjuk av dem.

z1000 tex är riktigt schysst men sååååå svampig den är!

Herrejisses vad hojar!
Kan ju inte testa alla direkt.

Får i alla fall föra upp CB1000R, KTM Superduke och evetuellt Ducati hypermotard.
Yamaha fz1 borde ju också testas.

Ingen som nämnt superduke än ?... Så mkt mer inspirerad körning än så är svårt att hitta. Enda sättet att få reda vad som passar en själv är ju att provköra.... jag gjorde det tyvärr...o det blev dyrt ! Roligare hoj finns inte....för mig.

KTM 990r (superduke?)

En vildbest, men inget man kör runt bruden med. Tyckte den vibrerade ganske ordentligt med.

FZ1 funkar fint med skjuts om du väljer FZ1-S (med toppkåpa) som har lite längre passagerarsadel. Håller med tidigare talare, många av de här nakna hojarna är ganska mjuka i fjädringen, tack och lov. I min värld finns kullersten, vägbulor, potthål och vägarbeten. Ducati Streetfighter är som ett järnräcke. Jag väger 115 och den rörde sig inte en milimeter när jag satte mig på den.

FZ1 har fullt ställbar fjädring, Compression, preload, rebound, både fram och bak. Då kan du justera själv efter egen smak.

Säger också Honda CB 1000 R. Bättre att skjutsa på än S3'an och inte lika vindkänslig. Men om du tycker den är för "snäll" så ta en S3'a som är aningen busigare (själv haft en S3'a-08) :)

KTM 990r (superduke?)

En vildbest, men inget man kör runt bruden med. Tyckte den vibrerade ganske ordentligt med.

Har åkt Europa runt på den o jag störs inte av några vibrationer. Men så är det ju...alla har sina egna normer , så det finns inga genvägar... Man måste provköra själv!
O bruden gillar att åka.....även när inte framhjulet har markkontakt , vilket det sällan har på en SD...:)

Ingen som nämnt superduke än ?... Så mkt mer inspirerad körning än så är svårt att hitta. Enda sättet att få reda vad som passar en själv är ju att provköra.... jag gjorde det tyvärr...o det blev dyrt ! Roligare hoj finns inte....för mig.

Håller med . Superduken är oslagbar är det gäller att ha ett så stort flin som möjligt när man kör .

Har provkört en del andra och några jag gilla va Hondan och Ducati streetfighter .
Hondan är smidig och otroligt lättkörd men inte lika rå och brutal som duccen och Ktm
Kanske den mest praktiska dock .

Men varför har man en speciell hoj .. För mig så är karaktär och roligheten avgörande då ligger Superduke på topp ;)

Yamaha FZ1-S som jag brukar slå ett slag för, jäkla schysst, inte såå vanlig. inte så mycket karaktär kanske men det funkar hela tiden.

Ganska dyr för mig tyvärr, skall nog försöka byta till något billigare (inte lika snabbt) touring-alternativ.

angenämt problem du har ändå =)

FZ1-N är bäst. Har haft två stycken. Körde 5000 mil med den första som var en -06 och har snart kört 2000 mil på min -08. Provkörde alla streetfighters utom Ducati på McLive-dagarna och det finns ingen som jag skulle kunna tänka mig att byta till (den som kom närmast var B-King).

FZ1-N är bäst. Har haft två stycken. Körde 5000 mil med den första som var en -06 och har snart kört 2000 mil på min -08. Provkörde alla streetfighters utom Ducati på McLive-dagarna och det finns ingen som jag skulle kunna tänka mig att byta till (den som kom närmast var B-King).

Är det något annat än utseendet och storleken (kanske bygger lite volym med kåpan) som gör att du valt Naked, verkar som du gör många mil...

Ja känner inte till skillnaderna så noga. Centralstöd är standard på S, är en skillnad som jag kommer ihåg (men det kan man ju montera av).

Är det något annat än utseendet och storleken (kanske bygger lite volym med kåpan) som gör att du valt Naked, verkar som du gör många mil...

Ja känner inte till skillnaderna så noga. Centralstöd är standard på S, är en skillnad som jag kommer ihåg (men det kan man ju montera av).
Jag provkörde FZ1-S men gillade inte kåpan - tyckte att den tryckte upp all luft mot huvudet. På en naken hoj så är det ett jämt lufttryck över hela kroppen vilket jag gillar bättre. Sedan så tycker jag N-versionen är snyggare - i synnerhet den svarta som jag har.

Jag körde 1125CR på MC-live, blev helt såld och köpte en.
Jag tyckte det var den i särklass roligaste hojen där, och jag passade på att köra de flesta "naken-hojarna". Att de nu också är ganska prisvärda, finns 09a med 200 mil på mätarn för 83tkr på blocket, gör inte saken mindre angenäm.

Skall inte vara några problem att boka en halvdags provkörning genom någon HD-återförsäljare. Den är helt klart värd att prova, sen finns det inte så många heller vilket inte är fel!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back