Hjälp mig komma bort härifrån!

prulle skrev:
2119519 Ger de här en sista chans sen gör jag de. Problemet e att den ända som får mig att käna mig värdelösare en päronen är soc käringen som sitter å ojar sig över allt och säger ja ni får prata ut hemma om det här. Vilket klede till att jag fått höra att jag bara springer och grinnar där några miljoner gånger.. Så det tar imot, dom lever ju inte i verkligheten dom tror att alla kan sjunga we shall over come å så e allt bra.

MEn om jag går till dom vad kommer hända typ? iDo fixar en bostad på vilken ort? vaxholm kan ja ju glöma men ystad är billigt å långt från mina päron, desutom har jag bott där innan så jag känner folk där. Eller bli det inom komunen

för mig blev det innom kommunen men hör med dem. annars är ju fosterfamilj ett alternativ då är det oftast inte på samma ort. men jag har hört att dom familjerna kan va lite knäppa

prulle skrev:
2119519 Ger de här en sista chans sen gör jag de. Problemet e att den ända som får mig att käna mig värdelösare en päronen är soc käringen som sitter å ojar sig över allt och säger ja ni får prata ut hemma om det här. Vilket klede till att jag fått höra att jag bara springer och grinnar där några miljoner gånger.. Så det tar imot, dom lever ju inte i verkligheten dom tror att alla kan sjunga we shall over come å så e allt bra.

MEn om jag går till dom vad kommer hända typ? iDo fixar en bostad på vilken ort? vaxholm kan ja ju glöma men ystad är billigt å långt från mina päron, desutom har jag bott där innan så jag känner folk där. Eller bli det inom komunen

Prulle, om du tycker att soc tanten har en jobbig attityd (och du VET att det är så..och inte bara för att hon inte gör som du vill) kanske du kan få byta kontakt?
Även om folk i dessa yrken skall vara objektiva och behandla alla på ett ickedömmande sätt så händer det tyvärr att de blir utbrända och inte ger den absolut ultimata hjälpen. Och det blir då deras "klienter" (ordtorka) som lider.

Min första tanke var att skriva: håll ut tills du blir 18 och dra sedan, men om man går runt och mår dåligt pga förhållanden hemma (där man skall känna sig trygg och tillfreds) så kan det tära på dig och ditt generella välmående vilket kan ha jobbigare effekter än man tror..i längden alltså.

Tänk efter om det är saker som du kanske kan ändra på själv. Annars tycker jag du skall gå till soc och berätta situationen. Och som de andra säger, glöm ordet problembarn..det är bara en stämpel som folk kletar på när de inte har intresse eller ork att ta reda på vad som är den underliggande orsaken. Se bara till att du inte blir offer för det (dvs inknuffad under den rubriken som ett "hopplöst fall"...alltför många blir det).

So what om du har haft lite mer problem innan, det gör inte dina problem nu mindre värda. Vi betalar skatt för att det skall finnas ett skyddsnät då saker inte funkar som "de borde" och du har lika stor rätt till det som alla andra. Kanske ni kan få familjeterapi så ni kan samtala med en kurator eller något? Så inte all skuld läggs på dig?

Hoppas du hittar en lösning..och nej du är inte jobbig :pannkyss Man måste ju kunna prata av sig. Vi finns här :tummenupp

Last edited by a moderator:
Flytta hem till en tjej, (eller i värsta fall kille). Måste ju finnas gott om änkor med strandtomt där ute som behöver lite "hjälp". :slicka

Nursey skrev:
2119623 Prulle, om du tycker att soc tanten har en jobbig attityd (och du VET att det är så..och inte bara för att hon inte gör som du vill) kanske du kan få byta kontakt?
Även om folk i dessa yrken skall vara objektiva och behandla alla på ett ickedömmande sätt så händer det tyvärr att de blir utbrända och inte ger den absolut ultimata hjälpen. Och det blir då deras "klienter" (ordtorka) som lider.

Min första tanke var att skriva: håll ut tills du blir 18 och dra sedan, men om man går runt och mår dåligt pga förhållanden hemma (där man skall känna sig trygg och tillfreds) så kan det tära på dig och ditt generella välmående vilket kan ha jobbigare effekter än man tror..i längden alltså.

Tänk efter om det är saker som du kanske kan ändra på själv. Annars tycker jag du skall gå till soc och berätta situationen. Och som de andra säger, glöm ordet problembarn..det är bara en stämpel som folk kletar på när de inte har intresse eller ork att ta reda på vad som är den underliggande orsaken. Se bara till att du inte blir offer för det (dvs inknuffad under den rubriken som ett "hopplöst fall"...alltför många blir det).

So what om du har haft lite mer problem innan, det gör inte dina problem nu mindre värda. Vi betalar skatt för att det skall finnas ett skyddsnät då saker inte funkar som "de borde" och du har lika stor rätt till det som alla andra. Kanske ni kan få familjeterapi så ni kan samtala med en kurator eller något? Så inte all skuld läggs på dig?

Hoppas du hittar en lösning..och nej du är inte jobbig :pannkyss Man måste ju kunna prata av sig. Vi finns här :tummenupp
Tack nursey jag behövde faktiskt de där stödet. :)
Hon va skit jobbig för hon behandlade mig som en två åring, "Ja men de klart att det är så lilla gubben" Med larvig röst är inte det bästa att säga till en 14 åring som har varigt i slaggsmål och blivigt åtalad för misshandel och försöker förklara att det inte va hans fel. (Blev utdragen och mullad i skolan och försökte försvara mig å det hela spåra ur)

Ja jag ska försöka en sista gång med att vara så jävla perfekt jag kan. Nästa gång jag ledsnar går jag till soc. Hur man nu går till dom? Går man å knakar på på kontoret eller?

grömpa skrev:
2119564 för mig blev det innom kommunen men hör med dem. annars är ju fosterfamilj ett alternativ då är det oftast inte på samma ort. men jag har hört att dom familjerna kan va lite knäppa
Fosterfamilj känns inte bra. De Jag vill är klara mig själv så jag kan få upp lite självförtroende.

prulle skrev:
2120084 Tack nursey jag behövde faktiskt de där stödet. :)
Hon va skit jobbig för hon behandlade mig som en två åring, "Ja men de klart att det är så lilla gubben" Med larvig röst är inte det bästa att säga till en 14 åring som har varigt i slaggsmål och blivigt åtalad för misshandel och försöker förklara att det inte va hans fel. (Blev utdragen och mullad i skolan och försökte försvara mig å det hela spåra ur)

Ja jag ska försöka en sista gång med att vara så jävla perfekt jag kan. Nästa gång jag ledsnar går jag till soc. Hur man nu går till dom? Går man å knakar på på kontoret eller?

Fosterfamilj känns inte bra. De Jag vill är klara mig själv så jag kan få upp lite självförtroende.

Jag vet inte exact hur man går till väga..mamma är husläkare hon kanske vet..skall kolla upp det åt dig. Menjag tycker definitivt det låter som den kontakten du haft på soc inte tar dig på allvar. Det ingår i utbildningen på alla yrken där man har han om människor och deras livsöden att inte anmvända nedvärderande språk. Man kan självklart säga "lilla gubben" och genuint mena det, men från hur du beskriver så använder hon det på fel sätt (och borde veta om dessa språkbarriärer i kommunikation). Man kan förminska människor och deras identitet på detta sätt.

Det låter som du har rätt attityd, dvs att du skall försöka hålla sämjan i familjen men det skall inte heller vara helt upp till dig.

Hoppas att det går bra och var inte rädda tt ställa krav, både på dina föräldrar (om du nu verkligen försöker så skall även de göra detta) men också om du känner att du inte blir tagen på allvar på soc om det inte funkar med plan A.

Bästa sättet är att hålla sig lugn o sansad, börjar du gorma o vråla (vilket man lätt vill då alla föser omkring en) så förlorar du alla chanser att någon skall lyssna, direkt. Så minns att du skall behålla värdigheten..både med dina föräldrar och soc..låt dom inte få nöjet att se dig brusa upp (för då får du bara höra..."jag visste väl att han inte kunde hålla sig i skinnet")

LYCKA TILL :pannkyss

Last edited by a moderator:
Har du ingen polare som också är less på päronen och vill fixa egen lya?

Jag har för mig att när jag var i Stockholm sist och hälsade på svärmor så
hörde jag reklam på radion för Huge bostäder i Huddinge.

De har kompis bo eller vad det hette.
2 kompisar får dela en 3:a och får ett varsitt hyreskontrakt med halva hyran.

snabbåka skrev:
2119132 Jaså när jag som ung "kallade" till samtal med mina päron så var det första min far sa, ta med dig en till öl från kylen så kan vi snacka sen.............. :näsblod

Eftersom man inte vet exakt hur det ligger till, så bör kanske inte det första rådet vara att flytta hemmifrån. Alla tonåringar känner vid något tillfälle desperation över sin situation. Vissa mer befogade än andra. Men initialt bör man ju alltid försöka diskutera situationen, men om det inte funkar så kan man ju gå vidare.

Reb0

Markus skrev:
2119707 Flytta hem till en tjej, (eller i värsta fall kille). Måste ju finnas gott om änkor med strandtomt där ute som behöver lite "hjälp". :slicka

Det har jag oxå funderat på. Hon Elin nånting som är ihop med golfnissen i USA, hon ska tydligen ha en identisk tvillingsyster. Det enda som ska skilja dom åt är att syrran har större bröst. Är hon änka tro?

Jag flyttade hemifrån när jag var 16 just för att jag inte stod ut med farsan hemma....
Jobbade kvällar efter skolan, helger och alla lov...
Det var absolut inte lätt men på nåt vis fick jag det att gå runt... Det var absolut värt att leva fattigt och jobba typ jämt bara för att slippa bo hemma...

Hoppas det löser sig för dig....

prulle skrev:
2118843 Jag hatar att klaga men nu står jag fan inte ut hemma. Jag får bara höra hur mycket skit jag ställer till med. Allt är mitt fel. Allt har dom gjort för mig. osv osv.

Saken e den att min far lovar att fixa allt. Som tex mitt körkort skulle han ta hand om då jag inte ville riskera att bli blåst av en körskola. Nu har de gått 9 månader sen dess. Vad blev jag? Jo blåst! Och nu är det mitt fel å jag ska veta hur mycket han har offrat osv osv. Ja ni förstår temat. Morsan är som en alcholist. Bara gnattar å gnäller å är hemma hela dagarna å ändå ser de ut som fan. Ne jag måste bot härifrån. Det va så skönt när jag va ensam hemma å ingen skrek på mig att jag jämt va till problem.

Men hur ska jag komma härifrån? Jag är inte myndig har inga pengar. Och vägrar va beroende av dom där idioterna mer. Någon som har någon ide? JAg vill fan inte hoppa av gymnasiet de är dom inte värda.

BOOO FUCKING HOOOOO......du kommer märka att livet kan vara LITE tuffare än såhär killen :3freak ...uppskatta dina föräldrar medans dom är i livet istället...

HönaPower skrev:
2120918 BOOO FUCKING HOOOOO......du kommer märka att livet kan vara LITE tuffare än såhär killen :3freak ...uppskatta dina föräldrar medans dom är i livet istället...
Du låter exakt som min farsa när jag undrar hur fan det kan va mitt fel att hans dator pajar eller att han har tappat bort ett papper.

Jag vet att det låter klent men jag vill hälst inte dra upp sideslånga exempel. Men kan ta ett exempel. Jag håller på i garaget med en mt motor som jag ska fixa och sälja. När farsan kommer in och undrar vart fan skruvarna till hans motorcykel är, Jag har ingen anning om vad han pratar om så jag frågar vilk skruvar. Dom du har haft bort ungjävel får jag tillsvar. Sen går han och jag fortsätter på motorn. 10 min sennare kommer han in och börjar riva på bänken efter dom jag frågar om han har kollat där mcn stog förut. Då blir han bara surare å börjar gorma på mig. När jag ber omursäkt för att jag ville hjälpa till sliter han åt sig motorn och kastar i golvet.

Sånna saker har hänt rätt ofta. Han är oftast jätte schyst och snäll för att 10 sekunder sennare va totalt oresonabel och försöka kasta skift nyklar i huvudet på en eller kasta en in i en väg eller något liknande. Sen är det ganska irriterande att hela tiden höra han å morsan å bråka för små saker som att maten inte e klar när han vill äta eller att ett papper som bara han har rört är borta osv.
Men andra sidan e morsan lika alert som en zombie och bara gnäller å gnattar vaad man än gör.

Victor skrev:
2120603 Det har jag oxå funderat på. Hon Elin nånting som är ihop med golfnissen i USA, hon ska tydligen ha en identisk tvillingsyster. Det enda som ska skilja dom åt är att syrran har större bröst. Är hon änka tro?
Har gott i paralell klass med hennes lillebror, hela den familjen e sjuk. Kan inte förklara hur men den e sjuk. Va typ MAMMA MAMMA dom andra barnen kasta snöboll på mig för att jag kasta på dom, vart på hans morsa kom å skälde ut oss.

Nursey skrev:
2120209 Jag vet inte exact hur man går till väga..mamma är husläkare hon kanske vet..skall kolla upp det åt dig. Menjag tycker definitivt det låter som den kontakten du haft på soc inte tar dig på allvar. Det ingår i utbildningen på alla yrken där man har han om människor och deras livsöden att inte anmvända nedvärderande språk. Man kan självklart säga "lilla gubben" och genuint mena det, men från hur du beskriver så använder hon det på fel sätt (och borde veta om dessa språkbarriärer i kommunikation). Man kan förminska människor och deras identitet på detta sätt.

Det låter som du har rätt attityd, dvs att du skall försöka hålla sämjan i familjen men det skall inte heller vara helt upp till dig.

Hoppas att det går bra och var inte rädda tt ställa krav, både på dina föräldrar (om du nu verkligen försöker så skall även de göra detta) men också om du känner att du inte blir tagen på allvar på soc om det inte funkar med plan A.

Bästa sättet är att hålla sig lugn o sansad, börjar du gorma o vråla (vilket man lätt vill då alla föser omkring en) så förlorar du alla chanser att någon skall lyssna, direkt. Så minns att du skall behålla värdigheten..både med dina föräldrar och soc..låt dom inte få nöjet att se dig brusa upp (för då får du bara höra..."jag visste väl att han inte kunde hålla sig i skinnet")

LYCKA TILL :pannkyss
Okej, jo de vore jätte snällt. Lugn och sansad är mitt största problem då jag har ganska häfftigt humör men jag ska försöka tack för tipset.

Menar du allvar med att din farsa kastar prylar på dig och kastar in dig i väggen?
Klipp till gubben ordentligt nästa gång och flytta någon annan stans!
Man skall f-n inte slå sina barn! Om min gamla farsa hade gjort något liknande hade jag garanterat svarat med samma mynt!
Hyr ett rum hos någon gammal tant för en billig peng och jobba ihop pesetas.

henrikkrueger skrev:
2121201 Menar du allvar med att din farsa kastar prylar på dig och kastar in dig i väggen?
Klipp till gubben ordentligt nästa gång och flytta någon annan stans!
Man skall f-n inte slå sina barn! Om min gamla farsa hade gjort något liknande hade jag garanterat svarat med samma mynt!
Hyr ett rum hos någon gammal tant för en billig peng och jobba ihop pesetas.
Svar ja. Gisa varför jag mer eller mindre bor på gymmet.

prulle skrev:
2121333 Svar ja. Gisa varför jag mer eller mindre bor på gymmet.

Om du ändå skiter i honom och är beredd på att ta en förändring och alla konsekvenser, polisanmäl honom.

Markus skrev:
2121358 Vad tror du socialen gör om du går dit, vilket du redan verkar gjort.
Har inte gott ditt, blev släpad ditt efter ett bråk. Det bland annat därför jag inte vill gå ditt.

prulle skrev:
2121361 Har inte gott ditt, blev släpad ditt efter ett bråk. Det bland annat därför jag inte vill gå ditt.

Okej, jag vet inte vad du vill ha för tips. Vad ser du själv för alternativ?

Markus skrev:
2121366 Okej, jag vet inte vad du vill ha för tips. Vad ser du själv för alternativ?
Jag vill ha alla tips som kan tänkas även sånna som ditt. Men de betyder inte att jag måste ta det förslaget.

Som de e nu ser jag bara.

- Ta sommarjobbs pengarna och sälja båten och hitta nånstans att bo och klara mig tills skolan är slut och jag kan skaffa jobb. Men då kommer jag får det jävligt knappert.

- Härda ut tills jag kan få jobb.

- Bo hos min syster men det är redan trångt som fan och hon har två ungar själv så det blir inte så bra.

- Vänta tills jag fyllt arton fixa bostadsbidrag å sticka. Men jag hatar att inte klara mig själv så bidrag känns inte kul.

- Höra med en polare och hans föreldrar om jag kan bo där om jag betalar för mig. Dom har nämligen ett rum över och jag bode där en vecka i påskas. Det är det som jag lutar mest åt nu och sen dra så fort jag kan.

Kan inte komma på mer nu. Jag ska ge det en chans till i allafall fast den här gången ska jag inte göra samma misstag igen och tro att det blir bättre.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år