Hjälp mig komma bort härifrån!

Häng med mig till Österrike.
Jag slutade på jobbet idag för att söka lyckan utomlands, nu Österrike.
Har kännt länge att jag behöver att åka iväg och leva eget. Och nu gör jag det. ÄNTLIGEN!!

HönaPower skrev:
2120918 BOOO FUCKING HOOOOO......du kommer märka att livet kan vara LITE tuffare än såhär killen :3freak ...uppskatta dina föräldrar medans dom är i livet istället...

Klart livet blir tuffare, men han har det tufft just nu i förhållande till hur gammal han är och vad han hunnit uppleva.
Vi vet ju inte allt om hans situation. Visst kan man ju tycka att det kanske inte låter så allvarligt, men när det kommer till kritan så kan ingen säga hur man skall må i en viss situation..det är helt individuellt..och alla föräldrar och släktingar KAN inte uppskattas, även om det borde vara så, precis som man i inte kan tycka om alla människor man träffar.

Last edited by a moderator:
prulle skrev:
2121391
...
- Höra med en polare och hans föreldrar om jag kan bo där om jag betalar för mig. Dom har nämligen ett rum över och jag bode där en vecka i påskas. Det är det som jag lutar mest åt nu och sen dra så fort jag kan.
...

Känner en som gjorde just så när det blev jobbigt hemma. Ingen dum idé om det funkar bra med den familjen.

Reb0

prulle skrev:
2121391
- Höra med en polare och hans föreldrar om jag kan bo där om jag betalar för mig. Dom har nämligen ett rum över och jag bode där en vecka i påskas. Det är det som jag lutar mest åt nu och sen dra så fort jag kan.

Om du har en bra relation där och ni tror att det skulle fungera på lång sikt, så kanske det vore en idé att höra med socialen om de kan godkänna dem som familjehem (fosterhem) eller stödfamilj. Hoppas att det ordnar sig :pannkyss

:mattias Och se till att inte göra samma tabbe med dina framtida barn!

Och se till att du inte låter soppan påverka ditt självförtoende. Håll huvudet högt!

Polka skrev:
2122441 Om du har en bra relation där och ni tror att det skulle fungera på lång sikt, så kanske det vore en idé att höra med socialen om de kan godkänna dem som familjehem (fosterhem) eller stödfamilj. Hoppas att det ordnar sig :pannkyss
Fan tack för iden! De har inte jag tänkt på! Ska dock höra med hans familj först. Gör det om de här inte funkar. Farsan verkar faktiskt tänka sig för mer nu.

General E skrev:
2122478 :mattias Och se till att inte göra samma tabbe med dina framtida barn!

Och se till att du inte låter soppan påverka ditt självförtoende. Håll huvudet högt!
Nej fan se på min syster, hennes ungar får inte direkt göra som dom vill men dom blir behandlade med respekt och kärlek.

Pratade med henne förut och hon sa bara att hennes dörr alltid va öppen och att hon hade de exakt likadant.

Mitt självförtronde kunde inte va mycket sämmre tyvär så de e lite sent. Bara att jag kallar mig själv problem barn är ett bevis på de..

Usch mitt liv känns som en korsning av goodwill hunting och hide and seek...

Nån som har tips på saker som ger självförtroende? Mennar ja vågar knapt prata med folk på fester om jag e nykter, jag gillar inte när de kommer fler till gymmet när jag är det. Jag kommer fan bli alcholiserad ermit..

prulle skrev:
2122659Nån som har tips på saker som ger självförtroende? Mennar ja vågar knapt prata med folk på fester om jag e nykter, jag gillar inte när de kommer fler till gymmet när jag är det. Jag kommer fan bli alcholiserad ermit..

Skippa diverse preparat för att få större muskler (du sa att du va på gymmet mycket)... Hjälper garanterat inte! Möjligen en kort tid, men definitivt inte ur ett längre perspektiv.

Skaffa en flickvän kan vara en idé för att få bättre självförtroende.

FreddaAbborre skrev:
Skaffa en flickvän kan vara en idé för att få bättre självförtroende.

NEJ :näsblod ..vet hur du menar, men det går åt helvete om man skaffar sig självförtroende genom andra, för då försvinner det då de försvinner...och man KAN inte förlita sig på någon så..

Det slutar med att den andra känner sig..kommer inte på ett bra ord..det blir ett beroende förhållande. Inge bra.

När man är 16 är det inte så lätt att vara säker på sig själv, man har ju knappt insett vem man är (även de som tror att de har det..har ingen aning). Man kan ju hålla på o mixtra med alkohol och tro att det gör det hela lättare, vissa inser snart att det inte är en lösning (det skall till mer än så)...andra inser det senare men då kan det vara svårt att klara sig utan den kryckan på grund av antingen beroende eller ålder (orkar inte försöka annat).

Ge dig själv en chans, du har ju värsta pressen på dig från alla riktningar. Det ÄR okej att inte vara så jäkla ball hela tiden. So what om det inte kommer naturligt att snacka med tjejer..du föddes säkert inte med kunskapen hur man cyklar heller..allt tar tid och det blir bättre om man inser det o GER sig tid.

Vissa kanske kan detta direkt..men de har andra saker som de inte kan.

Nu babblar jag igen..menar inte at skriva så långa inlägg...vill bara få dig att se att du behöver inte känna press :) (och jag vet, lätt för mig att säga..jag är ju tant..men det var inte SÅ länge sedan jag var där :gnissla )

Sensmoral..take a chillpill och inse att du är ganska bra :)

prulle skrev:
2118843 Jag hatar att klaga men nu står jag fan inte ut hemma. Jag får bara höra hur mycket skit jag ställer till med. Allt är mitt fel. Allt har dom gjort för mig. osv osv.

Saken e den att min far lovar att fixa allt. Som tex mitt körkort skulle han ta hand om då jag inte ville riskera att bli blåst av en körskola. Nu har de gått 9 månader sen dess. Vad blev jag? Jo blåst! Och nu är det mitt fel å jag ska veta hur mycket han har offrat osv osv. Ja ni förstår temat. Morsan är som en alcholist. Bara gnattar å gnäller å är hemma hela dagarna å ändå ser de ut som fan. Ne jag måste bot härifrån. Det va så skönt när jag va ensam hemma å ingen skrek på mig att jag jämt va till problem.

Men hur ska jag komma härifrån? Jag är inte myndig har inga pengar. Och vägrar va beroende av dom där idioterna mer. Någon som har någon ide? JAg vill fan inte hoppa av gymnasiet de är dom inte värda.
Du verkar hänga mycket på dina föräldrar!!
Fixa det själv för fan.. om du vill ha stålar nu, skaffa ett kneg (bemanning?)..

Om du vill plugga utan att bo hemma, så får du kanske leta efter ett delat boende med andra studenter..

Last edited:
prulle skrev:
Mitt självförtronde kunde inte va mycket sämmre tyvär så de e lite sent. Bara att jag kallar mig själv problem barn är ett bevis på de..

Usch mitt liv känns som en korsning av goodwill hunting och hide and seek...

Nån som har tips på saker som ger självförtroende? Mennar ja vågar knapt prata med folk på fester om jag e nykter, jag gillar inte när de kommer fler till gymmet när jag är det. Jag kommer fan bli alcholiserad ermit..

Närå du ska bli en rockstjärna. Jag ska komma på något jävligt smart tips för självförtroendet.

Självförtroende till p-rulle!

Ok som jag fattat det så är din farsa labil i humöret, använder lite våld mot dig och din morsa vet varken ut eller in. Du tycker att du är kass och känner dig obekväm med nya människor.

Shiiiiiiiiit, var ska man börja.

Kan dra en historia som fick mig att tänka efter vilka jag umgicks med.
Ett gäng jag umgicks lite med under tonåren var inte alltför framgångsrika. När jag gjorde lumpen så kom jag ifrån dom lite, när man träffade dom under permissionerna så märkte jag en sak:
-Berättade jag en historia om något jag misslyckats med så tyckte alla det var skitkul. Ha ha.
-När jag berättade om något som gick bra så var folk inte intresserade....
Behöver jag ens nämna att dessa personer är allmänt bittra och går runt i samma gamla gympabyxor fortfarande?

Det tror jag är precis livsfarligt, att inte tillåta framgång. Sådant kryper in under skinnet på en utan att man märker det och sätter sig i hjärnan. Alltså, om folk inte blir glada när man lyckas så är man ute på hal is. Sådana människor kommer att hålla dig tillbaka utan att varken du eller dem reflekterar över det.

Om du tex säger att "jag ska vara miljonär när jag är trettio, ha ett sexpack innan sommaren och bli ihop med en snyggaste bruden i skolan",
så kommer bra umgänge att säga -Grattis i förskott, hur ska du göra, lycka till!
Dåligt umgänge säger -Det är omöjligt att bli miljonär, du är för lat för att få tvättbräda och sådana som vi kan inte få sådana tjejer.

-------------------------------------------------------------------

Därför: Flytta. Helst till en storstad. Tex London är ett bra alternativ som det är billigt att resa till men anything goes. De människor som jag känner som aldrig flyttat från skövde är i stort sett likadana nu som för 7 år sedan, på gott och ont. Att förändra sin personlighet/image i en småstad är inte accepterat och möts med "vem tror du att du är".
Allt sådant slipper du i en ny stad.

(Givetvis ska du inte dumpa alla gamla vänner men fundera på vilka som är beredda att stötta dig och verkligen vill att det ska gå bra för dig)

-------------------------------------------------------

Socialt.
Ett bra tips för att få folk att tycka att du är en intressant människa är att visa intresse för något de tycker om. Tricket är bara att treva lite tills du hittar något personen gillar. Oftast är de mest udda sakerna intressanta att höra på bara personen är engagerad.
Ett givet exempel: Om någon jag inte känner pratar med mig om motorcykar kommer jag garanterat att tycka den personen är en väldigt spännande människa.

Ett annat bra tips är försöka se det bästa hos folk. Det är alltid lätt att leta fel hos folk men hittar du de bra sidorna hos människor så mår både du och dem mkt bättre och alla har roligare. Alltså, dela inte in folk i fack som tönt, rikemansbarn, arbetarklass, feminist, sportfåne etc

Försök att säga hej och småprata med nytt folk hela tiden. Småpratet växer till mer och mer prat med tiden.

När det gäller flickor så är det ett helt kapitel för sig som har avhandlats i div trådar här. Säger bara: var inte kräsen och ta för dig.

Bästa tipset är såklart att ha kul när du umgås med folk!

--------------------------------------------------------------------------

Tyck aldrig synd om dig själv. Det kommer inget gott ur det.
Gå rak i ryggen, le mot människorna du möter och gå nedför gatan "like you owned the street"

Du måste plocka fram din vinnarinstinkt, här e lite idrottspsykologi:
Intala dig själv saker som att -det här kommer att gå bra, -jag är grym, -jag klarar detta osv.

En höjdhoppare som ska hoppa höjdhopp tänker inte "jag hoppar lite granna och ser vad som händer".
Han tänker "Jag ska över den ribban" samtidigt som han ser framför sig när han glider över den och hör publikens jubel.

En idrottare sätter också upp ett stort mål, sedan har han flera delmål på vägen dig. Tex läsa svenska 20 min varannan dag vecka 1, 30 min varannan dag vecka två osv.

När man väl har gjort det så ska du ha morot och piska.
Om du skriver g på ditt svenskaprov så ska du njuta av din seger och fira med en pizza, om du skriver ig går du direkt hem och börjar läsa till omprovet i svenskan 3h.
Fördelen med mål är att du tar ett steg i taget, tex 20 min, istället för att bara mötas av "en vägg" av 20timmar sista minutenplugg.

Det är helt ok att vara hur flummig som helst när det gäller vissa saker, men har du satt upp ett mål skall du banne mig nå det.
Går det inte första gången så går det nästa, eller gången efter det, pröva nya sätt hela tiden. Efter hundra gånger utan framsteg kan du fundera på att ge dig.

Har för mig att det var Fogdö som sade att "Jag ställde upp i 70 världscupstävlingar, jag vann 3. Folk känner bara till dom gånger jag lyckades." Även dom bästa gör förluster, skillnaden är främst hur man hanterar dom.
Donald Trump hade typ $1000 miljoner i skulder, vilken uteliggare som helst hade mer pengar än honom. Donald tog tag i sin situation och ligger nu $1000 istället....

-------------------------------------------------------------------------

Sist men inte minst: Gotta love it, place nothing above it.
Med andra ord, vad du än bestämmer dig för att göra: gör det bra.
Allting är roligare om man är engagerad.
Dessutom, gör du det som du brinner för så kommer du att bli bra.

General E skrev:
2175513 Ok som jag fattat det så är din farsa labil i humöret, använder lite våld mot dig och din morsa vet varken ut eller in. Du tycker att du är kass och känner dig obekväm med nya människor.

TACK! Precis rätt uppfattat. Väldigt många bra tips, förklarade mycket jag inte tänkt på. Ska gå och lägga mig och tänka igenom det här nu. Det är dags att ta sig samman. Återigen tack. Det va nog det mest konstruktiva hjälp jag fått i hela mitt liv. Tack :)

Gött mos. Ta en sak i taget (sätta upp delmål du vet) och stooort lyckat till! :)

Nu ska jag också sova. :trött

prulle skrev:
2175565 TACK! Precis rätt uppfattat. Väldigt många bra tips, förklarade mycket jag inte tänkt på. Ska gå och lägga mig och tänka igenom det här nu. Det är dags att ta sig samman. Återigen tack. Det va nog det mest konstruktiva hjälp jag fått i hela mitt liv. Tack :)

Har läst ignom denna tråd ikväll, vet inte vad man ska säga igentligen...
Men jag hoppas att det löser sig för dig :tummenupp

Lycka till i framtiden :hej

Förstår att allt e skit å så... kom på att jag har en extra nyckel till mitt cykelförråd, du kan få ena nyckeln. Det är iaf värme om du fryser i sthlm, jag har en sovsäck liggandes som du kan få om de krisar .. å varannan helg har jag party i mitt crib, då kan du komma upp å få en å annan gratisöl.

Annars blire ganska bögigt om vi ska dela 120 säng :3freak sorry

IronMike skrev:
2175688 Förstår att allt e skit å så... kom på att jag har en extra nyckel till mitt cykelförråd, du kan få ena nyckeln. Det är iaf värme om du fryser i sthlm, jag har en sovsäck liggandes som du kan få om de krisar .. å varannan helg har jag party i mitt crib, då kan du komma upp å få en å annan gratisöl.

Hahaha! Snacka om hjälpsamt...

"Du kan få sova i mitt cykelställ..." :rofl

IronMike skrev:
2175688 Förstår att allt e skit å så... kom på att jag har en extra nyckel till mitt cykelförråd, du kan få ena nyckeln. Det är iaf värme om du fryser i sthlm, jag har en sovsäck liggandes som du kan få om de krisar .. å varannan helg har jag party i mitt crib, då kan du komma upp å få en å annan gratisöl.

Tack för erbjudantet men jag tror jag klarar mig.

Kan fan inte sluta skratta :lol

General E skrev:
2175513 Ok som jag fattat det så är din farsa labil i humöret, använder lite våld mot dig och din morsa vet varken ut eller in. Du tycker att du är kass och känner dig obekväm med nya människor.

Jag visste att du var trevlig men du är ju downright smart också ;)
Får nog länka eventuella krisande polare till detta inlägget i framtiden :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år