Hjälp mig i TV-djungeln!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag ska köpa en ny TV och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa. Man får ju inte mycket hjälp på Elgiganten, Siba eller OnOff så jag tänkte köpa på Internet. Problemet med det är ju att man köper grisen i säcken. Det känns dumt att köpa en så dyr pryl utan att veta om den är bra. Därför hoppas jag att någon vänlig person kan ge mig tips på en bra TV.

Jag hade tänkt mig en LCD-TV med "Full-HD", alltså 1920*1080. Storleken ska vara 40-42 tum och den får inte kosta mer än 20 000 kr. Jag ska koppla datorn, en Xbox 360 och en hårddiskinspelar-DVD-brännargrunka till TV:n. Dessutom vill jag gärna ha en TV som klarar mer än vanliga 60 Hz. Finns det? Hur lång uppdateringstid ska det vara på pixlarna för att det ska se ok ut?

Jag känner en som heter Sony...

Har du något tips på modell?

Istället för att vara så dryg är det enkelt att kika på SONY's hemsida och upptäcka att dem bara har 2 modeller som är Full-HD. Av dem är det
"W-modellen" som ligger i din prisklass.

http://www.sony.se/view/ShowProduct...w_sv_SE&pageType=Overview&category=TVP+LCD+TV

Vill du inte ha SONY har du istället Samsung samt Sharp att välja på.

Samsung heter "F" och Sharp XD1.. Puss

Vill du sen ha en TV som piskar skiten ur dessa bildmässigt köper du en Panasonic PX70 :tummenupp (dock ingen full-hd)..

Last edited:
Ang uppdaterings tid...

"Alla" plattskärmar som säljs idag (de från de större tillverkarna) har 8ms eller lägre. För att spela snabba spel på en dator brukar det krävas ca 8ms för att man slippa uppleva att bilden släpar. Data spelen ligger oftast runt 80-300fps.. En normal tv-bild ca 24-25fps... Alltså ligger problemet med släpande bild inte i själva panelen (eller hastigheten på den). Utan uppkommer pga att bearbetning av bilden (bild förbättringssystemen, Samsung = DNIe, SONY = Bravia, Panasonic = Viera, LG = Xd-Engine, SHARP = ?).

Betänk också detta...

En PAL sändning (Digital-TV, DVD) ligger på 720 x 576 (= 0,4mega pixel)
Du vill skala upp den bilden till 1920*1080 = 2,0 megapixel.. Hur bra tror du den bilden blir, om man ex ska jämföra med en plasma som ligger på 1024x768 = ca 0,8 megapixel?

Du kommer alltså inte få bättre bild på din nya full-hd så länge som du tittar på vanlig tv, DVD etc. Tycker det ser ut som s*it men det är jag det, har visserligen bara tittat på SHARP XD1 (46") samt Samsung F (40"). Samsungen är kopplad med HDMI från en samsung dvd där Ice Age 2 körs. Ser ut som ngt ett begåvat barn har MÅLAT.

titta i butik och skriv ner vilka som hade bra bild och rimlig peng. På nätet brukar dom kostar mellan 500-2000kr mindre men det blir juh betydligt jobbigare den dagen du behöver reklamera skiten. Brukar ha som tumregel att alltid stå det dyrare kastet eftersom det är bekvämt att åka in med struten ifall den falerar.

titta i butik och skriv ner vilka som hade bra bild och rimlig peng. På nätet brukar dom kostar mellan 500-2000kr mindre men det blir juh betydligt jobbigare den dagen du behöver reklamera skiten. Brukar ha som tumregel att alltid stå det dyrare kastet eftersom det är bekvämt att åka in med struten ifall den falerar.

Det här har vi varit inne på förut i flertalet trådar redan. Att kika i butik kommer inte direkt på fråga eftersom inställningarna är så sunkiga att man inte får en rättvis bild (obs. ordvits) av apparaten man är ute efter.

R1 Uffe kommer nog och svarar utförligare och samtidigt rekommendera PX70 eller snäppet ovan den som jag tror hette PX700.

Last edited:
Jag tackar för de lite mer informativa svaren som kommit nu.

Pips: Eftersom jag ska koppla datorn till TV:n vill jag ha full-HD. Jag vet att jag inte får full användning av upplösningen med vanliga TV-sändningar eller med Xboxen. TV:n blir ju lite mer framtidssäkrad också.
Om nu 8 ms räcker för att spela datorspel är det bara uppdateringsfrekvensen jag oroar mig för. Jag antar att de flesta TV-apparater klarar max 60 Hz. Det bästa vore om de klarade åtminstone 100 Hz. Men det kanske inte finns sådana?

PeterNorth: Det är nog inte så mycket enklare att reklamera den om man köper i butik om man inte har någon bil.
Förresten ville OnOff ha 700 kronor för att köra hem TV:n till mig om jag köpte där. Det blir typ 5000kr/mil.

edit:

Vill du inte ha SONY har du istället Samsung samt Sharp att välja på.
Menar du att andra märken som t.ex. Philips, LG och Hyundai är dåliga?
Det finns en billig TV från Mirai. Det låter lite skumt men kanske inte är så dålig?

Last edited:
Då är jag här, jag har en fråga/synpunkt då till syltburk. Du vill ha en full HD tv för att köra datorn på den upplösningen.

Nu vet jag inte hur bra syn du har, men sitter du vid soffan ocj ska surfa så kommer du inte att se ett smack, för skrivbordet/bokstäverna på windows och din webbläsare kommer att vara så små att du inte kan läsa som.

Men som sagt, detta är vad jag har för erfarenhet.

Tänk på vilken upplösning du kör på din monitor till datorn, kör du 1920X1080 på den eller kör du nå annat ??

Men vill du ha en full HD så rekomenderar jag starkt dessa

SHARP 42XD1 men har du 20950krl att lägga så köp 46" av den. Den ska vara bättre ändå det är samma modell. (46" & uppåt byggs visst i en modernare fabrik)

SONY 40W2000

Men vill du ha "most bang for the buck" så rekomenderar jag denna
LG 47LB2RF

Dessa rekomenderar jag starkt och PERSONLIGEN så tycker jag det inte finns nå andra som kan mäta sig mot dessa

Uffe

Menar du att andra märken som t.ex. Philips, LG och Hyundai är dåliga?
Det finns en billig TV från Mirai. Det låter lite skumt men kanske inte är så dålig?

Hyundai har jag ingen erfarnhet av, så där tänker jag inte säga ngt.

Philips har börjat rycka upp sig ordentligt på sina LCD skärmar (de för 1-2år sedan såg ut som mer skräp än resten). Dock har jag bara granskat en 32" av dyrare modell.

LG, tycker deras aparater motsvarar motsvarande Samsung R i bild kvalité, ibland snäppet bättre, ibland åt andra hållet. Beror på vad det är för källa samt vad för typ av film som visas. Dock gillar jag inte deras plasmor, hur lyckas man släppa en panel som inte kan visa svart, och istället visar grått? :huvet

Samsung, upplever deras dyrare paneler (F, full-hd) som om dem saknar färg när man spelar PAL upplösning. Färgen smetar ut sig i stora "fält" istället för att nyanseras. Ser tecknat ut (det jag menade längre upp). Deras plasmor är dock ännu värre.

Panasonic, Deras plasmor ÄR i toppskiktet när det gäller bildkvalité. Designen (PV60) är kanske inte alltid på topp. Men de nya modellerna (PX70 samt PX700) har lyft ordentligt. = inte mkt att hacka på när det gäller dessa..

Sony, LCD, generellt jäkligt fin bild, en av de få tillverkarna av LCD som jag har sett kan visa svart som svart på en LCD-skärm. Dock lite väl grynig bild (för mkt skräpa). Ställer man ner skärpan blir det istället lite för otydligt. Jag vill inte ha en massa flimmer runt text, loggos (ex TV4 loggan), det får man på Sony (och även Samsung) när man kör digital-tv..

Tack till Pips igen och tack till R1 Uffe för TV-tipsen.

R1 Uffe: Jag har jättebra syn så jag vill ha full-HD. Kanske kan man motivera en onödigt stor TV om man köper full-HD eftersom pixlarna blir mindre? Annars känns det onödigt stort med över 42 tum, jag sitter inte så himla långt från TV:n.

Hmm... många variabler att ta hänsyn till...
Jag köper nog TV:n inom en vecka och då meddelar jag vad det blev för något. Sen bjuder jag in alla i denna tråd på filmkväll!

:banana :Rockbanan :banana
:Rockbanan :banana :Rockbanan

Tack till Pips igen och tack till R1 Uffe för TV-tipsen.

R1 Uffe: Jag har jättebra syn så jag vill ha full-HD. Kanske kan man motivera en onödigt stor TV om man köper full-HD eftersom pixlarna blir mindre? Annars känns det onödigt stort med över 42 tum, jag sitter inte så himla långt från TV:n.

Hmm... många variabler att ta hänsyn till...
Jag köper nog TV:n inom en vecka och då meddelar jag vad det blev för något. Sen bjuder jag in alla i denna tråd på filmkväll!

:Rockbanan :banana :Rockbanan

Köp en LG´s 47", den kanske låter stor, men efter 2 dagar känns den "normal" en polare har den och han sitter ca: 4m ifrån och det är perfekt vid TV tittande, men vid surfning på högsta upplösningen så får man luta sig fram över bordet och kisa med ögonen

:yoparty :yoparty fö LG´s 47

Jag vet att jag inte får full användning av upplösningen med vanliga TV-sändningar eller med Xboxen.

HDDVD via xbox 360 ger väl full HD? Iaf ytterliggare en anledning att köpa full HD.

Själv har jag haft Panasonics TH-50PX60U i fyra månader och är helnöjd! Kanonbild vid TV-sändningar i 720 och 1080i och fortfarande hyffsad "icke-HD" bild. Lirar xbox 360 nån gång ibland och tycker att bilden flyter felfritt.

Har en DVR också som klarar HD. Förstår knappt hur man klarade sig innan man hade en... Jag menar, se på TV och inte kunna pausa när man vill gå på muggen - Stenålder.

Jag var också inne på att köpa en full-HD LCD, men bildkvaliteten på de apparaterna som fanns ute då (av vilka jag anser att Sharps var helt klart bäst) var inte lika tilltalande som plasmornas.
Har man suttit framför en dator hela sitt liv och trivs med en grådassig skärm så är LCD ett bra val. Gillar man intensiva färger, djup svärta och en klar bild så är plasmorna mer prisvärda.

Har du deg över kan du alltid kika på Panasonics Full-HD Plasma. Sneglade på den sist vi var i affärn, men gumman sa nej...
http://digitalcontentproducer.com/how/prods/panasonic_1080p_hd_pro_plasma_displays_11162006/

Hyundai har jag ingen erfarnhet av, så där tänker jag inte säga ngt.

Philips har börjat rycka upp sig ordentligt på sina LCD skärmar (de för 1-2år sedan såg ut som mer skräp än resten). Dock har jag bara granskat en 32" av dyrare modell.

LG, tycker deras aparater motsvarar motsvarande Samsung R i bild kvalité, ibland snäppet bättre, ibland åt andra hållet. Beror på vad det är för källa samt vad för typ av film som visas. Dock gillar jag inte deras plasmor, hur lyckas man släppa en panel som inte kan visa svart, och istället visar grått? :huvet

Samsung, upplever deras dyrare paneler (F, full-hd) som om dem saknar färg när man spelar PAL upplösning. Färgen smetar ut sig i stora "fält" istället för att nyanseras. Ser tecknat ut (det jag menade längre upp). Deras plasmor är dock ännu värre.

Panasonic, Deras plasmor ÄR i toppskiktet när det gäller bildkvalité. Designen (PV60) är kanske inte alltid på topp. Men de nya modellerna (PX70 samt PX700) har lyft ordentligt. = inte mkt att hacka på när det gäller dessa..

Sony, LCD, generellt jäkligt fin bild, en av de få tillverkarna av LCD som jag har sett kan visa svart som svart på en LCD-skärm. Dock lite väl grynig bild (för mkt skräpa). Ställer man ner skärpan blir det istället lite för otydligt. Jag vill inte ha en massa flimmer runt text, loggos (ex TV4 loggan), det får man på Sony (och även Samsung) när man kör digital-tv..

Sony tillverkar inga egna PANELER utan köper dessa av Samsung kanske därav jämförelsen med Samsung

HDDVD via xbox 360 ger väl full HD? Iaf ytterliggare en anledning att köpa full HD.

Själv har jag haft Panasonics TH-50PX60U i fyra månader och är helnöjd! Kanonbild vid TV-sändningar i 720 och 1080i och fortfarande hyffsad "icke-HD" bild. Lirar xbox 360 nån gång ibland och tycker att bilden flyter felfritt.

Har en DVR också som klarar HD. Förstår knappt hur man klarade sig innan man hade en... Jag menar, se på TV och inte kunna pausa när man vill gå på muggen - Stenålder.

Jag var också inne på att köpa en full-HD LCD, men bildkvaliteten på de apparaterna som fanns ute då (av vilka jag anser att Sharps var helt klart bäst) var inte lika tilltalande som plasmornas.
Har man suttit framför en dator hela sitt liv och trivs med en grådassig skärm så är LCD ett bra val. Gillar man intensiva färger, djup svärta och en klar bild så är plasmorna mer prisvärda.

Har du deg över kan du alltid kika på Panasonics Full-HD Plasma. Sneglade på den sist vi var i affärn, men gumman sa nej...
http://digitalcontentproducer.com/how/prods/panasonic_1080p_hd_pro_plasma_displays_11162006/

Om man ska tita på HDDVD via Xbox måste man väl köpa en HDDVD-spelare till Xboxen?

Jag har visserligen deg över men att lägga så mycket pengar på en Full-HD plasma när man kan köpa en LCD istället känns onödigt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti