Hjälp mig göra det bästa av orginalfjädring gixxer 1000!

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Hjälp mig göra det bästa av fjäderförspänningen bak på gixxer 1000!

Ställer frågan i racingforumet då jag tror att ni är bäst på dom här sakerna.

Som rubriken lyder så undrar jag hur jag gör det bästa (minst dåliga) med orginalfjädringen bak på hojjen. Köpa Öhlins i år blir inte aktuellt, då jag nog byter hoj under året. Men nu är det gotland i helgen och vill testa nya inställningar och lära mig mera.

Fakta
Gixxer 1000 -01
Bakstötdämpare = orginal
Framgaffel = Orginal men med hårdare wp fjädrar. (Fungerar hyfsat bra)
Min vikt = 92kg plus utrustning.

Jag har gjort grundinställning fram och bak, och utgått från den.
Fram funkar det hyffsat bra även om det givetvis kan bli bättre med mera godis.

Bak fungerar det också ganska bra, utan större problem, även om alla säger att en öhlinare är som dag o natt.

Grundinställningen i instruktionsboken är väl för gata? är det andra siffror för bana. Komp o retur har jag hyfsad bra koll på. Där jag läst en del och testat massor. Det enda jag inte ändrat från grundinställnigen är fjäderförspäningen bak. För där vet jag inte vad jag skall förvänta mig för skillnad, och vad jag skall känna efter.

Så hur ska jag ställa fjäderförspänningen bak?

1. Så hårt det går (Den är ändå för klen)
2. Det är omöjligt att få annat än skitdåligt, då den är byggd för en liten japan.
3. Ställ den så här hårt (Beskrivning) så får du så bra det går i alla fall.
4. Ge upp och skaffa ett liv :hihi

Last edited:
Fjäderförspänningen avgör hur mycket häng (negativ fjädringsväg) du ska ha. Ladda ner en manual från Öhlins, har för mig att häng står omnämnt i dem. Testa att mäta hänget med och utan förare. Om det stämmer behöver du inte röra den. Fjäderförspänningen rör man normalt inte, mer än vid grundjustering. Är du nöjd med hojens uppträdande i övrigt så åk och ha skoj. Antar att du ökat kompressionen lite och följt efter med returen..

/Joakim

Skruva inte bort dig och koncentrera dig på körningen iställe :tummenupp

Nämen seriöst, prova låta en kompis göra ett blindtest på dej, han får justera retur eller komp åt ngt håll med 5 klick, men du får inte veta vad han gjort. Sen får du köra några varv och komma in å säga... "ja tror att du har släppt på returen 5 klick"

Har du rätt på 3 av 3 försök, så är du min nya idol gällande fjädringsinställningar. :Bugar

fezt skrev:
2186779 Skruva inte bort dig och koncentrera dig på körningen iställe :tummenupp

Nämen seriöst, prova låta en kompis göra ett blindtest på dej, han får justera retur eller komp åt ngt håll med 5 klick, men du får inte veta vad han gjort. Sen får du köra några varv och komma in å säga... "ja tror att du har släppt på returen 5 klick"

Har du rätt på 3 av 3 försök, så är du min nya idol gällande fjädringsinställningar. :Bugar

Inga problem. Det skulle jag klara gallant. :hihi
Bara skoja. Har inte kunskap att säga exakt vad någon gjort.
Men helt klart märker jag att något ändrats. Och oftast om det blev bättre eller sämre.
Men Komp/retur samt förspänningen fram är enkelt att ändra och därmed kan man lära sig en del genom testa olika saker.

Men bakfjädringen är ju så jobbig att sjystera. Så därför villa jag fråga dom som kan först.

Triggerhappy skrev:
2186793 Pappa hjälper på plats :)

Dom som kan sa jag :hihi

Men det är snällt av dig att erbjuda i alla fall. :pannkyss

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back