Hjälp mig! det wobblar!!!! (bakhjulsrelaterat)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sittande kan jag åka hur långt som hälst både på 2:an,3:an och 4:an, men när jag ska stå upp på skjutspinnarna eller de vanliga...eller båe och så tenderar den att wobbla i bland. Har det att göra med att bakdäcket är platt?

Teo skrev:
Sittande kan jag åka hur långt som hälst både på 2:an,3:an och 4:an, men när jag ska stå upp på skjutspinnarna eller de vanliga...eller båe och så tenderar den att wobbla i bland. Har det att göra med att bakdäcket är platt?

Du har för mjuk bakfjädring tror jag. Testa att ställ på fjäderförspänningen lite.

hahaha tanken har slagit mig, men om det säger bwladocka! och så landar man på adamsäpplet?

Geiger skrev:
Ja, det gör en hel del. Hade samma problem med min gamla Sukka 750.

å fan, men nu funkar det bra eller? Det wobblar bara när jag är på ballanspunkten och inte när Jag ligger framför och axxar. men jag vill kunna åka långt.

Teo skrev:
å fan, men nu funkar det bra eller? Det wobblar bara när jag är på ballanspunkten och inte när Jag ligger framför och axxar. men jag vill kunna åka långt.

Så länge du axxar så kan du nästan köra med punka och sned sving mm...blir ju känsligare vid balanspunkten...är ju trots allt det som skiljer mannan från musen :)
Men allvarligt skojat nu! Platta bakdäck tycker jag "bara" brukar leda till att hojen vill sticka iväg åt nåt håll. Bakfjädringen kanske... men det är ju dumt att ändra vägegenskaperna bara för att kunna slanga ståendes?

Last edited:
Teo skrev:

Nu är den såld tack och lov, men det blev bättre ja... Men som tidigare man sa, så är ju hojen jättekänslig i balanspunkten. Vrid på förspänningen lite, skadar ju inte att testa.

Rammstein skrev:
Så länge du axxar så kan du nästan köra med punka och sned sving mm...blir ju känsligare vid balanspunkten...är ju trots allt det som skiljer mannan från musen :)
Men allvarligt skojat nu! Platta bakdäck tycker jag "bara" brukar leda till att hojen vill sticka iväg åt nåt håll. Bakfjädringen kanske... men det är ju dumt att ändra vägegenskaperna bara för att kunna slanga ståendes?

hur ska jag göra då? Jag vill hjula!

newstead skrev:
Funkar det inte att stå på sadeln istället då?

Jag är ingen ballerina dirrekt och jag vill stå skönt så att jag kan "surfa" hur långt som helst.

Tackar för alla svar, jag ska titta över inställningarna på hojen, mm.

Last edited:
Geiger skrev:
Du har för mjuk bakfjädring tror jag. Testa att ställ på fjäderförspänningen lite.
Suck. Ändrar inte hårdheten ett dugg. Men geometrin på hojen.
Kan förstås påverka vobblet ändå. Men undrar om inte dämpningen 'tar' bättre.
/u

Det känns som att det är det platta baktäcket som spökar ändå,

Teo skrev:
Det känns som att det är det platta baktäcket som spökar ändå,

Om du har platt bakdäck är det väl kanske dax att byta ändå... =)

(Ska jag säga... hehe)

Zana skrev:
Om du har platt bakdäck är det väl kanske dax att byta ändå... =)

(Ska jag säga... hehe)

men tjena Zana! Tackar för sisst, kul att du/ni fick se "plogen".

Däcket är nytt och det blev lite bättre men inte helt bra, jag ska dra åt bakdämparen då den är i jänkarklass nu sen ska jag öka lite på trycket i bakslangen med.

ulf_lundin skrev:
Suck. Ändrar inte hårdheten ett dugg. Men geometrin på hojen.
Kan förstås påverka vobblet ändå. Men undrar om inte dämpningen 'tar' bättre.
/u

Vad åker du med för bakstudsare om du ändrar geometrin när du spänner på fjädern?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8