Hjälp mig! det wobblar!!!! (bakhjulsrelaterat)

oFFkeFF skrev:
Vad åker du med för bakstudsare om du ändrar geometrin när du spänner på fjädern?
Ändrad förspänning ger andra vinklar för samma last. Gäller väl alla hojar.
(Fast du menade kanske nåt annat.)
/u

varför axar du inte , bromsar som fan och bara åker på framhjulet ?
Mc har två hjul, undrar varför .............

ulf_lundin skrev:
Ändrad förspänning ger andra vinklar för samma last. Gäller väl alla hojar.
(Fast du menade kanske nåt annat.)
/u

Ja iofs, hänget påverkas ju. Men det är ju inga drastiska skillnader.
Alla förändringar på dämparna ger ju skillnad i geometrin i sådant fall..

tassen skrev:
varför axar du inte , bromsar som fan och bara åker på framhjulet ?
Mc har två hjul, undrar varför .............

? Det gör jag ju med. Men nu vill jag stå upp bekvämt när Jag hjular och det var därför Jag aplicerade denna tråd... :va

ulf_lundin skrev:
Vad menar du ? (antar den inte sitter lös)
/u

ställa dämparen hårdare menar Jag. När hojen står rakt upp ligger ju svingen vertikalt och bakdämparen gör inget annat än att skicka bakhjulet fram och till baka under hojen, det vill Jag undvika...

wobbel får du för att bakdäcket är platt. Om du tänker dig hur profilen på däcket ska se ut dvs som ett U där ligger kontakten med vägbanan på en punkt på däcket.. dvs mitten. Om du har ett platt däck så vad som inträffar är att kontakten med vägbanan hoppar från den ena kanten av däcket till den andra. Fortfarande en punkt. Men den byter sida hela tiden. Då får du wobbel.

Många säger att de framhjulet började wobbla, vilket egentligen är felaktig då det faktist är frågan om styrfladder.

SENSEI skrev:
wobbel får du för att bakdäcket är platt. Om du tänker dig hur profilen på däcket ska se ut dvs som ett U där ligger kontakten med vägbanan på en punkt på däcket.. dvs mitten. Om du har ett platt däck så vad som inträffar är att kontakten med vägbanan hoppar från den ena kanten av däcket till den andra. Fortfarande en punkt. Men den byter sida hela tiden. Då får du wobbel.

Många säger att de framhjulet började wobbla, vilket egentligen är felaktig då det faktist är frågan om styrfladder.

det är vad jag har varit inne på hela tiden, det mest lågiska. men nu har jag ett nytt 208:a på som är toppigt och fint, men wobblet kvarstår om män mildare. Kanske har det med aningen fisigt lufttryck att göra. då borde följden bli densamma. Jag har fått lite tips från KungMatti och väntar nu bara på friskt väder.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8