Hjälp mig bestämma vilken nakenhoj

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Hej
Ska köpa ny hoj till nästa säsong och har lite svårigheter att bestämma mig.
Då jag har fru och barn och hus och allt annat som hör till, och lite andra hobbys som kostar en del pengar behöver hjärnan styra mer än hjärtat.

Ska vara vettig i försäkring, dra max ca 0,6 liter milen vid normal körning.
Den kommer funka mest som pendlar hoj i storstan, men det ska även gå att skjutsa på den, och även fungera för lite längre dagsturer, ska även finnas möjlighet att slänga på en toppbox eller sidoväskor.

Dom jag funderar på är
Honda CB1000r - har provkört denna för ett par veckor sedan, riktigt fin hoj
Kawasaki z1000 - har endast provkört lillebror z750, vad jag läst så har Z1000 korta serviceintervaller
KTM Superduke 990 - dyr att försäkra, hög bränsleförbrukning, mer nackdelar?
Triumph speed triple - endast kört street triplen
Yamaha FZ1
Yamaha FZ8 - Klarar jag mig på effekten?

Då jag mest kört offroad, så får jag ju mer effekt vilken jag än väljer :-)
Dom jag provkört som går bort är:
Yamaha XJ6 - alldeles för slö
Kawasaki Versys, pigg, dock ingen effekt för mina behov.
Yamaha FZ6, säljs väl inte längre, dock alldeles för slö, drog rullen i botten och det hände typ ingenting.
Honda 600 hornet, fick varva alldeles för mycket för att få effekt.

Mvh
/Magnus
 
Om du menar vilken hoj som får brewdarna att slänga av sig trosorna för så är det en Panigale du ska ha!:yoparty
 
Har du kört en GSR 600?
Den är antagligen för varvkrävande för dina önskemål, men andra bitar som körglädje och ekonomi (bränsle och försäkring) är gynnsamt. Annars tycker jag att du ska köpa en CB 1000, den är snygg som 17 :tummenupp
 
Har ej kört GSR 600, kan vara värt att prova, har även snegla lite på BMW F800r samt BMW r1200r just pga den låga försäkringskostnaden, ska provköra någon dag.
 
KTM superduke 990/R Eller KTM 990 sm/smr. Det är så kul att man skiter i bränsle och försäkringskostnader..
Förövrigt borde inte dom modellerna vara dyra mot dina andra alternativ, har du kollat hos bilsportmc?
 
B-king , billig att försäkra , klarar runt halvlitern soppa per mil (vid sofftkörning) , bra med klubba i motorn .... nackdelen kanske e avgasstrutarna ... men dom går ju att byta :)

finns folk som langat på både topbox å hårda väskor ... men ett par vanliga mjuka sadelväskor inga probbs.. eller som jag tjackade Givis "packrulle/väska" ... och skall tydligen vara vettig å sitta bakpå åxå (har inte prövat)
 
Kört både bmw f800r å cb1000r, bmw f800r e så otroligt ryckig å känns väldigt liten när man sitter på den. Kramp efter 15 min å jag e bara 172 cm. Cb1000r e helt otroligt mjuk/stark å otroligt rymlig samtidigt som den e såååå smidig. Testa även suzuki Sv 1000, känns som en bra kandidat.
 
Last edited:
Bandit 1200/1250? Gott om vrid för att skjutsa och bekväm utan att vara för stor. Alternativt gsx 1400.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top