Gå från nakenhoj till offroadhoj?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Säger inte att T700 är en dålig hoj. Den här toppkvalitet men det saknas lite för att jag ska vara nöjd. Att designa en hoj med de där fjädringskomponenterna, ha ett avgassystem med den dragningen, en sittposition där man slår generalerna i tanken om man försöker sitta som man ska på en offroadhoj, det är för mig ett mysterium. Att om man lägger hojen på sidan ha avgasröret som den mest utstickande delen och fastsatt i en helsvetsad ram där man riskerar knäcka allt är för mig en hoj gjord för gata men ser ut som en dakarhoj...så jag sålde den då jag kör grus och om jag skulle lägga den vill jag inte stå ute i skogen med en bruten ram
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:7peta Nu jämför du äpplen o päron , husky 701 o t700 var jämförelsen en 790 är nåt helt annat om du inte trollar bort en cylinder ;) tycker själv allt encylindrigt är skittrist på asfalt mycket moppekänsla ,så 25mil nej tack grus o ju lösare ju bättre eller mindre Stig .
en gammal xt600 från tidigt 90-tal har bättre komfort på landsväg än en ktm från i år faktiskt , körde 3000 mil pendling på en sån med mindre vibrationer i styret än en by vilket är ganska usel utveckling av komfort om man nödvändigtvis bara ska transportera sig
T700 och 890 var jämförelsen i TS första inlägg. Sen kom det med även 701 vilket ju är en riktigt fin cykel. Jag körde själv 690 i många år innan 790:n så jag är väl bevandrad i den typen av hoj också. Jämfört med 701/690 så är T700/790 en helt annan typ av hoj så då är det verkligen äpplen och päron, tycker jag :)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Säger inte att T700 är en dålig hoj. Den här toppkvalitet men det saknas lite för att jag ska vara nöjd. Att designa en hoj med de där fjädringskomponenterna, ha ett avgassystem med den dragningen, en sittposition där man slår generalerna i tanken om man försöker sitta som man ska på en offroadhoj, det är för mig ett mysterium. Att om man lägger hojen på sidan ha avgasröret som den mest utstickande delen och fastsatt i en helsvetsad ram där man riskerar knäcka allt är för mig en hoj gjord för gata men ser ut som en dakarhoj...så jag sålde den då jag kör grus och om jag skulle lägga den vill jag inte stå ute i skogen med en bruten ram
Jag har lagt min hoj flera gånger på den sidan utan att något har gått sönder.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Säger inte att T700 är en dålig hoj. Den här toppkvalitet men det saknas lite för att jag ska vara nöjd. Att designa en hoj med de där fjädringskomponenterna, ha ett avgassystem med den dragningen, en sittposition där man slår generalerna i tanken om man försöker sitta som man ska på en offroadhoj, det är för mig ett mysterium. Att om man lägger hojen på sidan ha avgasröret som den mest utstickande delen och fastsatt i en helsvetsad ram där man riskerar knäcka allt är för mig en hoj gjord för gata men ser ut som en dakarhoj...så jag sålde den då jag kör grus och om jag skulle lägga den vill jag inte stå ute i skogen med en bruten ram
Du står kanske istället med tom kylare ;) , svetsade båda sidor på min 690 då blindbitarna som kylarvingarna sitter i rycktes ur kylaren då hojen gick i marken sen gick rullgardinen ner ? sen är ju inte Wp:n på 690/701 nåt under av kvalite eller skogsköragrejer heller utan hör hemma på väg/grus
Tycker ts ska ta och provköra men transport på landsväg skulle jag personligen gå på fler än en cylinder så man slipper få tuppjuck på landsvägsåka
 
Last edited:

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Oj! :) Här har det hänt grejer! Jag har iaf pratat med en säljare och ska testa en T7:a. De ska byta ut demon så det kanske kan bli nåt. En rallyversion. Alternativet är att köpa en beg grusbushoj och adventurehoj man kan åka längre och lite "offpist" :)
Tracer 9GT? BMW GS såg jag nån nämnde. Men, där är jag väl inte riktigt än. Om några år kanske. ?
Och nån nämnde Ducati Hypermotard. Wow!! Vilken jäkla snygg hoj!! :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag är då helnöjd med min tenere 700 rally. Kan rekommendera att köpa barkbusters för du kommer att tappa den om du ska använda den som den är tänkt
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Oj! :) Här har det hänt grejer! Jag har iaf pratat med en säljare och ska testa en T7:a. De ska byta ut demon så det kanske kan bli nåt. En rallyversion. Alternativet är att köpa en beg grusbushoj och adventurehoj man kan åka längre och lite "offpist" :)
Tracer 9GT? BMW GS såg jag nån nämnde. Men, där är jag väl inte riktigt än. Om några år kanske. ?
Och nån nämnde Ducati Hypermotard. Wow!! Vilken jäkla snygg hoj!! :tummenupp
En klenare och varvhungrigare street triple 675 och en lv reggad enduro typ exc500 eller 525/530 vore ett trevligt alternativ om mt10 är för mycket motor annars .
det där med stigar/spår/grus brukar bli mer och mer stigar och spår till slut och då vill man banta kilon en 500 är grym på grus
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är 178cm och tycker att min Tenere 700 var för hög.
Har sänkt den 25mm, och nu känns det bättre.
Ska dock tilläggas att jag inte är någon tekniskt duktig förare, så jag upplever inte att det finns begränsningar i fjädringen, eller chassiet.
Jag gillar att motorkaraktären är "snäll", jag kan smyga på 2:an efter en liten stig, och den känns inte ryckig på gasen, och registret är "långt".
Åka långt är inga problem, men som någon har nämnt så är originalrutan designad för att vara cool, eller någonting annat, för den funkar inte.
Men jag skaffade en annan ruta, och en ny värld öppnade sig där, noll turbulens, och man kör motorvägstempo mil efter mil med lite skön musik om man vill.
Originaldäcken är jag nöjd med, inte dom bästa i lera, men funkar på grus, och riktigt trevliga även på asfalt, där jag tycker att det är enkelt att "känna" var vi är på väg, så ett bra förtroende kan man säga, och slitstyrkan blir helt okej även om det blir en del asfaltkörning.
Jag har lagt ner min en hel del, men alltid i låga farter, så där kan jag inte uttala mig om svaga punkter, har dock skaffat extra skydd för vattenpumpen (som har plasthus) och motorkåporna.
Har resonerat som så att om kylsystemet får en defekt, då står jag ju där, trots en enkel vältning.
Nu har jag också packväskorna i aluminium, så dom kanske har räddat avgassystemet några gånger, det vet jag inte, men dom har fått några smällar.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en trevlig hoj, och med packväskorna så känner jag att komfortgränsen går vid ca 140km/h, så är det högre farter man vill befinna sig i en längre stund tycker jag att det blir för nervöst.
Men med mina varierade 2000mil så är jag jättenöjd, jag köpte en av de första som kom in, och jag gillar den verkligen.
Det enda jag känner att jag begränsas i nu är att den är för tung.
Ibland skulle jag vilja åka in efter den där lilla, lilla stigen, som är lite sumpig och blöt...men....jävlar...det kan bli jobbigt :)
Så...trist att man inte kan köpa en Tenere 250 i Sverige (150kg), jag hade provat :)

T250.jpg
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag är 178cm och tycker att min Tenere 700 var för hög.
Har sänkt den 25mm, och nu känns det bättre.
Ska dock tilläggas att jag inte är någon tekniskt duktig förare, så jag upplever inte att det finns begränsningar i fjädringen, eller chassiet.
Jag gillar att motorkaraktären är "snäll", jag kan smyga på 2:an efter en liten stig, och den känns inte ryckig på gasen, och registret är "långt".
Åka långt är inga problem, men som någon har nämnt så är originalrutan designad för att vara cool, eller någonting annat, för den funkar inte.
Men jag skaffade en annan ruta, och en ny värld öppnade sig där, noll turbulens, och man kör motorvägstempo mil efter mil med lite skön musik om man vill.
Originaldäcken är jag nöjd med, inte dom bästa i lera, men funkar på grus, och riktigt trevliga även på asfalt, där jag tycker att det är enkelt att "känna" var vi är på väg, så ett bra förtroende kan man säga, och slitstyrkan blir helt okej även om det blir en del asfaltkörning.
Jag har lagt ner min en hel del, men alltid i låga farter, så där kan jag inte uttala mig om svaga punkter, har dock skaffat extra skydd för vattenpumpen (som har plasthus) och motorkåporna.
Har resonerat som så att om kylsystemet får en defekt, då står jag ju där, trots en enkel vältning.
Nu har jag också packväskorna i aluminium, så dom kanske har räddat avgassystemet några gånger, det vet jag inte, men dom har fått några smällar.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en trevlig hoj, och med packväskorna så känner jag att komfortgränsen går vid ca 140km/h, så är det högre farter man vill befinna sig i en längre stund tycker jag att det blir för nervöst.
Men med mina varierade 2000mil så är jag jättenöjd, jag köpte en av de första som kom in, och jag gillar den verkligen.
Det enda jag känner att jag begränsas i nu är att den är för tung.
Ibland skulle jag vilja åka in efter den där lilla, lilla stigen, som är lite sumpig och blöt...men....jävlar...det kan bli jobbigt :)
Så...trist att man inte kan köpa en Tenere 250 i Sverige (150kg), jag hade provat :)

View attachment 462944
Härligt! ??Jag har också tänkt sänka min isf. Med lägre sadel och länkar. Det låter som att den är vad jag söker ? Jag väger 65 kg så den lär väl inte sjunka ihop så mkt i fjädringen? ?‍♂️Farten man kan hålla vid långkörning om man måste ta landsvägen räcker gott och väl. Jag har inte hunnit testa den jag nämnde än.. Jag var in hos en annan handlare som vi passerade och de sa att årets T7:eek:r var slut och att de kanske få in nån i oktober. Ev behåller jag MT10:an också trots allt. Jag älskar den trots att den skrämmer mig?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag kan bekräfta att vattenpumpen inte är gjord av plast!. Fråga mig hur jag vet ?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En sten vid en sjö i en skog!, som min hoj råkade tippa på lämnade ett märke på vattenpumpen som vittnar om att den är gjuten i antingen aluminium eller typ volfram ?
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Hej alla, Tänkte bara uppdatera vad som hänt. eller inte hänt rättare sagt. :lol
Jag testade, (eller provsatt då jag inte hittade nån demo, förra sommaren) en T7 och 890 adventure S. Alla T7:eek:r var tokslut och hittade en såld hoj att sitta på.
T7:an var för hög för mig och 890'n var perfekt. :)
Sen kom regnperioden och allt bara tappades bort av olika anledningar..
Nu är jag på G igen. Tänkte kolla på en Norden 901, men de är slut överallt i min närhet.
Så det lutar just nu åt en 890 adv,och jag har fått ett mellanpris, men känner att jag kanske gör bort mig.Jag har kollat på en massa filmer och läst en del om kvaliteten och kvalitetskänslan. Och, ja, den kändes ju faktiskt ganska plastig. Och jag behöver väl inte nämna framljuset, men det ser man ju inte när man kör.
Är det mkt problem med dem? Har läst om problem då det vart nåt på garantin också. Men det kan ju vara handlaren som strular?
Yamaha är ju närmare mitt hjärta.
Men hur är en sänkt T7 att köra? Tappar man mycket av vitsen med den då den är sänkt?
Älskar verkligen min MT10SP, men vill ju kunna åka utanför asfaltsvägarna.
Hade jag råd skulle den behållas trots att den skrämmer mig ibland.
Det är nog därför jag velar så mkt.
 

Corbindallas

Medlem
Gick med
29 Apr 2022
Hoj
-21 Ktm 890, -60 Vespa touring
Jag gick från en Triumph speed twin till en KTM 890 Adv (s) eftersom jag saknade grusåkandet. Har haft min Ktm i snart 1 år och inte haft några bekymmer alls. jag tycker att det är en lagom kompromiss för mina behov. Funkar ok på alla underlag om man bortser från stigar och ren skogsåka.
jag har tidigare ägt en Tiger också. Jag gillade den med trots att den är högre. 3cyl motorn är mycket trevlig. Jag gillar dock den lägre tyngdpunkten som min KTM har. Den blir inte så ”topp tung” som många andra. Perfekt för en som bara är 170 cm som jag.
// Micke
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Man kan ha många hojar för olika typer av körning, och ändå inte komma upp i vad en ny hoj av de som nämns i tråden kostar. (Som synes i min profil… :) )
Min senaste är en XT660R för 30 lök, och jag älskar den! Små asfaltvägar, i stan och givetvis grusvägar, samt nån skogsstig dessutom!
Bara en tanke från en gammal tomte som gärna skulle ha en T7:a, men då skulle en del av pärlorna falla bort, och det skulle vara tungt.
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Man kan ha många hojar för olika typer av körning, och ändå inte komma upp i vad en ny hoj av de som nämns i tråden kostar. (Som synes i min profil… :) )
Min senaste är en XT660R för 30 lök, och jag älskar den! Små asfaltvägar, i stan och givetvis grusvägar, samt nån skogsstig dessutom!
Bara en tanke från en gammal tomte som gärna skulle ha en T7:a, men då skulle en del av pärlorna falla bort, och det skulle vara tungt.
Tanken har slagit mig. Dvs att sälja MT10:an rent och köpa ett par (tre?) andra för olika ändamål.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Man kan ha många hojar för olika typer av körning, och ändå inte komma upp i vad en ny hoj av de som nämns i tråden kostar. (Som synes i min profil… :) )
Min senaste är en XT660R för 30 lök, och jag älskar den! Små asfaltvägar, i stan och givetvis grusvägar, samt nån skogsstig dessutom!
Bara en tanke från en gammal tomte som gärna skulle ha en T7:a, men då skulle en del av pärlorna falla bort, och det skulle vara tungt.
Senaste hojarna jag har haft är SD1290 -> Ducati Streetfighter 1098 -> SD1290 -> XT660X
Instämmer ang XT660, inte mkt pengar (gav 22k), den tar sig fram både här och där, 70SEK i mån helförsäkring.
Nej, den är inte helt optimal att köra längre sträckor på motorväg men i stan, småvägar, grusvägar, allmän vardagskörning o dyl är den riktigt rolig, lättkörd och smidig.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag sålde min 701e 2021 i augusti för att köpa något annat mer lånfärdsanpassat. Så i november köpte jag en KTM 890adr...som jag hade i några månader och 270km...då jag insåg att den passade mig inte alls. Tänkte då att kanske jag köpa en ren landsvägshoj så jag var ytterst nära att köpa en Ducati Streetfighter v2 men ångrade mig i sista stund och köpte en ny 701e 2022 och jag kände att jag är hemma igen. Den hojen är så bra och för 2 veckor sedan bestämde jag mig för att köpa ett rade garage torn....och herre vilket lyft. Det är en ny hoj, detta är den hoj Husqvarna borde tillverka och sälja. Nu med tornet och tillbehörssadel som ger komfort kör jag lätt långt. Innan var man trött när man hem men nu kan man faktiskt köra långt utan problem. Så har du inte köpt något kolla på en 701 enduro med rade garage torn
 

Bifogat

  • 20220508_135438.jpg
    20220508_135438.jpg
    4.7 MB · Visningar: 35
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top