Hjälp mig att hitta en bra laptop!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu ska det gamla åbäket ut. Jag ska ha en bärbar dator. Jag är helt kass på tekniken i en dator, så man får förklara noga här!

Den jag har nu har 40 (kan det heta gig) i minne och har för mig att det är typ 500 (512 mhz??) :gnissla i nåt annat. Skärmen är 40 cm på diagonalen. Har en integrerad cd-brännare också.

Allt har funkat bra och jag är nöjd. Det är lite seg ibland när jag tjör många grejer samtidigt, men minnet har räckt. Lite slö när man öppnar tunga program som photoshop och dyl.

Vad ska jag ha istället då??

Jag spelar aldrig spel, så det kan vi skita i med detsamma. Kollar på film gör jag på tv,n så det behöver inte vara någon mirakelmaskin på det sättet heller.
Jag vill dock ha trådlöst bredband och så är det ingen nackdel om batteritiden är hyffsad.

Jag ska inte ta med den utanför lägenheten, så vikt och storlek är inte prio ett. Det är dock att den ska vara hyffsat tyst. Har hört några maskiner som låter kopiöst.

Om man får vara petig, så vill jag gärna ha skriv-vänligt skrivbord och gärna numeriskt, ni vet sånt längst till höger. Extern mus är ett måste, men går väl att ansluta till usb-uttaget?

Så. Hjälp mig ni som kan! En sak till. Den får ju gärna vara så billig som möjligt också! :tummenupp

om du ändå ska kasta den så kan du ge den till mig istället :tummenupp

men till dina krav: då du inte har några som helst krav på prestanda (verkar det som) så rekommenderar jag en HP nx, finns från 5000:- med helt okej prestanda. underbart skön att använda, topkvalite på grejerna. det enda som kan vara störande är att det inte finns någon volymkontroll på chassit. skärmen håller helt okej klass, dock är max upplösningen 1024x768 (kan säkert låsas upp men har inte kollat på det). tangenterna har mycket bra känsla, de känns inte plastiga och de har ett skönt motstånd. touchpaden är riktigt bra och den har en scroll längst till höger på den.

ananrs har dells bärbara fått bra kritik, förutom batterikvaliten, de håller tydligen inte laddningen så bra efter en del användande, fast det påverkar antagligen inte dig om du ska ha den som hemma dator

Jag var in en sväng och kollade på Mediamarkt i Gbg och hittade två burkar som jag gillade. Känns som att man ska ändå ha en 17" skärm när man ändå är igång.... Lite högre prisklass iofs.

Intressant att höra lite om skärmarna med. Ingen mening att ha en kass 17" om man kan ha en jättebra 15" för samma pengar.

Det jag hittade var: (skrev av specifikationen utan att begripa så mycket)

1: Acer 5623. Intel core duo 2. 1024mb. Gearforce 60 7300 266mb T5500 1,66ghz. 120Gb minne. 17" 1440*900. Inkl inbyggd webcam, Media center edition, och dual lager dvd-brännare.

2: FSC Amilo 1818. Inter celeron M430. 1024 mb. Intel GMA 950 128mb. 120Gb minne. 17" W??A. Dual lager dvd-brännare, W Vista home, + nåt antivirusskit.

Bägge kostade 7995:- och hade LAN förberett. (vilket jag förstod var bra...)

Är detta något att ha???? Alt nr ett hade numeriskt tangentbord!

Edit. Programvaran känns som att det kvittar, då jag nog kommer att tjöra med fulvara. Det blev dock inte billigare utan den. Undrar vad den där media center edition är för något??

Last edited:
Jag var in en sväng och kollade på Mediamarkt i Gbg och hittade två burkar som jag gillade. Känns som att man ska ändå ha en 17" skärm när man ändå är igång.... Lite högre prisklass iofs.

Intressant att höra lite om skärmarna med. Ingen mening att ha en kass 17" om man kan ha en jättebra 15" för samma pengar.

Det jag hittade var: (skrev av specifikationen utan att begripa så mycket)

1: Acer 5623. Intel core duo 2. 1024mb. Gearforce 60 7300 266mb T5500 1,66ghz. 120Gb minne. 17" 1440*900. Inkl inbyggd webcam, Media center edition, och dual lager dvd-brännare.

2: FSC Amilo 1818. Inter celeron M430. 1024 mb. Intel GMA 950 128mb. 120Gb minne. 17" W??A. Dual lager dvd-brännare, W Vista home, + nåt antivirusskit.

Bägge kostade 7995:- och hade LAN förberett. (vilket jag förstod var bra...)

Är detta något att ha???? Alt nr ett hade numeriskt tangentbord!

Edit. Programvaran känns som att det kvittar, då jag nog kommer att tjöra med fulvara. Det blev dock inte billigare utan den. Undrar vad den där media center edition är för något??
acern helt klart :)

En Macbook kanske? Spelar du inte spel så är ju de kanonmaskiner.
Nu har de ju intelprocessorer också, så föredrar du windows är det lugnt ändå.

Känns som att jag inte ska ge mig ut på mac, då jag nu börjar vara hemma på pc..

Acern där. Är den överprisad, eller var ett ok pris för maskinen??

Känns som att jag inte ska ge mig ut på mac, då jag nu börjar vara hemma på pc..

Acern där. Är den överprisad, eller var ett ok pris för maskinen??

vi kan säga som så. med det priset så är jag intresserad av att köpa en :)

vi kan säga som så. med det priset så är jag intresserad av att köpa en :)

Har suttit och uppdaterat skärmen hela morgonen och väntat på svar!

Åker och tjöper den nu! Ska bara kolla vilken router man ska ha också. Såg att det fanns en ny tråd om det.

Har suttit och uppdaterat skärmen hela morgonen och väntat på svar!

Åker och tjöper den nu! Ska bara kolla vilken router man ska ha också. Såg att det fanns en ny tråd om det.

Blev inte en sån ändå... Blev alldeles för sugen på en blank lcd-skärm istället, så jag lade på lite stålar till. Det blev en acer 9420 med intel core duo t5300, 1,6ghz. 120gb hdd, 1gb ddr2.

Som router blev det en d-link, men jag får inte skiten att fungera. Det är nåt tjall med ip-adressen från modemet. Någon som haft strul med detta?? Har läst på nätet att det kan strula just med comhem och d-link, så det finns säkert nåt bra knep man kan slippa bekymret med.

Trådlösa routers är inget man i enkelhet leker med som okunnig.

D-Link har för övrigt inte skänkt glädje till många.

Trådlösa routers är inget man i enkelhet leker med som okunnig.

D-Link har för övrigt inte skänkt glädje till många.

Som jag förstått på sh så är syslink bra skit, men den fanns inte där jag köpte datorn och tålamodet var redan i botten. Då fick det bli en d-link...

Har läst lite här, men vågar mig inte på dessa tips... Är det riskabelt, det dom hänvisar till??

Fråga 2: Jag har tänkt att tanka ner office-paketet som ful-version. Vad ska jag tänka på, och vad kan gå snett?? Följer produktnckel med oftast i filen? r nyckeln knuten till just den aktuella filen, eller kan man ha en fil och sedan leta på en nyckel??

2872290 Som jag förstått på sh så är syslink bra skit, men den fanns inte där jag köpte datorn och tålamodet var redan i botten. Då fick det bli en d-link...

Har läst lite här, men vågar mig inte på dessa tips... Är det riskabelt, det dom hänvisar till??

Fråga 2: Jag har tänkt att tanka ner office-paketet som ful-version. Vad ska jag tänka på, och vad kan gå snett?? Följer produktnckel med oftast i filen? r nyckeln knuten till just den aktuella filen, eller kan man ha en fil och sedan leta på en nyckel??
Tanka och var glad. Ofta om inte alltid så följer nyckel med som funkar. Läs kommentarerna till torrenten så brukar det stå.

Tanka och var glad. Ofta om inte alltid så följer nyckel med som funkar. Läs kommentarerna till torrenten så brukar det stå.

Jag är killen som är konservativ och tjör med dc... Inga kommentarer, men jag tjör i blindo!

Skulle behöva ett ex me XP också... Finns det risker med att ladda ner dom, och ryms allt på en skiva??

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti