Speldator på avbetalning för ett bra pris?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hallå där!

Har inte koll på läget längre när de gäller grafikkort, processorer, ljudkort, minnen mm. Vill därför gärna ha lite tips på bra sidor eller kanske tom färdiga "paket".
Vill kunna köpa en burk med hyffsad prestanda för att kunna spela nya spel av BF II karaktär. Dvs ingen värstingdator. Inget behöver vara hetast av de som går att finna. Budgeten får gärna hållas nere. Vill ju inte behöva betala av datorn i flera år :3freak

Behöver ett nytt chassi och allt som nu borde sitta däri. Den ska även gå bra att uppgradera i senare skeden när allt blivit gammalt och slött. Tänker väl då mest på minnen o grafikkort. Kanske processor oxå. Är integrerade ljudkort bra numera? Isf kanske ett sånt funkar.

Detta vill jag ha, men de är kanske standard:
200 gig hd ung. (som även kan vara extern skulle rokka)
bra grafikkort, med tv-ut osv.
dvd-brännare (är de bra med en extra läsare oxå kanske?)
Ljudkort (om integrerade är kassa)
512-1024 mb ram
Processor - den som är mest prisvärd.
Moderkort
Missat nåt?

Jag har en 21"-skärm, mus, tangentbord, operativsystem, nätverkskort och högtalare redan så de behöver jag inte tänka på.
Är de kanske bara Siba mm som har avbetalning?
Har Siba, computercity mm bara skitsaker?
Hjälp mig nu bli kung på spel igen :tungan

//Mark

PS: Såg den här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300617&cks=PRL på koplett.se. Bra eller anus?

Last edited:
Komplettdatorn ser väl helt OK ut i mina ögon. Dock lite lite internminne och lite halvlagom grafikkort. Har sett dom med 256mb DDR-minne. När det gäller grafikkort så är det väl att ju mer minne desto bättre. Men numera vete fan även för min del. Tyckte det var en avskyvärd upplevelse att försöka hitta rätt bärbar dator till mina behov. Jag som kunde allt om datorer för ett tag sedan. Aja...

Kolla på: http://www.styggapojken.se

Eller på http://se.pricerunner.com

M.G.F skrev:
Komplettdatorn ser väl helt OK ut i mina ögon. Dock lite lite internminne och lite halvlagom grafikkort. Har sett dom med 256mb DDR-minne. När det gäller grafikkort så är det väl att ju mer minne desto bättre. Men numera vete fan även för min del. Tyckte det var en avskyvärd upplevelse att försöka hitta rätt bärbar dator till mina behov. Jag som kunde allt om datorer för ett tag sedan. Aja...

Kolla på: http://www.styggapojken.se

Eller på http://se.pricerunner.com
ja, samma sak här. Förr var man kung på allt. Kände till bästa saker vad det än gällde.
Tänkte att nån nu skulle få briljera lite med sina aktuella kunskaper.
Priset får helt inte överstiga 8 laxar, men nån hundring hit eller dit ska väl inte sätta nåra käppar i det här hjulet.

Gå hit och fråga: www.tbg.nu

Jag beställde mesta av mina datordelar på jmedata (www.jmedata.se), sen finns det ju också www.datorbutiken.se. Det är viktigt att se att processor, moderkort och minne är kompatibla (gå till respektive hemsidor och se vad tillverkarna rekommenderar, speciellt när det gäller minne). När jag byggde min dator köpte jag ett A8V-E Deluxe S939 moderkort, AMD A64 3500+ Winchester processor, och 2 x Kingmax DDR400 512 MB minne. Se också till att skaffa ett moderkort med PCIe (PCI express) plats för grafikkortet då detta kommer att ersätta PCI (för detta måste du ha ett PCIe grafikkort). En annan sak som är viktig att tänka på är om ditt nätaggregat till din gamla låda är tillräcklig. Om jag minns rätt ska det vara ett nätaggrat med minst 400 W, och köpt ett av bra kvalité (kan gå på 1000 :-). Det är en djungel där ute, men du lär dig medans du söker.

Bergmark skrev:
Gå hit och fråga: www.tbg.nu

Jag beställde mesta av mina datordelar på jmedata (www.jmedata.se), sen finns det ju också www.datorbutiken.se. Det är viktigt att se att processor, moderkort och minne är kompatibla (gå till respektive hemsidor och se vad tillverkarna rekommenderar, speciellt när det gäller minne). När jag byggde min dator köpte jag ett A8V-E Deluxe S939 moderkort, AMD A64 3500+ Winchester processor, och 2 x Kingmax DDR400 512 MB minne. Se också till att skaffa ett moderkort med PCIe (PCI express) plats för grafikkortet då detta kommer att ersätta PCI (för detta måste du ha ett PCIe grafikkort). En annan sak som är viktig att tänka på är om ditt nätaggregat till din gamla låda är tillräcklig. Om jag minns rätt ska det vara ett nätaggrat med minst 400 W, och köpt ett av bra kvalité (kan gå på 1000 :-). Det är en djungel där ute, men du lär dig medans du söker.

Tackar Tackar!

Jag hade iofs tänkt att köpa nytt chassi och en krämlåda, men ser ju nu att jag har det här brevid (en skrotad burk). Krämen är på 400 w (mindre än ett år gammalt) och det borde ju räcka.

Har hittat till Toms hårdvara guide på svenska men vet inte riktigt var på skalan man ska lägga sig när det gäller grafikkort. Ett monsterkort borde ju inte behövas. Fast laggar de när jag spelar ms röjj blir jag :mad: .

1 gig ram verkar bra!
Står sig en amd 3400 fortf.? vet inte när du köpte din burk...svårt att veta var man ska börja. I vilken ände. jaja, tha dataköpslooking fortsätter!

Tänk också på till strömförsörjningen till ditt moderkort kan finnas två olika typer av kontakter, en 20-pinnare samt de nya 24-pinnarna. Upptäckte det när jag beställde mina grejor då moderkortet hade en 24-pinnares kontakt, men "krämlådan" en 20-pinnare. Men jag chansa och koppla ihop det ändå och det funka. :D Det är ju en ny standard på gång med 24-pinnars strömförsörjning.
Om du vill ha en spel maskin skaffa ett bra grafikkort, det kan kosta mellan 3000-4000 tusen. Efter när jag byggde min dator, februari -05, har mitt grafikkort gått ner i inköpspris 1000:-, så räkna med att känna dig ångerfull när priserna går ner jävligt snabbt.

Ska du spela BF2 med hyffsad kvalitet och fps skulle jag nog sätta följande som absolut minimigrejer:

Processor: AMD 3200+ minst. jag hade gått på en 3500+, eventuellt snabbare beroende på budget. Socket 939, notera detta inför moderkortsvalet.

Minne: Minst 1GB ddr, pc3200/400 mhz eller bättre. Gärna mer om du har pengar över.

Moderkort: Valfritt socket 939-mobo, välj efter vilka funktioner och lull-lull du behöver. Inbyggt ljud och nätverk är i princip standard idag, men kolla så att det finns, det underlättar. Bör ha stöd för PCI-e, för framtida grafikkortsuppgraderingar. Kolla även eventuella kompabilitetsproblem med moderkortstillverkaren, gäller oftast minnen från vissa tillverkare eller modeller.

Grafikkort: PCI-e rekommenderas, ATi eller Nvidia spelar egentligen inte så stor roll, de är i princip likvärdiga i det mesta. Sikta på ett kort i 3-4k-klassen. 256mb grafikminne är standard, men det är inte endast detta som avgör hur snabbt kortet är. ATi's serie x800 och x850 är bra och finns i flera varianter, det som skiljer är hastigheten på grafikprocessorn och minnena, eventuellt minnestypen också. Tumregeln är att dyrare = bättre (som vanligt). För samma pengar kan du få en dyrare modell ur Nvidias 6800-serie, eller ett kort ur deras nya 7800-serie om du skjuter till ett par hundringar. Även här gäller dyrare = bättre.

Det är väl de viktigaste prylarna, diskar och dvdbrännare etc är mer perifera grejer..

Har ett GeForce 7800GTX 256MB i min nya hem-PC, kan varmt rekommendera detta kort.

abstruse skrev:
Har ett GeForce 7800GTX 256MB i min nya hem-PC, kan varmt rekommendera detta kort.

Det är ju det bästa men kan köpa för tillfället. Men för PCI-E skulle ett Radeon X800XL vara ett hyffsat bra köp, går loss på runt 3 k. Eller ett Nvidia GeForce 6800 gt för cirka 3,5 k vara bra köp.

Har själv ett 6800 Gt och allt flyter på min dator, övriga komponenter på den är; AMD 3500+, 1024 Mb, Msi k8n Neo 2

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT