För nåt år sen när jag blev anställd här på firman så tog jag förmånen att skaffa hem-pc. Tänkte inte just på hur mycket det kostade då, för så frän som datorn var (tyckte jag iaf) så spelade pengarna mindre roll.
Dessutom var jag då singel vilket ändå gör lite skillnad då man spenderade mer tid framför datorn än idag..
Visst den har mycket prestanda. Längre ner kan ni se specen för datorn..
Men tillsammans med skärmen så betalar jag 800:- i månaden för detta paket. För hur länge vet jag inte ens, 3 år?
Fråga 1:Tycker ni att det är värt det?
För saken är den att skärmen har nu pajjat och "tack vare" detta har jag fått ut 4000:- på hemförsäkringen.
Vill jag ha en likadan skärm igen så måste jag ut med minst 5000:- till enligt HP. Dessa kronor kommer försäkringsbolaget ersätta när jag kommer med kvitto i handen.
Ok det låter väl bra..men 5000 är för mig mycket pengar och det skulle säkert ta 5 månader för mig att ta mig dit.
Jag har kollat runt lite och det verkar ju som att man får en helt ok skärm för under 4000:- idag, ju.
Fråga 2: Är det så stor skillnad på en HP L2035 vs. en 22" tft på onoff för 3900:-?
Det jag nu funderar på är att göra en fuling, genom att säga upp hem-pc:n och skicka tillbaks den ( med trasig skärm
), sen köpa en "billig" skärm och spara några månader tills jag har råd med en egen dator. Eventuellt att jag skaffar mig en bärbar istället..
För till slut så handlar det ju egentligen om hur mycket dator jag behöver i dagsläget.
Det jag använder datorn till är egentligen inte så mycket.
Redigerar en och annan film samt tar hand om stora bilder. Det är väl det som tar mest prestanda.
Spelar spel gör jag knappt längre men när jag gör det så vill man ju att det ska flyta bra.
Sista frågan: Vad kostar en [bra] dator idag? Den behöver inte vara värst, men den ska klara av bild och filmredigering utan problem.
Det gör ju min nuvarande galant, men jag kanske klarar mig med något billigare?
Dator:
Processor Intel Pentium 4 660, 3,6 GHz
Chipset Intel i915-P
Cacheminne (L2) 2048 kB
Internminne 1024 MB DDR2 SDRAM (533 MHz)
Minnesplatser 4 st, 2 lediga, max 4 GB
Hårddisk, storlek 2 st à 250 GB (varav en med ca 5 GB återställningspartition)
Hårddisk, gränssnitt SATA
Hårddisk, varvtal 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk 160 GB
Hårddisk, gränssnitt USB 2.0 (UATA)
Diskettenhet -
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Optisk enhet 1 DVD, 16x max
Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer
Grafikkort nVIDIA "G70", PCI-E, 256 MB
Grafikminne 256 MB DDR
TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning
Ljud Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 (PCI-kort)
Kortplatser 5 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 1 st RJ11, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet.
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Labtec Pulse 485, 2 satelliter och subwoofer
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus Trådlös optisk rullmus
Format (H x B x D) cm Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg Svart/Silver
Garanti Tre års garanti med hämtservice
*Med reservation för förändringar av specifikationer på ej lanserade produkter.
Ingående program
Operativsystem MS Windows XP Home SP2
Ordbehandling MS Word 2002
Produktivitet MS Works 8.0
Brandvägg Norton Internet Security 2005 inkl tre års uppdateringar
Antivirus Norton Antivirus inkluderat i ovanstående
Utbildning Libendo utbildningspaket på internet. Innehåller kurser för ICDL-certifiering.
Bildbehandling HP Image Zone, Adobe Photoshop Elements
Video Intervideo WinDVD, MovieMaker 2, WinDVD Creator
TV Intervideo Home Theater 2
CD-/DVD-bränning Sonic recordNow CD/DVD 7
Musik iTunes, Windows Media Player 9
Övrigt Adobe Acrobat Reader
Skärm:
HP L2035***
20,1" TCO-03 TFT
20,1" faktisk bildyta
Svart/Silver
Ljusstyrka 250 nits
Kontrast 500:1
Uppdateringshastighet (typisk) 16 ms
Analog och digital (DVI) ingång
1600x1200 rekommenderad upplösning vid 60 Hz
Dessutom var jag då singel vilket ändå gör lite skillnad då man spenderade mer tid framför datorn än idag..
Visst den har mycket prestanda. Längre ner kan ni se specen för datorn..
Men tillsammans med skärmen så betalar jag 800:- i månaden för detta paket. För hur länge vet jag inte ens, 3 år?

Fråga 1:Tycker ni att det är värt det?
För saken är den att skärmen har nu pajjat och "tack vare" detta har jag fått ut 4000:- på hemförsäkringen.
Vill jag ha en likadan skärm igen så måste jag ut med minst 5000:- till enligt HP. Dessa kronor kommer försäkringsbolaget ersätta när jag kommer med kvitto i handen.
Ok det låter väl bra..men 5000 är för mig mycket pengar och det skulle säkert ta 5 månader för mig att ta mig dit.
Jag har kollat runt lite och det verkar ju som att man får en helt ok skärm för under 4000:- idag, ju.
Fråga 2: Är det så stor skillnad på en HP L2035 vs. en 22" tft på onoff för 3900:-?
Det jag nu funderar på är att göra en fuling, genom att säga upp hem-pc:n och skicka tillbaks den ( med trasig skärm

För till slut så handlar det ju egentligen om hur mycket dator jag behöver i dagsläget.
Det jag använder datorn till är egentligen inte så mycket.
Redigerar en och annan film samt tar hand om stora bilder. Det är väl det som tar mest prestanda.
Spelar spel gör jag knappt längre men när jag gör det så vill man ju att det ska flyta bra.
Sista frågan: Vad kostar en [bra] dator idag? Den behöver inte vara värst, men den ska klara av bild och filmredigering utan problem.
Det gör ju min nuvarande galant, men jag kanske klarar mig med något billigare?
Dator:
Processor Intel Pentium 4 660, 3,6 GHz
Chipset Intel i915-P
Cacheminne (L2) 2048 kB
Internminne 1024 MB DDR2 SDRAM (533 MHz)
Minnesplatser 4 st, 2 lediga, max 4 GB
Hårddisk, storlek 2 st à 250 GB (varav en med ca 5 GB återställningspartition)
Hårddisk, gränssnitt SATA
Extra löstagbar hårddisk 160 GB
Hårddisk, gränssnitt USB 2.0 (UATA)
Diskettenhet -
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Optisk enhet 1 DVD, 16x max
Optisk enhet 2 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer
Grafikkort nVIDIA "G70", PCI-E, 256 MB
Grafikminne 256 MB DDR
TV-kort Ja, med fjärrkontroll, FM-radio och hårddiskinspelning
Ljud Creative Labs SoundBlaster Audigy 2 ZS
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.90/92 (PCI-kort)
Kortplatser 5 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 1 ledig 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, parallell, 1st RJ45, 1 st RJ11, 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet.
TV-anslutning S-video, kabel ingår ej
Högtalare Labtec Pulse 485, 2 satelliter och subwoofer
Tangentbord Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus Trådlös optisk rullmus
Format (H x B x D) cm Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg Svart/Silver
Garanti Tre års garanti med hämtservice
*Med reservation för förändringar av specifikationer på ej lanserade produkter.
Ingående program
Operativsystem MS Windows XP Home SP2
Ordbehandling MS Word 2002
Produktivitet MS Works 8.0
Brandvägg Norton Internet Security 2005 inkl tre års uppdateringar
Antivirus Norton Antivirus inkluderat i ovanstående
Utbildning Libendo utbildningspaket på internet. Innehåller kurser för ICDL-certifiering.
Bildbehandling HP Image Zone, Adobe Photoshop Elements
Video Intervideo WinDVD, MovieMaker 2, WinDVD Creator
TV Intervideo Home Theater 2
CD-/DVD-bränning Sonic recordNow CD/DVD 7
Musik iTunes, Windows Media Player 9
Övrigt Adobe Acrobat Reader
Skärm:
HP L2035***
20,1" TCO-03 TFT
20,1" faktisk bildyta
Svart/Silver
Ljusstyrka 250 nits