Hjälp med uteslutning, CBR600 -99 går ojämt på tomgång varm

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tja. Jag har haft detta problem under väldigt lång tid, service efter service (på verkstad), och det har blivit lite värre. Jag undrar om ni kan hjälpa mig utesluta lite olika saker, så jag vet vad jag skall fokusera på.

Problem:
* Har under länge tid gått lite dåligt på tomgång, till och från, men speciellt när man kört lite (varm?)
* Blivit värre senaste tiden, om man kört länge (mycket varm?) kan den gå riktigt kass, dö på tomgång, även med tomgång satt till 2k, samt vara lite seg att få igång igen
* Om man låter den stå en varm dag på tomgång dör den till slut, speciellt om fläkten går på eller om man sätter på alla ljus (generatorn belastar motorn mer ju mer ström som dras?)
* Går perfekt på 3-4k+ RPM

Gjort
* Bytt tändstift (dom gamla såg bra ut)
* Bytt bränslefilter
* Ventiler justerade på verkstad för inte så länge sedan
* Förgasare justerade på verkstad för ett år sedan
* Bytt till originaldämparen igen

Teorier
* För fet blandning på tomgång? Hur kollar man om chokens vajer fastnat? Någon ide att pilla på pilotskruvar? Men varför skulle dom ställt om sig?!
* Batteriet kass? Det är visserligen 3 år gammalt, men gör ett kass batteri att den går dåligt på låga varv? Kan detta uteslutas?
* Tändspolar? Annat el-fel? Men hade den verkligen fungerat så bra på höga varv då? Kan detta uteslutas?
* Ventilspel? Men dom kollades ju i höstas, hur fort kan dom cepa upp?

Det faktum att den dör lättare på tomgång när man drar mycket ström (ljus, fläkt) behöver väl inte betyda att det är något fel på elen, utan bara att den är jävligt svag och dör när generatorn belastar hårdare? Det faktum att det händer oftare på varma dagar när man kört ett tag borde väl peka mer på förgasare/ventiler/wtf/bläh?

Tack för hjälpen!
 
Last edited:
När du säger att förgasarna är justerade, menar du då synkade? En synkning är det första jag hade gjort ivf.
 
1) Förgasarsynk + noggrann justering av tomgångsmunstyckena.
2) Kontroll av batteri + laddning med enkel multimeter.

Så hade jag börjat...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top