Tja. Jag har haft detta problem under väldigt lång tid, service efter service (på verkstad), och det har blivit lite värre. Jag undrar om ni kan hjälpa mig utesluta lite olika saker, så jag vet vad jag skall fokusera på.
Problem:
* Har under länge tid gått lite dåligt på tomgång, till och från, men speciellt när man kört lite (varm?)
* Blivit värre senaste tiden, om man kört länge (mycket varm?) kan den gå riktigt kass, dö på tomgång, även med tomgång satt till 2k, samt vara lite seg att få igång igen
* Om man låter den stå en varm dag på tomgång dör den till slut, speciellt om fläkten går på eller om man sätter på alla ljus (generatorn belastar motorn mer ju mer ström som dras?)
* Går perfekt på 3-4k+ RPM
Gjort
* Bytt tändstift (dom gamla såg bra ut)
* Bytt bränslefilter
* Ventiler justerade på verkstad för inte så länge sedan
* Förgasare justerade på verkstad för ett år sedan
* Bytt till originaldämparen igen
Teorier
* För fet blandning på tomgång? Hur kollar man om chokens vajer fastnat? Någon ide att pilla på pilotskruvar? Men varför skulle dom ställt om sig?!
* Batteriet kass? Det är visserligen 3 år gammalt, men gör ett kass batteri att den går dåligt på låga varv? Kan detta uteslutas?
* Tändspolar? Annat el-fel? Men hade den verkligen fungerat så bra på höga varv då? Kan detta uteslutas?
* Ventilspel? Men dom kollades ju i höstas, hur fort kan dom cepa upp?
Det faktum att den dör lättare på tomgång när man drar mycket ström (ljus, fläkt) behöver väl inte betyda att det är något fel på elen, utan bara att den är jävligt svag och dör när generatorn belastar hårdare? Det faktum att det händer oftare på varma dagar när man kört ett tag borde väl peka mer på förgasare/ventiler/wtf/bläh?
Tack för hjälpen!
Problem:
* Har under länge tid gått lite dåligt på tomgång, till och från, men speciellt när man kört lite (varm?)
* Blivit värre senaste tiden, om man kört länge (mycket varm?) kan den gå riktigt kass, dö på tomgång, även med tomgång satt till 2k, samt vara lite seg att få igång igen
* Om man låter den stå en varm dag på tomgång dör den till slut, speciellt om fläkten går på eller om man sätter på alla ljus (generatorn belastar motorn mer ju mer ström som dras?)
* Går perfekt på 3-4k+ RPM
Gjort
* Bytt tändstift (dom gamla såg bra ut)
* Bytt bränslefilter
* Ventiler justerade på verkstad för inte så länge sedan
* Förgasare justerade på verkstad för ett år sedan
* Bytt till originaldämparen igen
Teorier
* För fet blandning på tomgång? Hur kollar man om chokens vajer fastnat? Någon ide att pilla på pilotskruvar? Men varför skulle dom ställt om sig?!
* Batteriet kass? Det är visserligen 3 år gammalt, men gör ett kass batteri att den går dåligt på låga varv? Kan detta uteslutas?
* Tändspolar? Annat el-fel? Men hade den verkligen fungerat så bra på höga varv då? Kan detta uteslutas?
* Ventilspel? Men dom kollades ju i höstas, hur fort kan dom cepa upp?
Det faktum att den dör lättare på tomgång när man drar mycket ström (ljus, fläkt) behöver väl inte betyda att det är något fel på elen, utan bara att den är jävligt svag och dör när generatorn belastar hårdare? Det faktum att det händer oftare på varma dagar när man kört ett tag borde väl peka mer på förgasare/ventiler/wtf/bläh?
Tack för hjälpen!
Last edited: