Hjälp med tips ang. förstagångshoj

MrCarlsson

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Malmö
Hoj
Har ingen än
Hej allesammans. Ny medlem & nybliven motorcyklist som behöver lite tips från er mer erfarna på området :)

Tittar & funderar på vilken typ av hoj jag ska sikta in mig på som förstagångs hoj. Gillar sporthojar..inga glidare, off-road eller gubba hojar. Frågan är om man ska starta med en 600-650 eller titta vidare på 750? Är en 750 en bra förstahoj eller för stor motor för en nybörjare..? Kluven i frågeställningen. Brorsan har kört motorcykel i 15 år och började själv med en Kawasaki Ninja750. Vet vad han tycker, men vill istället höra era åsikter.

Har tittat lite på Suzuki 650 sv, verkar vara en schyst hoj och inte dyr att försäkra. Tittat lite på Ducati 750 Sport, Laverda 750 S, Suzuki GSX-R 750 & Kawasaki Ninja 750. Vad sägs om dessa modeller? Fler 650 att rekommendera? Andra 750 modeller (samma stuk)?

Lite kuriosa...32 år bor i storstan (Malmö), full respekt för motorcyklar och dess prestanda bla då min kusin som omkom i motorcykel olycka för ett bra tag sedan, ingen speed-junkie och har bra med trafikvett (jobbar bla med trafik och fått se konsekvenserna av folk som inte kör utefter egen körförmåga).

Tacksam för svar! :banana
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Finns bara en sak att göra... ta dig ut och provkör, enda sättet att hitta vad du själv vill ha.
 

MrCarlsson

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Malmö
Hoj
Har ingen än
Finns bara en sak att göra... ta dig ut och provkör, enda sättet att hitta vad du själv vill ha.


Har inte A-kort än. Håller på att påbörja men vill vara ute i god tid och rikta in mig på rätt sort.

Kanske åt helsike men tittat på Kawasaki Ninja 250rs (-09), skit eller? Utöver detta så hade jag tänkt mig max 45 000 kr för en hoj oavsett motorstorlek.
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
ER6 är ju rätt poppis. Eller en Versys kanske, den verkar också vettig om man är lagd åt det praktiska hållet.
 

Evil Schrimp

Tillbaks i sporthoj träsket
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600rr -07.
Nu är jag part i målet, då jag har en ER-6 till salu i Malmö, men det är faktiskt en mycket trevlig hoj. Inte lika sportig som en SV, men lite "rappare" i motorn tycker jag.
I vilket fall som helst, lycka till med första hojen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Suzuki Sv650S, Kawasaki ER-6N/F, Honda CBR 600F.. Kawasakis 250 är inte skit, men troligtvis inte något långsiktigt alternativ.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nu är jag part i målet, då jag har en ER-6 .

ER6 är ju rätt poppis. .

Suzuki Sv650S, Kawasaki ER-6N/F,


Kan bara instämma om ER-6!

Hittar trådstartaren en fin ER-6 för rätt pris så är det nästan dött lopp med SV....


Jag tänkte även passa på att tipsa om denna tråd som har rubriken "Letar du efter förstahoj?"
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757 :fakta
 
Last edited:

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
min granne hade en gixxer 750 som första hoj, tror de va en 01 eller 02, snygg var den och väldigt välskött hanpröjsa 42000 för den så en fin hoj för 45kk kan du hitta,
 

RobRas

Guest
Jag hade valt efter hur mycket du är beredd på att lägga på försäkringen.. En sporthoj brukar vara ganska dyr att försäkra om du nu inte väljer en lite äldre årsmodell.
 

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Ingen ståhojare på mc:s men en Laverda..inget känt så kanske inget att titta vidare på, bifogar fil:

http://www.blocket.se/vi/20890979.htm?ca=23_11_s&last=1

Tack för alla bra tips!! Fortsätt skriva. Försäkringsmässigt så ligger 650 sv på 1500 kr/året, 750:eek:r har jag inte hunnit titta på än..

Kolla upp Suzuki Bandit 1200, Suzuki GSX 1400 och Kawasaki ZRX 1200 eller Honda CB 1300, hojar som du kan ha lite längre utan att tröttna på, om du nu inte vill ha något sportigare. Finns för 45 papp på blocket.
 

Aragorn

Guest
Några tänkbara hojar ur Bike-katalogen 2009:

Honda CB 600 F Hornet
Honda CBF 600

Triumph Street Triple

Ducati Monster 696

Kawasaki Ninja 250 R
Kawasaki ER-6f/n
Kawasaki Z 750

Suzuki GSR 600 A
Suzuki GSF 650 A/SA Bandit
Suzuki Gladius
Suzuki GSX 650 F

Yamaha FZ 6
Yamaha XJ 6
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag är väldigt nöjd med min GSF650s Bandit som instegshoj. Funkar bra i stan (ja jag bor i malmö jag med) och superskön på kurviga vägar och faktiskt bra klös i den också. Och väldigt billig att försäkra :)

Så min röst faller på Banditen, en alltiallo maskin.


Fesken - tick tack 2 dagar kvar till SVT :)
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Jag satt med precis samma funderingar för ett par år sedan....

Satt och bollade med tanken om det skulle vara 600 750 osv.

tyckte spontant att jag inte riktigt va redo för en 1000 rad-4 då jag har lite
tveksam karaktär med högerhanden.... samt att man lätt tror man är rossi med hjälmen på......

För min del blev det en Honda VTR1000F

Orsak:
ville ha en stabil, motorstark hoj med bra botten om jag ville skjussa någon...
jag skulle varmt rekomendera en sådan som första hoj...

Det är ju inte så dumt när dom hör att man kommer åkandes :)

vettig försäkring är det oxå....
samt vettig prisklass....
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Börja med liten kubik och effekt. Du kommer att byta hoj flera ggr i ditt liv. Börja på toppen och du har inget att se fram emot. Har du inte kört hoj innan kommer en mesmoppe att verka häftig. Jag började med en cb 750 på strypta 55 hk. Tog bort strypningen efter ett år och sedan 2 år tillbaka har jag en cb 1300 och tycker fortfarande att effekten är hyfsad. Nästa steg är trimmning utan bearbetning av motorn. Små steg emot turbo :)
 

ThundercatQ

Ful får man vara , men inte dum !!
Gick med
14 Jun 2007
Ort
ön som gud glömde :)
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Jag tycker ju självklart du ska köpa en Thundercat....en perfekt förstahoj anser jag , men som sagt...för att vara säker på vad du vill ha så testa så många olika du bara kan innan du bestämmer dej.Lycka till med körkortet o valet av hojen såklart.
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Jag köpt en Ducati Monster 620 som första hoj. Anledningen var ingen annan än att jag blev helkär i utseendet o ljudet... o det visade sig va en jättebra hoj, både som första hoj o fortsatt. När jag sedan upptäckte att det var bankörning som var min passion har jag tvingats förlika mig med att sälja första kompisen. Trist ,för det är en toppenhoj i stan o på landsväg, mindre bra på banan tyvärr o det är ju där jag vill köra....

Jag kan vart råda dig att köpa ett Monster 620! Inte Monster 600, de har förgasare o är inte lika rappa som 620. Det gjordes säkert en hel del förbättringar också som jag inte har koll på men det var förgasare på 600 som gjorde att jag valde bort den.

Lycka till med ditt val!!

/Hanna
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top