Hjälp med tips ang. förstagångshoj

Tack allesammans för era varierande tips och trix. Tar alla tips i beaktning och ska se över det som rekommenderats =) Fortsatta tips i tråden välkomnas självfallet.

Mvh Rookien

Du kan väl köpa en liter-hoj direkt också, man behöver ju inte ge fullgas du får väl ta det lungt till en början och öka mer allt eftersom du blir säkrare och känner att du behärskar farterna och accelerationen. Köp det som känns bra och vad plånboken tillåter, tycker inte att du ska stirra dej blind på kubiken på motorn.

Köpte själv en grushoj då jag tycker det är roligast, kört några gånger bara och skulle helt klart vilja ha en med kraftigare motor men pengar och försäkring sa annat vid köptillfälle samt att det är lite service på min så det blev avgörande för min del. Hade jag haft pengar hade jag nog satsat på det värsta direkt så behöver man inte "ev." förlora en massa pengar vid försäljning för att köpa ny hoj.

Kolla efter någon form av sport-touring hoj, får du bra med effekt men hyffsat körkomfort och lite billigare att äga än rena sporthojjar, ex. Honda Blackbird och Honda VFR 800.

Lycka till med hojköpet.

Har du impulskontroll och självinsikt så är det inga problem att köra stor sporthoj heller, köp den bågen DU vill ha, men provkör lite olika hojar innan du handlar.

Försäkringen styr lika mycket den, beroende på hoj, ålder och var du bor.

Alla hojar som föreslagits (nåja, kanske inte kawas 250) går för fort egentligen, och är lätt att hamna illa till med...den stora skillnaden är att man får ha lite mer respekt för de mer potenta bågarna.

/J

Jag tycker ju självklart du ska köpa en Thundercat....en perfekt förstahoj anser jag , men som sagt...för att vara säker på vad du vill ha så testa så många olika du bara kan innan du bestämmer dej.Lycka till med körkortet o valet av hojen såklart.

Skulle du falla för en Thundercat så har jag en till salu i Malmö, kolla dina PM MrCarlsson för mer information.

Allt beror på vad du vill ha din hoj till, åka till världens ände, skogs och grussprätta, korta turer hemma, snabba svängar och på bana? Kubik och effekt köper du efter vad du tycker vissa gillar inte "små" motorer, men för trafikbruk så ligger de flesta hojar ganska lika ändå, då är inte kubiken eller effekten som avgör utan personen som kör, om det är 50 eller 200 hk så kan du växa in i det och du behöver ingen "nybörjar" hoj, bara jävla trams säga att man måste "växa" in i mc träsket, varje fall om man är en någorlunda sansad person, kanske för en 16-18 åring då.. man kan ha alla hojar som nybörjar hoj om man bara kör med insidan av huvudet och förstånd i högerhanden..Du känner nog själv vad du är lite inne på på för typ o kateogri, men PROVA några alt. Jag var en gång övertygad om att skaffa en viss modell, men efter provkörning så gick den modellen bort, trots att jag gillade linjerna och mer eller mindre redan "köpt" konceptet.

Sen kan behovet eller vad just DU gillar ändras med tiden och du kommer på vad din favorithoj blir eller kommer att bli.

Har själv vandrat upp och ner i både årsmodeller, kubik och effekt, från 500 cc -1000 cc och 48-150 hk, och har för det mesta varit nöjd med det för stunden valda hojval:tummenupp

För de pengarna som du är ute efter hoj, så vill jag gärna slå ett slag för hojen jag har nu..du kan få en fz6 2004 för de pengarna, du har du ganska gått om pulver för pengarna varvillig 600, med SKITBILLIG helårs helförsäkring, även om du inte ens har körkort ännu(bilsport mc)som hänger med alla hojar på de kurviga avsnitten om du kan köra.

Jag valde min modell mycket pga lågt pris och sjukt bra försäkring för min del. Då har ändå modellen dugligt med effekt bra chassi och billig i drift, både service och bränslemässigt, jag har inte åkt så billigt med någon hoj som med denna hittils.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...