Hjälp med photoshop

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hej!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att måla R1:an i samma färg som thundercaten?
Tack på förhand :tummenupp

Bifogat

• mc.jpg
    mc.jpg
    99.1 KB · Visningar: 217
  • 70827_mo_s.jpg
    70827_mo_s.jpg
    36.8 KB · Visningar: 149
snabb gjort bara för att du skulle få se en glimt över hur det skulle se ut.

Bifogat

• 70827_mo_s mod.jpg
    70827_mo_s mod.jpg
    120.5 KB · Visningar: 219
Last edited:
Lånar tråden, nu när du fått ditt gjort.
Någon som vet hur man gör en bild svartvit men fortarande har tex. crossen på bilden i färg?

Exempel:

Bifogat

• svartvit bakgrund2.JPG
    svartvit bakgrund2.JPG
    48.9 KB · Visningar: 140
Gör hela bilden svart vit och sen när det är gjort så tar du händelsepenseln och ritar där du har hojen. då blir den sin ursprungliga färg.
Går säkert på många sätt. det är ett iaf

Pullver skrev:
Gör hela bilden svart vit och sen när det är gjort så tar du händelsepenseln och ritar där du har hojen. då blir den sin ursprungliga färg.
Går säkert på många sätt. det är ett iaf

Lite enklare är att bara markera och kopiera hojen till ett annat dokument, omvandla originalet till svartvitt och sedan klistra in hojen med färg ovanpå det svartvita.

Coola Ola skrev:
Lite enklare är att bara markera och kopiera hojen till ett annat dokument, omvandla originalet till svartvitt och sedan klistra in hojen med färg ovanpå det svartvita.

...och vill man göra det utan att böka med flera dokument så kan man:
Markera hojen (exempelvis med lasson och/eller trollstaven),
Invertera markeringen, så allt *utom* hojen blir markerat,
Använda funktionen Desaturate som tar bort färginformationen från det markerade området. :tummenupp

Vill man finlira så kan man skapa en mjukt tonad övergång mellan det färgade och det svartvita området genom att softa markeringskanten, eller använda funktionen "Fade Desaturate".

69:an skrev:
...och vill man göra det utan att böka med flera dokument så kan man:
Markera hojen (exempelvis med lasson och/eller trollstaven),
Invertera markeringen, så allt *utom* hojen blir markerat,
Använda funktionen Desaturate som tar bort färginformationen från det markerade området. :tummenupp

Vill man finlira så kan man skapa en mjukt tonad övergång mellan det färgade och det svartvita området genom att softa markeringskanten, eller använda funktionen "Fade Desaturate".

"Tunna Ut" (Desaturate) var ju klockrent! :tummenupp Hittade massa meningsfulla funktioner under "Markera" också tack vare tipset om att mjuka upp markeringskanten :)

Nu har jag visserligen svensk version men inte hittar jag motsvarigheten till "Fade Desaturate". Desaturate heter "Tunna Ut" i den svenska versionen (7.0) och ligger under "Bild/Justeringar" men jag antar att "Fade..." är något man kan avända på andra förändringar än just "Desaturate"? Var i menystrukturen ligger det i engelska versionen?

Coola Ola skrev:
Nu har jag visserligen svensk version men inte hittar jag motsvarigheten till "Fade Desaturate". Desaturate heter "Tunna Ut" i den svenska versionen (7.0) och ligger under "Bild/Justeringar" men jag antar att "Fade..." är något man kan avända på andra förändringar än just "Desaturate"? Var i menystrukturen ligger det i engelska versionen?

Jag uttryckte mig litet fel inser jag, den mjuka kantövergången skapas i det här fallet enklast genom att ludda markeringen men Fade-funktionen kan du använda för att applicera vald effekt/förändring i valfri grad - i hela markeringen. Det innebär t.ex. här att du kan göra bakgrunden "lagom" färglös istället för av eller på.

I det här exemplet kan du göra Tunna Ut som vanligt först, och sedan gå till Redigera-menyn. Där hittar du vad du söker, under Ångra-funktionerna.

Ett annat, kanske litet elegantare, sätt att just ta bort litet färginformation istället för allt är att inte använda Desaturate/Tunna Ut utan istället justera färgmättnaden direkt. Den funktionen finns omedelbart ovanför Tunna Ut, och heter i den engelska versionen "Hue/saturation...". :tummenupp

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard