Hjälp med ombygge av Fireblade

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Tjena goddag alla sporthojjare! Va sisådär ett halvår sedan jag senast var här och härjade men när "vintern" är som den är så har hojsuget kommit tillbaka allderles för tidigt. Min vana trogen tänkte jag byta hoj till varje sommar men detta året tänkte jag vara riktigt vågad och försöka mig på att bygga lite själv.

Till frågan:
Jag tänkte köpa mig en lite äldre Honda CBR 900RR Fireblade (årsmodell 96-98 eller liknande)
Men då jag tycker att stjärten på Firebladsen är för fula tänkte jag byta den mot en bakdel från en R1 (eller om det finns "spetsiga" delar som är gjorda för Fireblades?!)
Frågan då ja... Hur enkelt/svårt är det att byta till en sådan bakdel?
Jag är själv inget supersnille på att meka men bör inte ha några problem om jag får lite hjälp från experter (dvs ni här på sporthoj)

Tacksam för svar!
I'ts good to be back

(gjorde en liknande tråd men tror den försvann innan jag han posta den, hoppas det inte blev någon dubbelpost nu)

Mitt tips:
Rumpan på en fireblade passar in med resten. Om du byter kommer det bara se konstigt ut och en R1rumpa är nog det sämsta alternativet.

Bakdelen till cbr 1000rr är snygg. Vettetusan om den passar på de äldre bladarna dock.

Är det kåphoj eller fighter det är frågan om?

kåphoj. ville ha lite mer spetsig bakända en den lite mer "runda" som fnins på CBR orginal

HÄR finns lite info samt bilder...

Tack så mycket! dock några frågor. Du skrev du bara hade kapat av ramen på CBR'en och ej behövt skruva dit den. Men jag tänkte ju ha en liten plats för bruden som kanske vill åka med då och då. Antar att du aldrig hade passagerare på din modell?!

Och en liten fråga till där. Var det bara att kapa ramen och trycka dit den. Passa in den så bra som det går bara?! Inget annat direkt ? typ bredda/smalna av ramen eler något sådan? inga JÄTTE ingrepp.

Snygg den blev förresten :)

förresten. av däcken att dömma kör du bara rakt fram eller?! ;)

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back