Hjälp med olja tack!!

Emil_ny

Ät mej
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Aprilia RS 125 -97
Ja ska byta 2-taktolja på min Aprilia RS125 -97. Å vad hittar jag i boken? Jo, 75-90W! :o De e ju fan inte möjligt eller? :confused: Då kan ja lika gärna köra med tjära! Ska de va de? Vad är en bra olja till den hojjen? :rock

eh du får nog ta och läsa en gång till för 75-90W måste vara tjockleken på växellådsoljan....

annars e Castrol TTS en bra 2-taktsolja

Hm nu får du allt förklara, "byta 2takts olja" ? Det går ju inte runt, menar du växellådsoljan?

Transmissionsolja och motorolja räknar inte tjocklek enligt samma skala, en 100-transmissionsolja är kanske lika tjock som en 40 eller 50-motorolja. Detta är just för att man inte ska förväxla dom.

Köp en högqvalitets olja tex ELF,Castrol eller liknande helst delsyntet SAE 10W40

Emil_ny skrev:
Helsyntet är väll bättre? :confused: Sotar inte lika mycket osv. har jag hört!

Är det 2-takt oljan du talar om så är det helsyntet som gäller helst Castroll TTS......Men vad snackar du om egentligen,2-taks oljan eller motoroljan! :eek:

Ja blir galen på mej själv ja vet inte riktiigt vad ja snackade omtidigare. Ja menar så klart växellådsoljan! Ska de delsyntet alltså?

Olja?!?

Jag kör med Motul 15w50 i VÄXELLÅDAN nu vilket fungerar skitbra. Jag har haft Castrol MTX (speciellt för 2-takt), och shells advanced eller vad den heter och statoils olja också.. Men Motul är stor skillnad mot de andra. Motorerna är ju väldigt lika i växellådan så jag tror nog den fungerar bra på din också!

Last edited:
Back