Hjälp med olja tack!!

Emil_ny

Ät mej
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Aprilia RS 125 -97
Ja ska byta 2-taktolja på min Aprilia RS125 -97. Å vad hittar jag i boken? Jo, 75-90W! :o De e ju fan inte möjligt eller? :confused: Då kan ja lika gärna köra med tjära! Ska de va de? Vad är en bra olja till den hojjen? :rock

eh du får nog ta och läsa en gång till för 75-90W måste vara tjockleken på växellådsoljan....

annars e Castrol TTS en bra 2-taktsolja

Hm nu får du allt förklara, "byta 2takts olja" ? Det går ju inte runt, menar du växellådsoljan?

Transmissionsolja och motorolja räknar inte tjocklek enligt samma skala, en 100-transmissionsolja är kanske lika tjock som en 40 eller 50-motorolja. Detta är just för att man inte ska förväxla dom.

Köp en högqvalitets olja tex ELF,Castrol eller liknande helst delsyntet SAE 10W40

Emil_ny skrev:
Helsyntet är väll bättre? :confused: Sotar inte lika mycket osv. har jag hört!

Är det 2-takt oljan du talar om så är det helsyntet som gäller helst Castroll TTS......Men vad snackar du om egentligen,2-taks oljan eller motoroljan! :eek:

Ja blir galen på mej själv ja vet inte riktiigt vad ja snackade omtidigare. Ja menar så klart växellådsoljan! Ska de delsyntet alltså?

Olja?!?

Jag kör med Motul 15w50 i VÄXELLÅDAN nu vilket fungerar skitbra. Jag har haft Castrol MTX (speciellt för 2-takt), och shells advanced eller vad den heter och statoils olja också.. Men Motul är stor skillnad mot de andra. Motorerna är ju väldigt lika i växellådan så jag tror nog den fungerar bra på din också!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...