Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Försök att enbart köra lågfarten med kopplingen. Du får ju självklart rädda upp med gas ifall du tappar balansen eller broms om det börjar gå för fort men det ska vara kopplingen som reglerar farten och inte gas och broms.Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Sen så säger dem att det ska vara ett samspel mellan koppling o bakbroms.
Jag fick lära mig att hålla ganska högt varv och bara kontrollera farten med kopplingen. Min lärare varvade ganska oregelbundet, verkade inte ställa till det för honom eftersom han rullade omkring i ca 3 km/h.Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Inte nödvändigtvis.Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
Precis, en del hojar klarar puttra fram på tomgång och man pumpar med koppling. En del hojar kanske måste man ge lite gas.Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
…inflikar en sak till. Fick två tips under mitt nötande på manöverbanorna som var bra. Att luta sig fram över tanken på lågfartsbanan. Funkade bra på mt-07:an, jag också körde på.Öva på bara, det verkar inte som du överkomplicerar. Träning ger färdighet. Om det är svårt med 6 km/h börja med 9 km/h gå sen nedåt. Andra tycker det är ett värdelöst tips och säger gå på 6 km/h direkt. Till slut sitter det. Fotbromsen kan behövas ibland men som alla skriver, du tuggar koppling vid lågfart. Det är A und O.
Tack för tipsen!Tips när det gäller lågfarten är att släppa ut kopplingen mer vid sväng och mindre när du kör rakt fram, då driver hojen genom svängarna och du tappar inte fart och ramlar inåt. En övning jag kört med mina juniorer på lågfarten är att lägga gashanden på tanken och bara köra koppling. Det tar även bort att man spänner sig i armarna.
Sen skulle jag säga att 6km/h är för fort för lågfarten, du vill ner runt 4km/h.
Du får väl pröva vad du själv tycker funkar bäst just för dig. Dom flesta tycker nog man ska klämma åt tanken med benen inklusive mig själv. Finns en hel del bra tips från online körskolor, t.ex. denna.Lustigt att dem flesta säger att man ska knipa tanken... Ska prova ditt sätt också!
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |