Hjälp med lågfartsbana

Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Sen så säger dem att det ska vara ett samspel mellan koppling o bakbroms.
 
Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Sen så säger dem att det ska vara ett samspel mellan koppling o bakbroms.
Försök att enbart köra lågfarten med kopplingen. Du får ju självklart rädda upp med gas ifall du tappar balansen eller broms om det börjar gå för fort men det ska vara kopplingen som reglerar farten och inte gas och broms.
 
Vid uppkörning om du använder för mycket broms blir du inte godkänd. Samspelet är koppling o gas. Mestadels reglera enbart med koppling. Broms endast enstaka gånger om det börjar gå för fört.
 
Jo men på krypkörningen så ställer gasen till de för då ökar ju farten?
Jag fick lära mig att hålla ganska högt varv och bara kontrollera farten med kopplingen. Min lärare varvade ganska oregelbundet, verkade inte ställa till det för honom eftersom han rullade omkring i ca 3 km/h. :D
 
Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
 
Ah fan!
Jag har alltid hört att det är koppling o broms som gäller och inte gas.
Då antar jag att det är väldigt lite lite gas som gäller.
Inte nödvändigtvis.
Gyroeffekten kan hjälpa dig ibland.
Prova att varva till i en kurva så känner du att du rätas upp.
Du behöver mer än tomgång, men testa dig fram.
Strunta i bromsen, för det kommer vara ge dig ett underkänt på uppkörningen.

En kul övning?
Gör en cirkel och prova att varva till med ojämna mellanrum och känn vad som händer.
Inte 8000varv men bara så att du känner gyroeffekten och kan leka med den.
 
min står ju på unde 2000 varv vid tomgång, antar att jag ska väl upp till 2500 varv för att gyroeffekten?
Ska prova Cirkelövningen, låter intressant.
För så fort jag gör ett full utslag med styret till vänster eller höger så tappar jag balansen o sätter ner foten. Kan gyroeffekten förhindra detta? (jag har en hastighet på 5km/h)
 
Jag tränade lite idag och kom fram till följande:
  • Ta ut svängen vid enkel konerna
  • rak rygg
  • Kläm Tanken med benen
  • upp med huvet på ett löjligt sätt
  • koppling koppling koppling
  • iom att lågfartsbanan lutar neråt så måste man slå till med fotbromsen
  • jag försökte hålla en max hastighet på 6km/h

    Jag vet inte om jag gör rätt eller fel, kanske överkomplicerar det också.........
 
För egen del övningskörde jag massor på en BMW r1200r. Hade gett mig f-n på att köra upp på den. Gav upp. Den har torrlamellkoppling och skum balans (Tyngdpunkten långt fram) och viker sig som en fällkniv vid fullt styrutslag.
Skaffade en 700 gs. Den är som att köra en trehjuling på lågfartsbanan! Våtkoppling och perfekt balanserad. (Låter väl som ett reklaminslag, inser jag) Nu är a-kortet hur som helst bärgat.
 
Öva på bara, det verkar inte som du överkomplicerar. Träning ger färdighet. Om det är svårt med 6 km/h börja med 9 km/h gå sen nedåt. Andra tycker det är ett värdelöst tips och säger gå på 6 km/h direkt. Till slut sitter det. Fotbromsen kan behövas ibland men som alla skriver, du tuggar koppling vid lågfart. Det är A und O.
…inflikar en sak till. Fick två tips under mitt nötande på manöverbanorna som var bra. Att luta sig fram över tanken på lågfartsbanan. Funkade bra på mt-07:an, jag också körde på.
Det andra är att med två snabba växlingar i följd gå direkt från 1:an till 3:an på högfartsbanan, efter vändningen. Sparar tid när man ändå har fullt upp med att köra slalom. Funkar faktiskt bra i vardagstrafiken också.
 
Jag har tränat med att hela tiden hålla 6km/h för då har jag mindre risk o tappa balansen men också att jag klarar av det snabbt :)
 
Jag har faktiskt inte fått möjligheten att träna på högfarten för jag hitta ingen lämplig plats för detta. Hitta ingen i garnisonen även om det ska finnas en.....
 
Tips när det gäller lågfarten är att släppa ut kopplingen mer vid sväng och mindre när du kör rakt fram, då driver hojen genom svängarna och du tappar inte fart och ramlar inåt. En övning jag kört med mina juniorer på lågfarten är att lägga gashanden på tanken och bara köra koppling. Det tar även bort att man spänner sig i armarna.
Sen skulle jag säga att 6km/h är för fort för lågfarten, du vill ner runt 4km/h.
 
Tips när det gäller lågfarten är att släppa ut kopplingen mer vid sväng och mindre när du kör rakt fram, då driver hojen genom svängarna och du tappar inte fart och ramlar inåt. En övning jag kört med mina juniorer på lågfarten är att lägga gashanden på tanken och bara köra koppling. Det tar även bort att man spänner sig i armarna.
Sen skulle jag säga att 6km/h är för fort för lågfarten, du vill ner runt 4km/h.
Tack för tipsen!
Ska tänka på att släppa ut kopplingen vid svängar.... Låter som en bra idé också.

Är inte 6km/h maxhastighet på krypkörning?
Köra lågfartsbana med en hand på styret... Farligt?
 
Jag vet inte om det finns en max hastighet egentligen, uppkörningen är ju tyvärr en bedömningssport med rätt lösa ramar där provförättaren är den som bedömer vad som är rätt. Be din handledare promenera bredvid dig när du kör, så hamnar du i rätt tempo. Prova köra med bara en hand, det är enklare än du tror, börja utanför banan och bara kör runt innan du provar banan.
 
Ska prova köra med en hand.
Man får hoppas på att det fina vädret håller i sig nån vecka till.
 
tips
är att inte ha kontakt med tanken med benen utan låren spretande.då kan du balansera med både röv, kropp o motorcykel utan att ramla. detta gäller bara på lågfart .annars ex vid broms knniiiip
 
Lustigt att dem flesta säger att man ska knipa tanken... Ska prova ditt sätt också!
Du får väl pröva vad du själv tycker funkar bäst just för dig. Dom flesta tycker nog man ska klämma åt tanken med benen inklusive mig själv. Finns en hel del bra tips från online körskolor, t.ex. denna.


Där tycker man att man ska klämma ihop benen mot tanken.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top