Hjälp med lägenhet i Borås - Viktigt.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har en amerikans vännina som gift sig samt skaffat barn med en svensk man och flyttat med honom till Borås. Nu har tyvärr saker och ting gått riktigt snett och hon bor för tillfället, med sin 11 månaders bebis, på ett av kommunen/socialen ordnat "woman shelter" vad nu det heter på svenska.

Hur som helst.

Hon varesig får eller vill stanna där mycket länger då detta, på längre sikt, inte är någon bra plats för varesig henne att bo på eller hennes bebis att växa upp på och hon behöver således finna en lägenhet att hyra.

Hon jobbar som läkare och tjänar riktigt bra men hon pratar dålig svenska och har ett latino/spanskklingande namn så hon har jätteproblem med att få någon att ens svara på sina samtal och/eller emails när hon väl hittat några annonser.

Folk känner helt enkelt motstånd i att ens prata med henne och Socialen, som skall föreställas hjälpa till, gör inte alls många knop. Det är också helt omöjligt för henne att köpa något då hon bara varit i sverige i 10 månader och då hon fortfarande är gift på pappret så får hon inga lån utan att maken skriver på.

Så nu vill jag, å hennes vägnar, be alla er som kanske känner till någon som har fastigheter eller en lägenhet (3a+) att hyra ut i Borås.

Hon kan betala hyror i förskott om det behövs och någon risk för att det blir problem med den blivande x-maken finns inte då han är inlåst.

Finns här någon som kan hjälpa henne? PM eller skriv i tråden.

Alla svar är intressanta även om viss standarsd behövs då, hon som sagt, har en liten bebis att ta hand om oxå.

Varför får hon inte ta ett lån utan att maken står med på pappret? Om hon har en fast inkomst spelar det ingen roll.

Hur som helst lycka till! Ring du upp åt henne och följ med och kolla på objekten?

Tjena
finns lgh i borås

men akta er för hässleholmen , norrby , hulta ,
är inge bra ställe å bo på

hitta en på sjöbo kolla den ,hjälp henne med språket