Hjälp med lägenhet i Borås - Viktigt.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har en amerikans vännina som gift sig samt skaffat barn med en svensk man och flyttat med honom till Borås. Nu har tyvärr saker och ting gått riktigt snett och hon bor för tillfället, med sin 11 månaders bebis, på ett av kommunen/socialen ordnat "woman shelter" vad nu det heter på svenska.

Hur som helst.

Hon varesig får eller vill stanna där mycket länger då detta, på längre sikt, inte är någon bra plats för varesig henne att bo på eller hennes bebis att växa upp på och hon behöver således finna en lägenhet att hyra.

Hon jobbar som läkare och tjänar riktigt bra men hon pratar dålig svenska och har ett latino/spanskklingande namn så hon har jätteproblem med att få någon att ens svara på sina samtal och/eller emails när hon väl hittat några annonser.

Folk känner helt enkelt motstånd i att ens prata med henne och Socialen, som skall föreställas hjälpa till, gör inte alls många knop. Det är också helt omöjligt för henne att köpa något då hon bara varit i sverige i 10 månader och då hon fortfarande är gift på pappret så får hon inga lån utan att maken skriver på.

Så nu vill jag, å hennes vägnar, be alla er som kanske känner till någon som har fastigheter eller en lägenhet (3a+) att hyra ut i Borås.

Hon kan betala hyror i förskott om det behövs och någon risk för att det blir problem med den blivande x-maken finns inte då han är inlåst.

Finns här någon som kan hjälpa henne? PM eller skriv i tråden.

Alla svar är intressanta även om viss standarsd behövs då, hon som sagt, har en liten bebis att ta hand om oxå.

Varför får hon inte ta ett lån utan att maken står med på pappret? Om hon har en fast inkomst spelar det ingen roll.

Hur som helst lycka till! Ring du upp åt henne och följ med och kolla på objekten?

Tjena
finns lgh i borås

men akta er för hässleholmen , norrby , hulta ,
är inge bra ställe å bo på

hitta en på sjöbo kolla den ,hjälp henne med språket

http://www.bostader.boras.se/index....rbmFkL19wdWJsaWMvb2JqZWN0X3NlYXJjaGxpc3QuanNm

//Bolle

Jo jag vet att det finns lägenheter i Borås. Men hon bli bortsollad då folk, av någon anledning, inte vill hyra ut till henne.

Jag har försökt att hjälpa henne och jag har pratat med mäklare och privata hyresvärdar och tom varit på plats i Borås för att kika på lägenheter med henne men det hjälper inte då jag inte kan vara där under hela förfarandet och hon blir bortsollad iaf.

Hade hon varit kriminell och drogat så hade hon antagligen redan haft en lägenhet nu. Skitland.

Varför får hon inte ta ett lån utan att maken står med på pappret? Om hon har en fast inkomst spelar det ingen roll.

Hur som helst lycka till! Ring du upp åt henne och följ med och kolla på objekten?

Därför att hon inte har någon bankhistorik har inte varit anställd speciellt länge och har inte varit svensk medborgare länge nog. Sen lär finanskrisen inte bidra till någon lättnad vad det gäller att få låna heller.

lägenheterna i Borås är snorbilliga.. Prata med en mäklare å förklara hur det ligger till..

Jag vet och vi har provat. Det första jag gjorde för att hjälpa henne var inte att skriva på SH. Tro mig vi har testat det mesta.

Med min hjälp bjöd hon 350k för ett radhus igår men ägaren valde att sälja det för 275k till någon annan. Helt galet.

Jag frågade varför men fick inte ens ett svar på det.

Men vad är det för hake, för det låter ju inte riktigt klok. Ser hon farlig ut.:confused:

Det finns ju för tusan WT och allsköns bråte som fixar bostad blixtsnabbt.

Kan hon inte bli inneboende i någon uthyrningsdel av en lägenhet eller nåt då, så slipper hon stå själv för hyreskontraktet. Och någon vänlig själ kan ge henne en hjälpande hand.

Hoppas det löser sig.

//M

Men vad är det för hake, för det låter ju inte riktigt klok. Ser hon farlig ut.:confused:

Det finns ju för tusan WT och allsköns bråte som fixar bostad blixtsnabbt.

Kan hon inte bli inneboende i någon uthyrningsdel av en lägenhet eller nåt då, så slipper hon stå själv för hyreskontraktet. Och någon vänlig själ kan ge henne en hjälpande hand.

Hoppas det löser sig.

//M

Näe. Hon är en ~40 årig latinokvinna med lite för stort arsle för sitt eget bästa. Men hon är hon smart, välbetald och dessutom snygg samt väklädd. Till råga på allt är hon trevlig på alla sätt och vis. bara det faktum ensamt gör ju att hon är mer attraktiv än 99,9% av de svenska tjejerna men ändå går det snett av någon anledning.

Det enda jag kan komma på är väl isf att Borås är väldigt rasistiskt.

WT? Vad är det?

Om ni känner varandra bra och hon är skötsam osv, kan inte du ställa dig/skriva dig på en hyresrätt som hon utnyttjar? borde ju gå och problemet är då löst.

Jag vet och vi har provat. Det första jag gjorde för att hjälpa henne var inte att skriva på SH. Tro mig vi har testat det mesta.

Med min hjälp bjöd hon 350k för ett radhus igår men ägaren valde att sälja det för 275k till någon annan. Helt galet.

Jag frågade varför men fick inte ens ett svar på det.

Givetvis tror jag inte att det första du gjorde var att skriva på SH utan det va väl mer att jag trodde att det borde gå att lösa snabbt..

Att Borås skulle vara rasistiskt tror jag inte..
Detta låter ju inte riktigt sant tror inte att du ljuger på något vis men hela sanningen kan inte finnas här.

När hon pratar perfekt engelska som hon borde göra så förstår jag problemet lika lite som du gör.. ska hålla ögonen öppna om jag ser nåt.. Buda på allt som finns på hemnet så löser det sih nog :tummenupp

Last edited:
Om ni känner varandra bra och hon är skötsam osv, kan inte du ställa dig/skriva dig på en hyresrätt som hon utnyttjar? borde ju gå och problemet är då löst.

Dels så är väldigt få fastighetsbolag / fastighetsägare speciellt imponerad av att man hyr ut i andra hand. Att göra det från dag ett kommer knappast falla i god jord. Dessutom, då det finns ett barn med i bilden som hon är väldigt intresserad av att få ensam vårdnad för, så behöver hon visa/bevisa att hon klarar sig själv samt inte har för avsikt att lämna landet. Så det är en kortsiktig lösning att jag skaffar något till henne men knappast någon lösning på problemet.

Last edited:
Givetvis tror jag inte att det första du gjorde var att skriva på SH utan det va väl mer att jag trodde att det borde gå att lösa snabbt..

Att Borås skulle vara rasistiskt tror jag inte..
Detta låter ju inte riktigt sant tror inte att du ljuger på något vis men hela sanningen kan inte finnas här.

När hon pratar perfekt engelska som hon borde göra så förstår jag problemet lika lite som du gör.. ska hålla ögonen öppna om jag ser nåt.. Buda på allt som finns på hemnet så löser det sih nog :tummenupp

Hon är född och har levt i USA sedan 40 år så engelskan är det inga problem med.

Men att få folk i Borås att prata engelska har varit en prövning bara det. Jag har varit tvungen att vara tolk åt henne under hela tiden hon pratat med kommunen/socialen då det varit stört omöjligt att få dem att prata direkt med min vännina. Jag har själv suttit bredvid när både folk på kommunen och fastighetsägare slängt på luren utan ett ord när hon börjat prata med dem.

Jag kan få tillstånd möten med lägenhetsägare men så fort det står klart för dem att det är hon som skall ha lägenhet är det helt plötsligt både uthyrt och sålt. Jag kan inte se någon annan anledning än att de inte vill hyra ut till utlänningar.

Sorgligt men sant.

Tråkig situation men ett tips är att hota med att anmäla dem samt ha med en sammanfattning som beskriver lagen om diskriminering till hyresvärden, om det går så långt att de vägrar hyra ut.
De måste kunna uppvisa giltiga skäl till varför hon inte får hyra och det är inte alltid så lätt som hyresvärd att hitta på skäl till det, åtminstone inte om det finns lite lägenheter att välja på.

Är det något jag inte fattar så är det hur någon levande varelse över huvud taget kan åka från världens bästa land till ett av de absolut sämsta i västvärlden. Jäkligt trist med den uppkomna situationen, varför flyttar hon inte hem till USA och skiter i det här jävla sosselandet? I och för sig så är USA också ett sosseland med han Hussein som blev President, men mindre sossigt än här i alla fall.

Allvarligt alltså, varför sitter hon inte på planet? Bye bye helvete, hej igen paradiset liksom.

Hon är född och har levt i USA sedan 40 år så engelskan är det inga problem med.

Men att få folk i Borås att prata engelska har varit en prövning bara det. Jag har varit tvungen att vara tolk åt henne under hela tiden hon pratat med kommunen/socialen då det varit stört omöjligt att få dem att prata direkt med min vännina. Jag har själv suttit bredvid när både folk på kommunen och fastighetsägare slängt på luren utan ett ord när hon börjat prata med dem.

Jag kan få tillstånd möten med lägenhetsägare men så fort det står klart för dem att det är hon som skall ha lägenhet är det helt plötsligt både uthyrt och sålt. Jag kan inte se någon annan anledning än att de inte vill hyra ut till utlänningar.

Sorgligt men sant.

Jag kommer inte från Borås från början och har märkt att Boråsare är väldigt speciella..
En sorglig historia i en sorglig stad där Pinocchio ska vara ansiktet utåt.. I detta fallet får väl den långa näsan stå för fastighetsägarna..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026