Hjälp med koppling av kablar Aprilia RS250

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Förra året när motorn plockades ur efter att den skurit så gjorde jag precis så som man INTE ska göra, jag märkte inte upp några kablar alls utan tänkte i min dumma enfald att jag skulle komma ihåg/att det skulle lösa sig av sig själv (vilket det iofs gjort på dom hojar jag tagit ur motorn på för då det endast funnits ett ställe att stoppa alla kontakter).
Men i detta fall när hälften av grejorna som ska ha ström (detta är en banhoj) inte sitter monterat och en del kontakter ser likadana ut osv så har det gått åt skogen! :huvet
Motorn startar som den ska men varvräknaren går bara till 6000rpm..

Ni som har RS250 får gärna berätta vilka kablar som ska vart och vilka jag inte behöver..

Tacksam för all hjälp! :tummenupp

Bild 1 är kabeln som kommer ut nere vid drevet
Bild 2 är kablar som inte har några kompisar, dessa kommer ur kabelstammen som passerar höger förgasare
Bild 3 är kablar bak vid batteriet
Bild 4 är en kabel som tittar ur kabelstammen framme vid styrhuvudet (fast på insidan av ramen)
Bild 5 är en kabel som dyker upp tillsammans med kablarna till vänster tändspole, samma sorts kontakt som dom på bild 2

Bifogat

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    97.3 KB · Visningar: 70
  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    109.9 KB · Visningar: 58
  • bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    123.9 KB · Visningar: 67
  • Bild 4.jpg
    Bild 4.jpg
    108.8 KB · Visningar: 63
  • Bild 5.jpg
    Bild 5.jpg
    109 KB · Visningar: 57
Friskrivning!
Betrakta mitt svar som endast som förslag, jag ansvarar inte för om det blir felkopplat och du bränner en CDI eller databoxen som kostar 8000 kr plus moms.

Bild 1.
Blå, neutralkontakt ELLER regulator. Se nr 14 och nr 13 på bifogad bild.
Grön, hastighetsmätare. Se 40.

Bild2.
I mitten, tvådelad kontakt röd-gul/svart-vit går till höger blinker. Se 22.
Till höger i bild, brun-svart/röd-grön går till främre bromsljuskontakt. Se 28.
Till vänster i bild, kan inte se de exakta förgerna men den går troligtvis till
bakre bromsljuskontakt. Se 29.

Bild 3.
Vit-grå, generator/jord. Se 1.
Ljusblå, höger blinker bak? Se 23.

Bild 4.
Enkel vit-röd, en blindgångare som inte leder någonstans. Se 30.

Bild 5.
Ser inte färgerna men att dömma av placering och kontaktens utseende tror jag att den tillhör tutan. Se 24.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    104.5 KB · Visningar: 52
  • 2.gif
    2.gif
    59.8 KB · Visningar: 62
Last edited:
euromange skrev:
2054328 Förra året när motorn plockades ur efter att den skurit så gjorde jag precis så som man INTE ska göra, jag märkte inte upp några kablar alls utan tänkte i min dumma enfald att jag skulle komma ihåg/att det skulle lösa sig av sig själv (vilket det iofs gjort på dom hojar jag tagit ur motorn på för då det endast funnits ett ställe att stoppa alla kontakter).
Men i detta fall när hälften av grejorna som ska ha ström (detta är en banhoj) inte sitter monterat och en del kontakter ser likadana ut osv så har det gått åt skogen! :huvet
Motorn startar som den ska men varvräknaren går bara till 6000rpm..

Hmmm.
Vi kanske skulle ta och låta din hoj träffa BB´s.
Varvräknaren på hennes hoj står på 4000rpm när motorn är avstängd.
Har också haft hela motorn borta.
Första gången jag startade den efter jag monterat tillbaka den så stod den på 9000rpm och efter att ha haft den igång ett tag så sjönk den till 4000rpm.
Kanske ett fel som löser sig självt?
Stal jag tråden nu?

Fixa en aprilia-crap..

:D dessa maskiner..... Teddy glömde skriva att RS:n är ett as att meka med+ 100 andra förstärkningsord :hihi
MEN! en enkel detalj som är förbisedd såhär långt är att det är en varvtalsspärr inbyggd som man lätt kan ändra i instrumentpanelen. Default är 6´ men kan enkelt ändras till vad du vill. jag kommer inte ihåg knappkombinationen men man håller inne den ene gummiknappen så flyttas varvnålen stegvis...

så ut i garaget o preppa! :)

crf 450 skrev:
2056071 :D dessa maskiner..... Teddy glömde skriva att RS:n är ett as att meka med+ 100 andra förstärkningsord :hihi
MEN! en enkel detalj som är förbisedd såhär långt är att det är en varvtalsspärr inbyggd som man lätt kan ändra i instrumentpanelen. Default är 6´ men kan enkelt ändras till vad du vill. jag kommer inte ihåg knappkombinationen men man håller inne den ene gummiknappen så flyttas varvnålen stegvis...

så ut i garaget o preppa! :)

Va? Menar du att man ska behöva använda en instruktionsbok för att lösa problemet? :huvet
Usch vad omanligt.... :rolleyes:

Teddy skrev:
2055999 Friskrivning!
osv..

Tack för det utförliga svaret! :tummenupp

Verkar inte som om jag missat något väsentligt iallafall!
Och med tanke på pengen på cdi-boxen så lägger jag ner vidare kopplingar.. eftersom allt fungerar.. nästan..

Någon som vet hur man programerar om varvräknaren?? Kanske står i verkstadshandboken.. ska kolla nästa gång jag är ute i garaget!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg