Hjälp med kamrems byte Ducati 996s

greven76

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Ducati 996
Hejsan är det nån som har bra beskrivning. Eller lust att hjälpa till mot betalning. Har alla grejerna. Alla firmor som gör servicen har typ 2 mån väntetid.
Tack på förhand
 
Farsan snackade om ett klipp på 8min på youtube, där de byter remmarna.

Är inte helt hundra på om det är 916, 996 eller 998, men kan vara värt o söka efter om du kanske kan göra det själv då.

Lycka till
 
Är det bara kamremsbyte du ska göra?
Har du lite mekkunskaper kan du nästan lura ut hur man gör, annars gå till nån välsorterad MC-butik och köp Haynes-manualen för Ducati hyper. Eller så kanske det finns någon som kan länka till verksadsmanualen.

Det är två saker du ska tänka på: hur kammarna står (finns markeringar på dem) och hur hårt spänd remmen skall vara. Den skall vara lagom spänd såklart :näsblod
 
Är det bara kamremsbyte du ska göra?
Har du lite mekkunskaper kan du nästan lura ut hur man gör, annars gå till nån välsorterad MC-butik och köp Haynes-manualen för Ducati hyper. Eller så kanske det finns någon som kan länka till verksadsmanualen.

Det är två saker du ska tänka på: hur kammarna står (finns markeringar på dem) och hur hårt spänd remmen skall vara. Den skall vara lagom spänd såklart :näsblod

Jag skulle tänka efter två gånger innan jag på egen hand provade på att byta kamremmar på en Hypersport om det är första gången jag gör det och jag behöver en verkstadshandbok för att göra det. Att renovera en Hyper efter ett taskigt kamremsbyte kostar honung!
 
Jag skulle tänka efter två gånger innan jag på egen hand provade på att byta kamremmar på en Hypersport om det är första gången jag gör det och jag behöver en verkstadshandbok för att göra det. Att renovera en Hyper efter ett taskigt kamremsbyte kostar honung!

Jo det ska man absolut göra, speciellt om man inte meckat en del själv innan. Men byta kamrem är inte svårt på en Hyper. Det enda man alltid är osäker på är hur hårt man skall spänna rullarna. Kan bidra med en kort beskrivning (med reservation att jag glömt något):

- Bort med sidokåpor och kuts
- Bort med tank, luftintag, luftburk m.m.
- Bort med kamremskåporna
- Lossa spännrullarna och ta bort remmarna (här kan man kolla innan hur hårt spännda remmarna är så man kan jämföra sen)
- På med allt bakvägen, se till att kammarna står rätt på sina markeringar.

Man kan testa att inget tar i om man tar ur stiften och drar runt motorn försiktigt. Tar det stopp så kan det bero på att ventilerna tar i kolvarna och då har man missat markeringarna.

Det finns ett trick att kolla att remmarna är rätt spännda. Remmarna skall ge en ton av en viss frekvens när man "spelar" på dem (inget aprilskämt). Läs om det här: http://home.comcast.net/~mmullen38/Beltadjust.html
 
Det är inget skitsvårt, tänk bara efter hur du gör hela tiden så blir det bra.

Bytte själv på min 900SS, iofs 2 ventilare men det är nästan samma skit, du ska fortfarande byta 2 remmar så.

Du kan märka upp dödpunkten på remmarna också om du är osäker och föra över det på de nya remmarna, då kan du inte misslyckas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top