hjälp med inställning av framgaffel

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
hjälp med inställning av framgaffel, den känns lagom hård när man bromsar men den dämpar ojämnheter i vägen för dåligt, vad ska jag släppa på eller ställa på :va

När du ändrar något, se då till at bara ändra en sak i taget annars vet du inte vilken justering som gjorde saken bättre och vilken som kanske rent utan ställde till det.

erik skrev:
När du ändrar något, se då till at bara ändra en sak i taget annars vet du inte vilken justering som gjorde saken bättre och vilken som kanske rent utan ställde till det.
där har du nog rätt till 110% och som mario skrev. ändra fram och det blir ändrat bak eller <------> osv

Lite kort om vad de olika inställningarna gör.

Förspänning: Hur hård fjädern är. Det bestämmer hur mycket kraft det går åt för att trycka ihop dämparen/gaffeln.

Kompressionsdämpning: Bestämmer hur fort dämparen/gaffeln kan tryckas ihop.

Returdämpning: Bestämmer hur fort fjädern kan trycka isär dämparen/gaffeln efter komprimering.

Min högst amatörmässiga bedömning av det du beskriver är att förspänningen är ok. (Den känns bra vid inbromsning som är en kompression över lång tid).
Men att du kanske kan släppa lite på komp.dämpningen. (Den känns för stötig vid ojämnheter som är snabba kompressioner över kort tid).

Men som sagt. Ändrar du på en av de tre så kan du bli tvungen att ändra någon av eller båda de andra också för att få det bra.
T.o.m VM-team har ju problem ibland med att få till fjädringen optimalt. :)

Kyckling skrev:
Lite kort om vad de olika inställningarna gör.

Förspänning: Hur hård fjädern är. Det bestämmer hur mycket kraft det går åt för att trycka ihop dämparen/gaffeln.

Kompressionsdämpning: Bestämmer hur fort dämparen/gaffeln kan tryckas ihop.

Returdämpning: Bestämmer hur fort fjädern kan trycka isär dämparen/gaffeln efter komprimering.

Min högst amatörmässiga bedömning av det du beskriver är att förspänningen är ok. (Den känns bra vid inbromsning som är en kompression över lång tid).
Men att du kanske kan släppa lite på komp.dämpningen. (Den känns för stötig vid ojämnheter som är snabba kompressioner över kort tid).

Men som sagt. Ändrar du på en av de tre så kan du bli tvungen att ändra någon av eller båda de andra också för att få det bra.
T.o.m VM-team har ju problem ibland med att få till fjädringen optimalt. :)

Ähhhh ni är ju amatörer jag ringer min bror, sigge öhlin han kan det där med dämpare :hihi :hihi :hihi

jag släppte lite på returen idag och det blev bättre, men det där få man väl prova sig fram till

TERMINATOR skrev:
Ähhhh ni är ju amatörer jag ringer min bror, sigge öhlin han kan det där med dämpare :hihi :hihi :hihi

jag släppte lite på returen idag och det blev bättre, men det där få man väl prova sig fram till
Vi tar det över pm istället. Vi vill ju inte att såna här känsliga race-setuper ska cirkulera runt bland kreti o pleti på nätet!! :hihi (Är det nån som har sett Rossi starta en tråd på SH om dämparinställning?? Nä, trodde väl det.)

Kyckling skrev:
Och jag säger samma sak fast nästan tvärtom ( :3freak ) då bara för att visa hur svårt detta faktiskt är. Om den upplevs stötig borde det ju avhjälpas genom att man låter den fjädra tillbaka långsammare!? Alltså öka returdämpningen. Vi vill ju inte att den ska bli för mjuk under körning heller. ;)

Äh, varför göra det så krångligt?
Gör som jag, ställ allt som fabriksinställningarna, dra därefter ALLTING 2 klick hårdare. Funkar finfint! :tummenupp :D

Kjelle skrev:
Äh, varför göra det så krångligt?
Gör som jag, ställ allt som fabriksinställningarna, dra därefter ALLTING 2 klick hårdare. Funkar finfint! :tummenupp :D
En UTMÄRKT idé :klappar :tummenupp

Då vet man väldigt väl vad man utgår ifrån och kan lätt återgå dit.

*/ ?>
Back