Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
där har du nog rätt till 110% och som mario skrev. ändra fram och det blir ändrat bak eller <------> osverik skrev:När du ändrar något, se då till at bara ändra en sak i taget annars vet du inte vilken justering som gjorde saken bättre och vilken som kanske rent utan ställde till det.
Kyckling skrev:Lite kort om vad de olika inställningarna gör.
Förspänning: Hur hård fjädern är. Det bestämmer hur mycket kraft det går åt för att trycka ihop dämparen/gaffeln.
Kompressionsdämpning: Bestämmer hur fort dämparen/gaffeln kan tryckas ihop.
Returdämpning: Bestämmer hur fort fjädern kan trycka isär dämparen/gaffeln efter komprimering.
Min högst amatörmässiga bedömning av det du beskriver är att förspänningen är ok. (Den känns bra vid inbromsning som är en kompression över lång tid).
Men att du kanske kan släppa lite på komp.dämpningen. (Den känns för stötig vid ojämnheter som är snabba kompressioner över kort tid).
Men som sagt. Ändrar du på en av de tre så kan du bli tvungen att ändra någon av eller båda de andra också för att få det bra.
T.o.m VM-team har ju problem ibland med att få till fjädringen optimalt.![]()
Vi tar det över pm istället. Vi vill ju inte att såna här känsliga race-setuper ska cirkulera runt bland kreti o pleti på nätet!!TERMINATOR skrev:Ähhhh ni är ju amatörer jag ringer min bror, sigge öhlin han kan det där med dämpare![]()
![]()
![]()
jag släppte lite på returen idag och det blev bättre, men det där få man väl prova sig fram till
(Är det nån som har sett Rossi starta en tråd på SH om dämparinställning?? Nä, trodde väl det.)Och jag säger samma sak fast nästan tvärtom (Kyckling skrev:Min högst amatörmässiga bedömning av det du beskriver är att förspänningen är ok. (Den känns bra vid inbromsning som är en kompression över lång tid).
Men att du kanske kan släppa lite på komp.dämpningen. (Den känns för stötig vid ojämnheter som är snabba kompressioner över kort tid).
) då bara för att visa hur svårt detta faktiskt är. Om den upplevs stötig borde det ju avhjälpas genom att man låter den fjädra tillbaka långsammare!? Alltså öka returdämpningen. Vi vill ju inte att den ska bli för mjuk under körning heller. En UTMÄRKT idéKjelle skrev:Äh, varför göra det så krångligt?
Gör som jag, ställ allt som fabriksinställningarna, dra därefter ALLTING 2 klick hårdare. Funkar finfint!![]()
![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |