Hjälp med info om olika motorcyklar

Jag skulle inte rekomendera en TL1000S till en nybörjare, har haft en och de bits lite. Roliga hojar annars, men tankslappers och annat hyss de kan få för sig är mindre underhållande. TL1000R är en helt annan hoj med helt annat chassi, just for the record

Smeknamnet "The Widowmaker" talar ju inte för en TL1000S.
Speciellt inte när den nyare modellen SV1000 finns och den är befriad från "barnsjukdomarna" som fanns på TL1000S. Genom bättre chassi och "riktig" bakstötdämpare istället för den rotationsstötdämpare som sitter på TL1000S. En pryl, rotationsstötdämparen, som snabbt förlorar sina stötdämpande egenskaper.
Och då, utan fungerande bakstötdämpare, är inte TL1000S så kul att köra med.

Åh typiskt.. dåliga nyheter.

Den Ducati Monstern 1000 SIE som jag skulle titta på i veckan har säljaren ändrat sig.
Jag har ju varit och tittat på den tidigare och då var det glapp vid inbromsningarna och ena ljuddämparen satt inte fast. Säljaren skulle åtgärda problemen. Sedan hade jag problem att ta mig ut till Enskede när det var klart och sedan hade han semester så han kunde inte ses. Och sedan släppte jag den för jag hittade en KTM SD 990 R. Men den blev inte heller av. Men i alla fall tillbaka till Ducatin.

Fick info att säljaren skulle lämna in den på en bilverkstad och få 40K för den men om jag kom i veckan kunde han sälja den för 38K. Han hade ställt av hojen för att han inte fick den såld och behövde ställa på den om jag skulle komma för att få känna på den igen att inbromsningarna var okej. Jag frågade om jag kunde komma ikväll och fick svaret från säljaren: "Jag har ångrat mig. Jag har gett dig så mycket tid på denna. Jag har varken tid eller lust att ge dig mer tid och jag tänker inte ställa på den bara för att du ska få känna på den när du redan har gjort det en gång. Och om det blir strul efter att du har testat den har jag inte lust att datta igen. Jag ljuger inte och det borde du förstå. För mig handlar det inte om pengarna utan för mig handlar det om en snabb affär". Det kändes väldigt lurt med hans svar så jag sa bara tack och adjö.

Nu är det dags att leta mer :tummenupp

Finns två Tuono twin på Blocket just nu. Det har inte hänt sen början på maj...

Last edited:
Du är rädd för att köpa en äldre hoj (som en vfr 750) då du tror de kommer ramla sönder, men du tittar på Ducati och KTM? Både ducati och KTM är charmiga på sitt sätt, men inte direkt kända för pålitlighet ;)

Du är rädd för att köpa en äldre hoj (som en vfr 750) då du tror de kommer ramla sönder, men du tittar på Ducati och KTM? Både ducati och KTM är charmiga på sitt sätt, men inte direkt kända för pålitlighet ;)

haha det är därför jag skriver här. Jag är ju grön på allt.
Tror är inte rätta svaret. Utan är rädd för.

haha det är därför jag skriver här. Jag är ju grön på allt.
Tror är inte rätta svaret. Utan är rädd för.

De flesta hojägare tar hand om sin hoj på ett helt annat sätt än en bil, dessutom går de inte så fruktansvärt många mil på ett år, och sällan i snö och slask ;) Att köpa en välskött hoj från 90-talet är oftast bekymmerfritt. (förutsatt att det var en pålitlig modell från början)

De flesta hojägare tar hand om sin hoj på ett helt annat sätt än en bil, dessutom går de inte så fruktansvärt många mil på ett år, och sällan i snö och slask ;) Att köpa en välskött hoj från 90-talet är oftast bekymmerfritt. (förutsatt att det var en pålitlig modell från början)

Ja precis det förstår jag. Jag kan inte gå efter min bil. Däremot har jag inte lust att göra samma misstag. Då jag är helt grön på allt modeller, vad man ska titta på, vad man ska lyssna på etc så blir det väldigt svårt för mig med min första hoj. Du har kanske inte någon som ska sälja?

Ja precis det förstår jag. Jag kan inte gå efter min bil. Däremot har jag inte lust att göra samma misstag. Då jag är helt grön på allt modeller, vad man ska titta på, vad man ska lyssna på etc så blir det väldigt svårt för mig med min första hoj. Du har kanske inte någon som ska sälja?

Vill du ha en V-twin så är troligen de japanska driftsäkrast, Suzukis 650 motor är i närmast skottsäker och har suttit i massa saker som v-strom, gladius och sv650, även 1000 motorn (tl/sv/v-strom 1000) är ett säkert kort. Likadant med hondas 1000cc V-twin (VTR/Varadero), deras 750cc från africa twin är bland de pålitligaste motorer som gjorts, men tror inte det är en hojtyp du är intresserad av.

Aprilia's motorer fungerar hyggligt, men är inte överdimensionerade nånstans så folk som trimmar brukar få problem och de har problem med återförsäljare/reservdelar.

Luftkylda Ducatis är speciella, de kräver lite speciellt handlag när man servar dem för de ska fungera bra, så undvik de som är servade på jeppes bil och MC. De är inte dåliga men känsliga.

Vattenkylda Ducatis= Tickande bomber

KTM = Tickande bomber (ja vissa kan ha en i 4 år och köra 3000 mil problemfritt, men för nästa ägare så rasar skiten efter 100mil)

O
Åh typiskt.. dåliga nyheter.

Den Ducati Monstern 1000 SIE som jag skulle titta på i veckan har säljaren ändrat sig.
Jag har ju varit och tittat på den tidigare och då var det glapp vid inbromsningarna och ena ljuddämparen satt inte fast. Säljaren skulle åtgärda problemen. Sedan hade jag problem att ta mig ut till Enskede när det var klart och sedan hade han semester så han kunde inte ses. Och sedan släppte jag den för jag hittade en KTM SD 990 R. Men den blev inte heller av. Men i alla fall tillbaka till Ducatin.

Fick info att säljaren skulle lämna in den på en bilverkstad och få 40K för den men om jag kom i veckan kunde han sälja den för 38K. Han hade ställt av hojen för att han inte fick den såld och behövde ställa på den om jag skulle komma för att få känna på den igen att inbromsningarna var okej. Jag frågade om jag kunde komma ikväll och fick svaret från säljaren: "Jag har ångrat mig. Jag har gett dig så mycket tid på denna. Jag har varken tid eller lust att ge dig mer tid och jag tänker inte ställa på den bara för att du ska få känna på den när du redan har gjort det en gång. Och om det blir strul efter att du har testat den har jag inte lust att datta igen. Jag ljuger inte och det borde du förstå. För mig handlar det inte om pengarna utan för mig handlar det om en snabb affär". Det kändes väldigt lurt med hans svar så jag sa bara tack och adjö.

Nu är det dags att leta mer :tummenupp

Exakt vad är "glapp vid inbromsningarna"?

Vill du ha en V-twin så är troligen de japanska driftsäkrast, Suzukis 650 motor är i närmast skottsäker och har suttit i massa saker som v-strom, gladius och sv650, även 1000 motorn (tl/sv/v-strom 1000) är ett säkert kort. Likadant med hondas 1000cc V-twin (VTR/Varadero), deras 750cc från africa twin är bland de pålitligaste motorer som gjorts, men tror inte det är en hojtyp du är intresserad av.

Aprilia's motorer fungerar hyggligt, men är inte överdimensionerade nånstans så folk som trimmar brukar få problem och de har problem med återförsäljare/reservdelar.

Luftkylda Ducatis är speciella, de kräver lite speciellt handlag när man servar dem för de ska fungera bra, så undvik de som är servade på jeppes bil och MC. De är inte dåliga men känsliga.

Vattenkylda Ducatis= Tickande bomber

KTM = Tickande bomber (ja vissa kan ha en i 4 år och köra 3000 mil problemfritt, men för nästa ägare så rasar skiten efter 100mil)

Woho! Tack för massa info! Precis vad jag behöver. Får kika på det där. Nu är jag trött och läser saker sämre. Så det får bli imorgon! Men har semester denna vecka ut så tid har jag på mig.

Exakt vad är "glapp vid inbromsningarna"?
Det var som ett glapp vid inbromsning på landsväg. Inget som man missar inte ens jag som nybörjare förare (då det inte var jag som testkörde den) Men han var och kollade på det och då fick jag detta svar från säljaren: "Var inget fel, bara ansättning av styrlager å koll av Desmocenter"

Klubba vet tyvärr inte vad han pratar om när det gäller Aprilias 990 Rotaxmotorer och överdimension/hållbarhet. Finns 3 olika färdiga större kitt 1060, 1103 och 1127 kubik att bara droppa i och de håller alldeles utmärkt. Som mest ger den twinnen mer effekt och betydligt mer vrid än de nya V4:orna.

Men det hör inte hit, för den ska ju inte direkt trimmas om det blir aktuellt i detta läget... :)

Problem med vissa ÅF är det definitivt, men undviker man Probike är det sällan ett bekymmer. Men, som alla små märken kan det ta lång tid att få hem vissa delar. Det mesta finns dock på nätet att ta hem själv.

Har inte direkt skruvat mer på mina Aprilia än jag har på sambons Suzuki GSXR750. Den senaste året faktiskt tvärs om...

Nyare Monster är nog heller inga problem, inte heller en 10 år gammal även om man får vara beredd på att skruvar kan lossna emellanåt och att servicen verkligen måste skötas på dessa. De japanska twinnar som finns har naturligtvis en större marknad, men börjar även de bli till åren om vi håller oss till de större versionerna.

Men allt det är redan avhandlat. Kanske inte ska säga "Provkör" ännu, men definitivt titta live och om möjligt provsitta och klämma. Sen blir det ofta den snyggaste, inte den tillförlitligaste... :D

Last edited:

Det enda egentliga problemet med en superduke är original slavcylinder till kopplingen. Och det går på typ 300kr att byta. Jo 990 är känd för att hålla ihop väldigt bra. Det är fult att svära. :7peta

Men det hör inte hit, för den ska ju inte direkt trimmas om det blir aktuellt i detta läget...
Jag kommer inte hålla på med att trimma etc. En hoj som fungerar fint när jag köper den och man ska inte behöva ändra på den när jag köper den. Intresset finns att mecka men inte i dagsläget så pass mycket att jag ska ändra på min första hoj.

Ja jag har sett att Ducati Monster verkligen finns överallt :P Är det inte en nyare modell så är det modell 14-15.

Haha ja det brukar vara så på slutet har jag förstått.

... bara lite längre norrut. Fast den är ju inte till salu förstås... uploadfromtaptalk1439380261930.jpg

Last edited:
Jag såg en Triumph idag som var nakenhoj som lät rätt bra ändå. Är det någon som kan tänka sig vilken det var? :confused: :)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul