Hjälp med gatlegalt däck till bana

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Kör mycket på Sturup Raceway. Kör hojen dit så behöver däck som är godkända för gata och som inte kräver däckvärmare. Efter dessa krav så skall däcket vara så anpassat till bana som möjligt.
Nu till mitt problem. Körde hela förra året på en uppsättning Bridgestone RS10.
Till denna säsong har man asfalterat om banan och jag slet ut ett nytt framdäck (Bridgestone RS10) på en bandag.
Byta fabrikat fram till Michelin Power Cup Evo men det höll tyvärr bara två bandagar (mjuka gummit på sidan tar helt slut).
Hört flera på banan som har problem med att banan tuggar upp framdäck så undrar nu om någon här kan ha förslag på framdäck som uppfyller mina krav och som skulle kunna fungera :Bugar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är Michelin Power Cup Evo inte helt slut på ena sidan.
Vända framdäcket på fälgen så du kör på andra sidan ? !
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Är Michelin Power Cup Evo inte helt slut på ena sidan.
Vända framdäcket på fälgen så du kör på andra sidan ? !

Har funderat på det. I detta fall är däcket så slut att jag inte vågar vända på däcket då högersidan då kommer vara helt slut.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Problemet är ju att ju mera banorienterade däck du har, desto mjukare är de.
De slits fort då tyvärr.

Dessa är sk. trackdaysdäck som är gjorda att åka till Banan på och kör bana med.
Kan användas både med o utan värmare. (med värmare gör att de håller längre):
Pirelli Diablo SuperCorsa SP (ett sjuhelvetes grepp o lite taskig livslängd)
Bridgestone RS10
Michelin Power RS. (mycket snabb uppvärmning och lite bättre livslängd än Cup Evo)


Går du steget över så är det racegummi och rekommenderat att använda värmare men det går självklart att köra utan.
Men de första 2(ungefär) varven har du inte fullt grepp och du har också högre slitage på däcket om du laddar på.


Är du så snabb att du måste ha så mjuka däck?(frågar ärligt då det är svårt att veta via internet....)

Annars har du ju Metzelers M7RR, Bridgestone S21, Dunlop Sportsmart Max.
Dessa däcken har ju lite snabbare uppvärmning, längre livslängd men inte riktigt lika bra grepp som tex Supercorsa SP, utan att för den skull vara dåliga.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag är absolut ingen EXPERT på däck, men det spelar ju in vilken typ av slitage däcket har också. Det kan ju vara så att det är svårt att få upp temperaturen i däcket med den nya beläggningen så att det "kallruggar". I så fall har du nog problem med de flesta däck som är någorlunda mjuka.
Jag själv har upplevt (på Gotland ring, som är känd för att vara ganska hård mot däcken) att däcken ser bättre ut när jag får upp farten några sekunder, och när däcket kommer upp i skaplig arbetstemperatur.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Se Toms svar. Men om du oavsett märke kör slut på framdäck är det nog inte fel på däcken... Eller asfalten.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Problemet är ju att ju mera banorienterade däck du har, desto mjukare är de.
De slits fort då tyvärr.

Dessa är sk. trackdaysdäck som är gjorda att åka till Banan på och kör bana med.
Kan användas både med o utan värmare. (med värmare gör att de håller längre):
Pirelli Diablo SuperCorsa SP (ett sjuhelvetes grepp o lite taskig livslängd)
Bridgestone RS10
Michelin Power RS. (mycket snabb uppvärmning och lite bättre livslängd än Cup Evo)


Går du steget över så är det racegummi och rekommenderat att använda värmare men det går självklart att köra utan.
Men de första 2(ungefär) varven har du inte fullt grepp och du har också högre slitage på däcket om du laddar på.


Är du så snabb att du måste ha så mjuka däck?(frågar ärligt då det är svårt att veta via internet....)

Annars har du ju Metzelers M7RR, Bridgestone S21, Dunlop Sportsmart Max.
Dessa däcken har ju lite snabbare uppvärmning, längre livslängd men inte riktigt lika bra grepp som tex Supercorsa SP, utan att för den skull vara dåliga.

Tack för svar.
Skulle kunna testa Michelin Power RS då.
Körde mycket på Bridgestone S21 tidigare, men vill ha lite bättre däck nu.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Se Toms svar. Men om du oavsett märke kör slut på framdäck är det nog inte fel på däcken... Eller asfalten.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Som jag skrev i inlägget så började jag denna säsong med ett nytt däck av samma modell som jag hade till 8-9 bandagar förra året. Denna säsongen tog det slut på en bandag.
Att det är fel på däcket tror jag inte, men att den nya asfalten "tuggar" dessa däck är jag ganska säker på.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som jag skrev i inlägget så började jag denna säsong med ett nytt däck av samma modell som jag hade till 8-9 bandagar förra året. Denna säsongen tog det slut på en bandag.
Att det är fel på däcket tror jag inte, men att den nya asfalten "tuggar" dessa däck är jag ganska säker på.

Ny asfalt kan vara aggresivare och käka däck men även en markör på att man har något setup-fel.

Du har då två alternativ, ena är att fortsätta på det däck du kört och kan och försöka få det att funka på nya asfalten genom att hitta vad det är för slitage du har (varm/kall-rivning eller liknande som geometri, går du hårdare in i böj för banan är slätare och genererar mer fäste?) eller leta upp ett däck som funkar genom att fråga de i samma tempo som dig vilka däck de kör om det funkar för de.

Lycka till. :)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Ny asfalt kan vara aggresivare och käka däck men även en markör på att man har något setup-fel.

Du har då två alternativ, ena är att fortsätta på det däck du kört och kan och försöka få det att funka på nya asfalten genom att hitta vad det är för slitage du har (varm/kall-rivning eller liknande som geometri, går du hårdare in i böj för banan är slätare och genererar mer fäste?) eller leta upp ett däck som funkar genom att fråga de i samma tempo som dig vilka däck de kör om det funkar för de.

Lycka till. :)

Tack, skulle kunna ha med temperatur att göra då det är en varm sommar och den nya asfalten är svart.
Att kolla vad andra kör med har jag försökt men inte så lätt.
Kör i snabbaste gruppen och de flesta andra kör med slicks och värmare.

Har beställt Michelin Power RS (tänker att de är lite med gata än Micheline Power Cup Evo, och borde hålla längre)
Skall även hålla koll på temperaturen i däcken.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag kör med RS10 på min banhoj (R1:a), nu använder jag däckvärmare men mitt framhjul höll iallafall för 5 bandagar på Sturup och 1 bandag på Knutstorp.
Måste skaffa nytt för vänstersidan är helt slut.

Så skaffa däckvärmare för det förlänger livslängden på dina däck.

Kan man vända RS10 däcken också eller det är kanske dumt, detta gäller såklart bankörningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kör med RS10 på min banhoj (R1:a), nu använder jag däckvärmare men mitt framhjul höll iallafall för 5 bandagar på Sturup och 1 bandag på Knutstorp.
Måste skaffa nytt för vänstersidan är helt slut.

Så skaffa däckvärmare för det förlänger livslängden på dina däck.

Kan man vända RS10 däcken också eller det är kanske dumt, detta gäller såklart bankörningen.


Klart du kan vända RS10 också men är vänstersidan helt slut är det inget alternativ vända.
Finns ju alltid någon högerkurva som du inte vill ta med ett helt slut däck.
Vändning är det dags för när däcket är halvt slut på ena sidan ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du sliter framdäck så hade jag kollat inställningarna på hojen. häng, ride height och lufttryck. Om detta är rätt inställt så har du en sjuh-vetes ingångsfart i kurvorna och då borde du jobba med gaskontroll och blick så kommer du att få en riktigt imponerande fart ut ur kurvorna också... :)
Annars är ju däcksvärmare att rekommendera men de kommer bara att hjälpa marginellt om grejerna inte är rätt inställda.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top