Hjälp med framgaffeln

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Jag har en Husaberg 650 01 och ska byta packboxarna på framgaffeln men jag får inte isär dem.
Är det någon som vet hur man plockar isär den eller om ni kan tippsa på bilder.
//Niclas
 
Lossa "locken" högst upp på gaffeln.Detta gör du enklast medan gaffeln sitter kvar på hojjen,lossa skruvarna i övre gaffelkronan först bara.Ta bort gaffelbenen och skruva ur locken helt.Håll emot muttern på undersidan och skruva bort locket från dämpstången.Plocka ur fjädern och häll ur oljan.Peta bort skrapringen vid packboxen.Där innanför sitter en trådlåsning som du får peta loss.Sen är det bara att rycka isär gaffeln och byta packboxarna..Skruva ihop i omvänd ordning.
 
Fram gaffel

Jag har tagit isär allting. bara dem tvår gafflarna som inte går att dra isär.
Hur får man bort broms ok fästet är den gängad eller kan man bara slå av den?
nja vet inte riktigt hur det går men det löser sig nog.

Men det är något som tar emot när jag ska dra isär gafflarna.
Är det tråd låsningen som du pratar om?
Jag har tagit bort två låsningar vid packbockse finns det nåågra fler?
 
Hehe...inte så lätt jämt.

Ta tag i övre gaffelbenet med en hand och nederdelen med den andra och dra isär som du säger att du gjort, det ska ta emot en del, slå isär så rejält några gånger så ska det lossna.
Det är en låsring vid varje tätning och ge fan i bromsoksfästet...det ska sitta kvar.
 
rejser skrev:
Hehe...inte så lätt jämt.

Ta tag i övre gaffelbenet med en hand och nederdelen med den andra och dra isär som du säger att du gjort, det ska ta emot en del, slå isär så rejält några gånger så ska det lossna.
Det är en låsring vid varje tätning och ge fan i bromsoksfästet...det ska sitta kvar.

Rent instinktivt känner man att vissa borde lämna bort grejorna till nån som kan... Varför skulle du ta bort bromsoksfästet? :va

Finns o ladda ner manualer från WP där det står hur man gör.

/Dave
 
Ja nu ska det nog lösa sig. Hittade bra info på WP hemsida.
Vad lär man sig på att lämna bort allting. :)
Tack för era tips, nu är man en erfarenhet rikare
 
manualer?

Hej

Såg att ni hade hittat manualer till WP's stötdämpare.
Har letat/sökt men hittar inget, undrar därför om ni som hittat kan skriva adressen till där ni hittade manualerna.
Har en Husaberg FC 550 -03, undrar också vad fram/bakdämparna har för betäckning på den?

Mvh

Yabba
 
Yabba skrev:
Hej

Såg att ni hade hittat manualer till WP's stötdämpare.
Har letat/sökt men hittar inget, undrar därför om ni som hittat kan skriva adressen till där ni hittade manualerna.
Har en Husaberg FC 550 -03, undrar också vad fram/bakdämparna har för betäckning på den?

Mvh

Yabba

Hej,

registrera dig på Lelles KTM-sida o ladda hem manualerna där. Stöten heter 5018PDS o gaffeln 4860.

God Jul! :tomten
/Dave
 
Jag googlade bara lite på WP och fick fram en sida kommer inte ihåg exakt var men det hittar du
 
När du har tagit bort skrapringen samt låsringen, då värmer du med en varmluftspistol de nedersta 10cm på ytterröret, när de är jämnvarma så ryck till så kommer p-box samt glidring/bussningen utfarande.
Då du ska montera är det lämpligt att värma nederdelen som ovan, glidbussningen blir lättare att montera då. Bra att ha är en svarvad plast ring som är 2 delad samt ca 5cm lång, för att knacka in bussningen med. Bussningen sitter ju en bit in i röret. 2 delad för att den ska gå att ta av.

Lycka till
Thomas
www.enginehardware.se

Flaskboll skrev:
Jag har tagit isär allting. bara dem tvår gafflarna som inte går att dra isär.
Hur får man bort broms ok fästet är den gängad eller kan man bara slå av den?
nja vet inte riktigt hur det går men det löser sig nog.

Men det är något som tar emot när jag ska dra isär gafflarna.
Är det tråd låsningen som du pratar om?
Jag har tagit bort två låsningar vid packbockse finns det nåågra fler?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top