Hjälp med en snöskoter, (ja jag vet inte rätt forum)!

Boost 2 skrev:
Du sa att den gick riktigt när du bytte stift, 30-40 min. Du kör garanterat på ngk! :4skrika Köp champion.Dom klarar vad som helst i detta fall surning! Då slipper du laga det igentliga felet :tummenupp Ngk borde förbjudas i 2-taktsmaskiner!! (Är ingen försäljare av champion!!)

:fakta

Jag är CEO of NGK. Köp Champion!

(Då har du löst ett av problemen. Problemet att den går fett återstår)

HEHE ska jag gå mot strömmen då? köp inte champinjon dom pajjar efter bara nån mil i min skoter.. bara ngk som håller!! vet inte varför men så är det bara!

McGee skrev:
HEHE ska jag gå mot strömmen då? köp inte champinjon dom pajjar efter bara nån mil i min skoter.. bara ngk som håller!! vet inte varför men så är det bara!
Inte underligt! du köre ju på fel värmetal :D Köp champion rekomenderas av sjöfartsverket!!

Gör ett komptest på den för säkerhets skull.
När min skoter var på detta viset hade var inte mina kolvar i speciellt bra skick.

Men förmodligen har det något med bränsleblandingen att göra på din maskin.

tändstift

Är du säker på att du har fått samma stift som satt i tidigare när den gick bra?
Jag skulle kolla värmetal på stiften, eventuellt ändra. Sedan skulle jag kolla luftfiltret.
Jag skall åka och titta på en skoter i helgen. Jag vet ingenting om skotrar. Det är en Ockelbo 5000 en -82:a. Är det något att ha? Jag skall ha den hemma samt uppe i stugan för att kunna göra någon utflykt samt busa lite....

Mvh Ergu

Ergu skrev:
Är du säker på att du har fått samma stift som satt i tidigare när den gick bra?
Jag skulle kolla värmetal på stiften, eventuellt ändra. Sedan skulle jag kolla luftfiltret.
Jag skall åka och titta på en skoter i helgen. Jag vet ingenting om skotrar. Det är en Ockelbo 5000 en -82:a. Är det något att ha? Jag skall ha den hemma samt uppe i stugan för att kunna göra någon utflykt samt busa lite....

Mvh Ergu

Busandet lär ju bli återhållsamt :hihi

Glöm ombestyckning, har den gått bra fram till nu för att sedan krångla är det ju knappast ett bestyckningsproblem. Mina förslag är att du skall börja med att rengöra förgasarna. Vad kör du på för oktan? Tankar du alltid på samma ställe? Det är faktiskt skillnad på bränsle och bränsle. Sedan till tändstiften, har du alltid kört på BR 9 EYA? Prova BR 9 ES, jag har dessa i min raceskoter (en Skidoo 440 rev) och det fungerar bra.

Sedan till dig som skulle titta på en Ockelbo 5000. Vad skall man säga, enormt stryktålig, fungerar till att skjutsa familjen till och från fiskesjön men sedan, nja. Skall jag jämföra med en hoj får det bli en Suzuki 400 från -82, gör sitt jobb utan att knota men sedan är det inte så mycket mer.

jag följde tipset jag fick av boost2.. här på forumet. jag slängde i ett par champion stift och vips gick den som den alltid har gjort..

Ergu skrev:

Mvh Ergu
hmm busandet vet jag inte så mycket om hur det går med den biten, men om du ska åka 1 eller 3 km så duger det kanske..
men jag skulle jag titta på en i de årsmodellerna så, skulle ´jag nog kolla på en Yamaha typ en srv eller tidig phacer.

Hmm 650mil på en 500'a? det børjar nog bli dags at kolla lite igjenom maskinen. Komp, vevhus packboxar osv....

Skoterköp!

Hej!
Jag köpte skotern som jag tittade på, en Ockelbo 5000 -82:a.
Var hittar man mer info om dem? Jag har slagit ihjäl ett par timmar framför datorn för att hitta något på internet, men utan resultat.
Det verkar inte finnas något större forum liknande detta heller där man kan fråga.
Om någon vet något annat så hör av er!

// Ergu

Ergu skrev:
Hej!
Var hittar man mer info om dem? Jag har slagit ihjäl ett par timmar framför datorn för att hitta något på internet, men utan resultat.
Det verkar inte finnas något större forum liknande detta heller där man kan fråga.

// Ergu

Hoppas du fick den billigt....

T.ex.
http://www.skoterleden.net/forum/

Ockelbo brukar använda Sachsmotorer så där finns det delar
annars kan det bli problem med delar. Skoterskrotar är bra att
ha telnummer till.

Ergu skrev:
Hej!

// Ergu
http://hem.passagen.se/skoterguiden/Ockelbo/0000/ockelbo.html

Fick den för 4000 kr, tror att det var skapligt pris. Vad säger ni som kan detta?
// Ergu

Ergu skrev:
Fick den för 4000 kr, tror att det var skapligt pris. Vad säger ni som kan detta?
// Ergu

Det beror på skick är den i körbart skick och i övrigt OK
som är väl priset helt OK eftersom det knappast kan bli
billigare än så. Är den defekt så är det skitdyrt.

Jag skulle dock aldrig köpa sånt gammalt skrot.
Det hände mycket på skoterfronten under 90-talet
så jag skulle rekommendera att man inte tittar på
äldre grejer än 1996 års modell, speciellt om det är
en sportig skoter man vill ha. Annars får man inga
vidare prestanda man det blir lite guppigt och får
hålla på och mekat för att grejerna ska hålla ihop öht.

Med det sagt... om man absolut behöver en skoter
och inte har 30+ laxar att lägga upp så får man klara sig
vad man har råd med, givetvis.

Tack för svar!
Jag skall bara ha den för att åka lite i skogen med. Något större fel är det inte på den, några lampor som skall fixas.
Den känns jäkligt rejäl, men det verkar vara Ockelbos stämpel!? Stort, tungt och hållbart!
En sak jag är lite fundersam över är max farten, den är endast 40km/h. Kan det stämma att den skall gå så sakta?

// Ergu

Ergu skrev:
Tack för svar!
Jag skall bara ha den för att åka lite i skogen med. Något större fel är det inte på den, några lampor som skall fixas.
Den känns jäkligt rejäl, men det verkar vara Ockelbos stämpel!? Stort, tungt och hållbart!
En sak jag är lite fundersam över är max farten, den är endast 40km/h. Kan det stämma att den skall gå så sakta?

// Ergu
Byt rem, mitt tips om inte motorn går dåligt...
Hade en Rotax 503 i en gammal Yamaha förut, med dubbla Mikuni 38'or med rätt justerade munstycken och variator gick den riktigt bra. En liten bit över 100 gick den iallafall...

Last edited:
Chefen Alabama skrev:
Byt rem, mitt tips om inte motorn går dåligt...
Hade en Rotax 503 i en gammal Yamaha förut, med dubbla Mikuni 38'or med rätt justerade munstycken och variator gick den riktigt bra. En liten bit över 100 gick den iallafall...

Vad jag förstår så har även jag en Rotax. Kanske en 503!? Enkelförgasare, mikuni tror jag (har inte kollat så noga). Motorn spinner som en katt och är jäkligt stark, så det känns konstigt att den skulle gå så sakta som 40...

Timmer brukar jag ta på ryggen, det är för farligt att dra timmer med den här gamla skotern... :D

Ergu skrev:
Tack för svar!

// Ergu

Lite till ska du nog allt kunna klämma upp den i!
En service kanske vore på sin plats?
Har själv praktiserat på fabriken en gång i tiden...du ska nog vara glad att du inte fick tag på en från sent 80-tal.Finnarna (Lynx)var inte speciellt poppis på fabriksgolvet,arbetsmoralen försvann, så kvaliten de sista åren...tjaaa??:tungan
Skicka ett PM till Il Duce här på forumet...han kan ha lite saker kvar till 5000 om du skulle behöva.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT