Hjälp med en snöskoter, (ja jag vet inte rätt forum)!

Snorfen skrev:
Lite till ska du nog allt kunna klämma upp den i!
En service kanske vore på sin plats?
Har själv praktiserat på fabriken en gång i tiden...du ska nog vara glad att du inte fick tag på en från sent 80-tal.Finnarna (Lynx)var inte speciellt poppis på fabriksgolvet,arbetsmoralen försvann, så kvaliten de sista åren...tjaaa??:tungan
Skicka ett PM till Il Duce här på forumet...han kan ha lite saker kvar till 5000 om du skulle behöva.

Härligt! Tack för hjälpen. Jag skall PM:a honom. En service skall göras, det står på tur, jag köpte den i söndags och fixade elsystemet igår. Kan man se på variatorn att den inte är riktigt shysst inställd? Hur servar man den?

Dumma frågor från en ovetande! :va

andersbrink skrev:
Ockelbo 5000? Det är rätt vanskligt att dra fram timmer i högre hastigheter än så. :hihi
Framvagn och glidboggie är för kärringar...
Nä, Bladfjädrar och rullboggie ska det va, max 8cm fjädringsväg och sen spätta på i runt 100 på knölig led. Då krävs det lite balls för att hålla sig kvar... :3freak :banana

Chefen Alabama skrev:
Framvagn och glidboggie är för kärringar...
Nä, Bladfjädrar och rullboggie ska det va, max 8cm fjädringsväg och sen spätta på i runt 100 på knölig led. Då krävs det lite balls för att hålla sig kvar... :3freak :banana

Har du stelben och springergaffel på Blejden också? :hihi

priset var väl helt ok..om den nu var fin. Men lite snabbare än 40 borde du kunna klämma upp den i.. fan farsans Raid -76:a med en rotax 440cc motor maxade 50km/h... :D

Hurtig skrev:
priset var väl helt ok..om den nu var fin. Men lite snabbare än 40 borde du kunna klämma upp den i.. fan farsans Raid -76:a med en rotax 440cc motor maxade 50km/h... :D

Fan låter som våran Ski-Doo Citation 3500 är värsta dragster ju
288cc -1980.. Toppar nätt och jämnt 100km/h :)
Bladfjädrar och rullboggie!

tror jag har en bild t.o.m..*letar*

EDIT: Tro nu inte att vi glider runt med sådana här..vill bara inte att ni får det intrycket! Står även en Vmax4 och en Polaris Edge på tomten! :fyllisar

Bifogat

• bild_0038 (Small).jpg
    bild_0038 (Small).jpg
    33 KB · Visningar: 144
En sån här hade jag ett tag:

24-24657220924.jpg

Strax över 90 häst i ett chassi som i stort saknar fjädringsväg, vilka minnen!
Notera även höjden mellan fotsteget och marken, ett par centimeter lössnö och man körde fast...

Hurtig skrev:

Ok. Jag måste kolla på variatorn, man bör väl kunna se på skivorna om den har jobbat över hela området så att säga. Är det inte så man bör se det?
Remmen fick jag tipps om. Den ser bra ut, men den är kanske sliten ändå, hur bedömmer man det?

Nog fan skall jag kunna få upp den i mer än 50 blås. Kan man åka i 100 på en äldre och mindre så borde jag kunna skrämma upp den här en aning. Det är ju förvisso ingen racer, men man vill ju att grejerna skall fungera som tänkt!

100 blås.... :rolleyes:

Ergu skrev:
Ok. Jag måste kolla på variatorn, man bör väl kunna se på skivorna om den har jobbat över hela området så att säga. Är det inte så man bör se det?
Remmen fick jag tipps om. Den ser bra ut, men den är kanske sliten ändå, hur bedömmer man det?

Nog fan skall jag kunna få upp den i mer än 50 blås. Kan man åka i 100 på en äldre och mindre så borde jag kunna skrämma upp den här en aning. Det är ju förvisso ingen racer, men man vill ju att grejerna skall fungera som tänkt!

Be någon hålla upp liket i bak, upp med huven och gasa på. Då ser du direkt hur remmen löper i både primär och sekundär variatorn. Tänk på att det blir rätt så stark centrifugalkraft av mattan så den som håller upp skotern bör vara beredd...

Ergu skrev:

Man kan markera på primärvariatorn med en krita eller liknande så kan man se om den använder maximalt av primären.. dvs rita ett sträck från där remmen ligger när den står still till toppen på remskivan.. om hela sträcket suddas ut så ska den vara ok.. och variatorn ska vara tyst, skramlar det mycket om den så är det dags för en variatorrenovering..
Det är väl det jag kan om skotrar.. hehe

Hurtig skrev:
Man kan markera på primärvariatorn med en krita eller liknande så kan man se om den använder maximalt av primären.. dvs rita ett sträck från där remmen ligger när den står still till toppen på remskivan.. om hela sträcket suddas ut så ska den vara ok.. och variatorn ska vara tyst, skramlar det mycket om den så är det dags för en variatorrenovering..
Det är väl det jag kan om skotrar.. hehe

Tack ska ni ha! Jag har lite att pyssla med i helgen, jag återkommer i ärendet...

Mvh Eric

En sådan skoter började man med en gång i livet med .
Hade för mig att dom var på 35hk första årsmodelen.
Den toppade i alla fall 90km/h PÅ LED. Det räckte för att köra om kopisen han hade en snotric. Det var tider 1983

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT