Hjälp med en snöskoter, (ja jag vet inte rätt forum)!

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Hallå alla.
Jag har fått lite problem med min Arctic cat zr 500 -98..
Jag tänkte att det är ganska mycket motorkunnigt folk här, och en del kan även mycket om tvåtaktare.
så nu till mitt problem:

När skotern har blivit varm så börjar den bluddra på vissa varvtal, mest runt 7000 rpm (över 7500 rpm så kommer den som en kanonkula). Stiften blir lite svarta (ser ut som kol) längst uppe på porslinet dock inte mycket, men det ser inte normalt ut.
Jag märker det mest efter att jag drar full gas för att sen släppa och ge fullt igen...samt när man åker sakta för att sen dra på. Byter jag stift så går den bra i ca 20 - 30 min, för att sen börja med det igen.
Det enda jag har gjort är köpt nya stift, samt göra ren tändhattarna.

Den är bänkkörd av M-performance i Mora så att allt ska vara inställt, den har ju funkat utan problem i 2år, fram tills nu.

Tacksam för alla förslag.

Tobbe

Jag skulle testa att bestycka om förgasarna,
själv har jag en POLARIS RMK 600-99

TROTTELN I TOPP BLIR DET GALLOPP

Vet inte om det finns luftfilter, koll det isf. Och kolla luftburken så den inte blivit igentäppt.
Om det är extra varmt ute går den ju fetare också.

Kom just på en till grej. Om skotern står ute så kan det ju alltid vara kondens i chokewirarna... vilket resulterar i ett smyg-chokande. Sitter väl flatslide förgasare på den där?

Ifall den är bänkkörd vid -20 grader och du kör nu när det är 0-gradigt, milsvidd skillnad i bestyckningsbehov.

Beror ju mycket på om du kör i fjällmiljö lr på låglandet också

andersbrink skrev:
Ifall den är bänkkörd vid -20 grader och du kör nu när det är 0-gradigt, milsvidd skillnad i bestyckningsbehov.

Jag har kört den på ungefär samma ställe nu i 3 år, i allt från -30 grader - +10 grader utan några problem, jag lämnade in den för bänkning och bestyckning 2 veckor efter jag köpte den, för den höjden jag åker på (runt 400m),

stranglefoot skrev:
Har du testat att rengöra förgasarna?

Nej jag har inte gjort det än, men misstänker att det är något där som strular, typ något som sitter igen eller liknande.
Och det är inte flatside, det är Mikuni 38'or i den.

byxan1186cc skrev:
Jag skulle testa att bestycka om förgasarna,
själv har jag en POLARIS RMK 600-99

TROTTELN I TOPP BLIR DET GALLOPP

och inte borde man behöva bestycka om förgasarna efter 2 - 3 års körning. Den är ju redan bänkad och bestyckad efter där jag kör, och bestyckning kan ju inte ändras vad jag vet, om man inte pillar på förgasarna själv..

tack för alla svar..

Last edited:
Kontrollera emulsionsrören, det rör som trottelnålarna sticks ned i.

Chansen/oturen är stor att de har blivit slitna och därmed gör att den fettar upp blandingen vid mellangas. Väldigt vanligt fel på t.ex. Bandit 1200'or 96-00 som kör med Mikuni 36'or. Är emulsionsrören slitna är med stor sannorlighet även trottelnålarna slitna.

En halvmesyrisk åtgärd är att sänka trottelnålarna ett hack eller två, fast då kommer den att bli lite grinig på väldigt små gaspådrag precis efter tomgången.

andersbrink skrev:
Kontrollera emulsionsrören, det rör som trottelnålarna sticks ned i.

Chansen/oturen är stor att de har blivit slitna och därmed gör att den fettar upp blandingen vid mellangas. Väldigt vanligt fel på t.ex. Bandit 1200'or 96-00 som kör med Mikuni 36'or. Är emulsionsrören slitna är med stor sannorlighet även trottelnålarna slitna.

En halvmesyrisk åtgärd är att sänka trottelnålarna ett hack eller två, fast då kommer den att bli lite grinig på väldigt små gaspådrag precis efter tomgången.
Ahh ok, det ska jag kolla upp..

tack.

Hurtig skrev:

tack.
Du sa att den gick riktigt när du bytte stift, 30-40 min. Du kör garanterat på ngk! :4skrika Köp champion.Dom klarar vad som helst i detta fall surning! Då slipper du laga det igentliga felet :tummenupp Ngk borde förbjudas i 2-taktsmaskiner!! (Är ingen försäljare av champion!!)

Hurtig skrev:

tack.

Rekommenderar inte att sänka trottelnålen hela steg. Då kan du få problem med skärning och såna tråkiga saker. Finns att köpa tunna brickor så man kan schimsa ner nålarna i "halvsteg" så att säga. Men precis som du säger, den gick med bestyckningen tidigare.

Boost 2 skrev:
Du sa att den gick riktigt när du bytte stift, 30-40 min. Du kör garanterat på ngk! :4skrika Köp champion.Dom klarar vad som helst i detta fall surning! Då slipper du laga det igentliga felet :tummenupp Ngk borde förbjudas i 2-taktsmaskiner!! (Är ingen försäljare av champion!!)
Jupp jag kör på ngk, Jag ska kolla och se om jag hittar champion stift och byta till. Kanske är det enklaste att testa med först.

stranglefoot skrev:
Annars brukar NGK BR 9 EYA funka fint på skotrar! :tummenupp
Jag kör med NGK BR9 E... någonting kommer inte ihåg nu, sitter ju ca 30 mil från skotern nu.. men jag ska ta och testa lite och se vad jag kan komma fram till nästa gång är upp till dalarna.

Ja det var ju en bit bort! Andra saker jag skulle kolla vore oljepumpsinställningen. Brukar funka fint med en spegel och titta på inställningen på armen. Har den många mil på sig?

stranglefoot skrev:
Ja det var ju en bit bort! Andra saker jag skulle kolla vore oljepumpsinställningen. Brukar funka fint med en spegel och titta på inställningen på armen. Har den många mil på sig?
den har gått runt 650 mil, ok, listan med grejer att kolla på börjar bli lång nu, men det är bra.. :)

He he! Jo så är det ju med skotrar! Har jobbat som skotermeck tidigare och det finns alltid hur mycket saker som helst att kolla när dom går dåligt! Bara variatorremmen! Pirat modeller funkar oftast dåligt.

Ahh ok.

pirat grejer brukar jag inte köpa. min erfarenhet är att det är ofta lite små saker som felar med dem.. men nu har jag ju inte sett så mycket pirat grejer till skotern.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger