Hjälp med byte av drev o kedja Suzuki GSXR-750 -91!

Ang. lyset så var det glapp någonstans, fick lampan att lysa till men när jag sprejade kontaktspray o försökte få bättre kontakt så brann säkringen under sadeln o verkar som lampan brann också! Har klämt åt kontakterna lite nu o verkar sitta bättre, ska testa med ny lampa snart!
Har fått isär kedjan o bytt framdrev o loss med hjulet, ska tvätta av bakfälg o lite delar när jag ändå har det isär sen börja montera ihop. Slipade ner nitarna med dremel, fungerade mycket bra!
Kedjan var från Biltema, tyvärr finns det ingen märkning men det verkar vara samma dimensioner på nya drev som gamla, o kedja, dreven är 8,5-8,6mm vilket jag får till att det endast kan vara 530 kedja då Biltema ej säljer grövre?
Var visst ett nitlås jag fick med när jag köpte hojen. Ska bort till Biltema nu o leta ett extra att provpressa på.
Nitarna är 5,3mm tjocka.
CC mellan nitarna är 15,7mm.
Bredd mellan länkar på kedjan tvärs över är 22,5mm.
Längden på nitarna i nitlåset är 21,4mm.

Ska också försöka hitta lämpligt åtdragningsmoment för bakdrevbultarna M8?
Samt åtdragningsmoment mutter till framdrev?

Nu blir det att stressa till Biltema! :yoparty

Nitarna är 5,3mm tjocka.
CC mellan nitarna är 15,7mm.
Bredd mellan länkar på kedjan tvärs över är 22,5mm.
Längden på nitarna i nitlåset är 21,4mm.

Ska också försöka hitta lämpligt åtdragningsmoment för bakdrevbultarna M8?
Samt åtdragningsmoment mutter till framdrev?

Nu blir det att stressa till Biltema! :yoparty

CC mellan nitarna borde vara 5/8"=5*25,4mm/8=15,88mm

Vad det gäller åtdragningsmoment finns en tabell i den här tråden.
Är gängan oljig så drar jag för vanliga skruv 2/3 av vad som står i sådan här tabeller.

Och se upp: Aluminiumgängor tål mindre än stålmuttrar

Syns i Tobbes tabell, inlägg #5
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?240651-Montering-av-slip-on-CBR1000RR(abs)

M6-11, M8-22, M10-44, M12-77 *printa in i skallen* Skitbra, tack!
Det är garanterat en 530 kedja, fick tag i nitlås nu. Måtten stämde hyfsat, svårt att mäta 10dels mm även med skjutmått.
Kedja o drev därmed värt 1300 spänn! Bara fälgarna på hojen kostar 6500 på skroten = fick därmed hojen till självkostnadspris! :tummenupp
Ska tvätta fälg o lite ikväll om jag hinner, polarn fyllde visst så får nog bli ut o käka planka oxå, jämt dyker det upp ngt... :va

Hej där. Jag funderade också på att provnita på ett extra nitlås, men hade ju bara ett enda så det fick vara. Och kände att nitningen egentligen var helt under kontroll. Skulle du dra ihop nitlåset alltför mycket så märker du ju den saken på ev kärvande kedjelänk.. Jag hade sett någon siffra på hur mycket den nitade axeln kragades ut av nitningen, har för mig det handlade om 1,3 mm eller så. Mätte inte detta, nöjde mig med att det såg bra ut

Nu har jag testat nita kedjan, tyckte dock att det gick tungt, orkade inte dra mer med 6" skiftnyckel, syns inte att niten har expanderat så mycket.
Hade ingen 26mm hylsa som passade verktyget, men har köpt det nu, tror inte jag orkar dra så mycket hårdare med spärrskaft iofs, hur ska det se ut färdignitat?
Hittade en bild här på forumet som ser ut ungefär likadan som på min nu:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=291201&d=1256065781
Funderar på om man kan stuka till nitarna lite i ena sidan istället, så man får en kant.
Tror visserligen att det ska sitta kvar. :va

Hojen nybes idag med endast en anmärkning om att halvljus stog lite för lågt!
Stort tack för all hjälp i tråden!! :krama

Jag har råkat ut för nåt pinsamt. Extra pinsamt eftersom jag är smed.. får fan inte på länkbrickan på pinnarna.. kärvar som satan! Måste ha nupit i kanten.. ska prova att slägga ihop'et med storsläggan!

Det är svårt att få på de, jag tror jag hade samma problem, men med ett kedjeverktyg pressar man på brickan, jag lade ståltrådar på insidan mellan länkarna o pressade till det tog stopp, sedan drog jag ut ståltrådarna 1,5mm. Då blir det precis lagom spel så länkarna kan röra sig.
Sedan pressade jag nitskallarna och efteråt när det var klart tog jag en slägga o en kulhammare, lade släggan på baksidan o knackade försiktigt med kulhammaren på kanterna på nitskallarna så de deformerades lite extra för att vara säker på att de inte skulle lossna.
Körde hela förra säsongen utan minsta problem!
F*N vad sugen man börjar bli på att plocka ut hojen nu igen! :banana

Det är svårt att få på de, jag tror jag hade samma problem, men med ett kedjeverktyg pressar man på brickan, jag lade ståltrådar på insidan mellan länkarna o pressade till det tog stopp, sedan drog jag ut ståltrådarna 1,5mm. Då blir det precis lagom spel så länkarna kan röra sig.
Sedan pressade jag nitskallarna och efteråt när det var klart tog jag en slägga o en kulhammare, lade släggan på baksidan o knackade försiktigt med kulhammaren på kanterna på nitskallarna så de deformerades lite extra för att vara säker på att de inte skulle lossna.
Körde hela förra säsongen utan minsta problem!
F*N vad sugen man börjar bli på att plocka ut hojen nu igen! :banana

Mmmjo. Har ju oringskedja på min. Får svarva till ett verktyg och slå in länken ordentligt bara tror jag.

Jag har o-ringskedja också, bygg ett verktyg som ett skruvstäd där du kan gänga in ena käften istället, så pressar du på den, det borde du förstå om du är smed.
Att slå förstör garanterat kedjan, en sned träff o du kan skrota kedjelåset!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti