Hjälp med byte av drev o kedja Suzuki GSXR-750 -91!

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Började ikväll skruva isär lite, och är några saker jag undrar än så länge:

1. På tappen till framdrevet sitter en 32mm mutter, utanför den sitter en liten bricka som hålls av en 10mm bult med låsbricka, denna bult har jag plockat bort.
Är det någon mer låsning på stora muttern, eller bara dra loss den moturs?
Såg i en verkstadshandbok att det satt någon låsring på en bild, men tror inte det finns på min hoj, men tycker den extra lilla bulten är en lite märklig låsning?

2. Jag får inte isär gamla kedjelåset, har fått bort "sprinten" men får inte bort den plana plattan/sidan av länken från "piggarna" på länkens "baksidan".
Såg att Biltema hade verktyg som jag tror är för att pressa ur pinnar o nita lås?
Men känns som det inte går att använda till att pressa isär ett kedjelås?
Vill ju inte ha något som håller emot på andra sidan utan bara pressar ur det?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/
Behöver man ett särskilt kedjelås om man ska nita det eller går det bra med ett vanligt utan "sprinten"?

Annars har jag fått loss bakhjul, bromsok/stag, och antar det bara är att se till så markeringarna på vänster/höger för axel blir lika efter man fått dit nya kedjan, samt kolla så hjulet linjerar o ej "vobblar"?
Något mer att tänka på? :va

Tacksam för svar innan 24/6! Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Knepet att få loss muttern på främre kedjedrevet är att göra det innan man tar bort kedja och bakhjul. Då kan man hålla fast bakhjulet med tex fotbromsen (medhjälpare?) och dra loss muttern på främre kedjedrevet.
Själv rekommenderar jag lite 5-56 eller motsvarande på mutter gänga om muttern inte kommer loss direkt.
Fick loss muttern på min sukka utan problem.
På min traja var muttern lös, hölls bara med låsbrickan så den muttern tog jag med fingrarna efter böjt undan låsbrickan.
En kompis med Kawasaki, ja han tog i så han lättade bakdelen på hojen med kompis som satt på sadeln och höll bromsen. Muttern lossnade inte. Efter nya misslyckade försök efter 5-56 så blev det ta hojen till en
däcksverkstad med mutterpicka. Muttern lossnade inte med mutterpicka.
Då hämtade däckskillen ett två meter långt rör som förlängning till hylsskaftet och drog loss muttern.
Lycka till, spruta på 5-56 och glad midsommar.
Så kan du försöka dra loss muttern imorgon. Moturs som du sagt.

Mina kedjor har varit nitade så jag har slipat av nitskallarna på en länk med borrmaskin och sliptrissa. Och sedan tryckt loss nitarna från ena sidan på länken med ett verktyg från www.addemoto.se
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Jag såga bara av kedjan med vinkelslip på 10 sekunder, sen köpte jag det verktyget de säljer på addemoto för att nita kedjan - ganska dyrt men lönar sig i längden.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Då får jag bulta tillbaka bromsoket o testa dra loss muttern.
Ingen som har sett den låsningen jag pratar om? Att en bult med bricka håller stora muttern? Den är alltså bultad i centrum på tappen o brickan täcker precis inre kanten på stora muttern.
Det känns som den lika gärna kan lossna precis som stora muttern, därmed lite konstig lösning.
En tunn bricka med splines bakom muttern som man viker ner över en kant verkar vara en bättre lösning om man vill förhindra att muttern vrider sig, sen kanske inte muttern kan lossna iaf då det sitter en kåpa utanför?

Jag köper verktyget på Biltema o testar bryta isär kedjan med det.
Men man kan alltså använda ett sådant här vanligt lås och nita det om man behöver:
http://www.biltema.se/ProductImages/82/large/82-132_l.jpg :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då får jag bulta tillbaka bromsoket o testa dra loss muttern.
Jag köper verktyget på Biltema o testar bryta isär kedjan med det.
Men man kan alltså använda ett sådant här vanligt lås och nita det om man behöver:
http://www.biltema.se/ProductImages/82/large/82-132_l.jpg :confused:
Går Biltemaverktyget sönder det är det byte på garantin som gäller....Biltema brukar var OK med sånt.
Vad det gäller clipslås så funkar dom OK om du håller till motorvägsfart (max 120km/h). Det är i höga hastigheter som centrifugalkraften runt främre kedjedrevet blir så våldsam så clipslåset kan öppna.
Kedjelås för nitning (har i varje fall på de kedjor jag köpt från ADDEMOTO) haft borrade "nitar",
Dvs ett ca 2mm djupt hål borrat i niten ca 1mm i diameter.
Hålet gör det lätt centrera nitverktyget som har en liten kon för nitningen. Och hålet gör det lättare vika ut kanterna på niten.
Så niten blir som en liten tratt.
Med ADDEMOTOs verktyg har också medföljt en plåtbit för kontroll av nitningen.
Den nitade Niten ska gå in i ett spår men inte igenom där spåret smalnar.
För att hålla distansen mellan länkarna och inte mosa O-ringarna under nitningen har det medföljt två plåtbitar med U U spår
att sätta över de 4 O-ringarna i länken man nitar.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Jag räknar med att hojen gör mer än 120, det är ju en Gixxer! :lol
Med ADDEMOTOs verktyg har också medföljt en plåtbit för kontroll av nitningen.
Den nitade Niten ska gå in i ett spår men inte igenom där spåret smalnar.
För att hålla distansen mellan länkarna och inte mosa O-ringarna under nitningen har det medföljt två plåtbitar med U U spår
att sätta över de 4 O-ringarna i länken man nitar.

Dessa prylar verkar inte hänga med Biltemas verktyg, frågan är om det går nita lite försiktigt ändå och ta isär och kontrollera, bör bara vara att pressa vidare om man tycker det glappar för mycket eller inte kanten blir utpressad nog?
Det går alltså att köpa särskilda kedjelås för nitning? Kanske plockar dit ett vanligt lås så länge och beställer ett nitbart senare isf, det börjar bli lite bråttom inför bes..
Trevlig Midsommar och tack för hjälpen!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
PS. hittade nitlås på Biltema nu, de hette just nitlås och inte kedjelås, tänk om man kunde skrolla ända ner i fortsättningen :huvet
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då får jag bulta tillbaka bromsoket o testa dra loss muttern.
Ingen som har sett den låsningen jag pratar om? Att en bult med bricka håller stora muttern? Den är alltså bultad i centrum på tappen o brickan täcker precis inre kanten på stora muttern.
Det känns som den lika gärna kan lossna precis som stora muttern, därmed lite konstig lösning.
En tunn bricka med splines bakom muttern som man viker ner över en kant verkar vara en bättre lösning om man vill förhindra att muttern vrider sig, sen kanske inte muttern kan lossna iaf då det sitter en kåpa utanför?

Jag köper verktyget på Biltema o testar bryta isär kedjan med det.
Men man kan alltså använda ett sådant här vanligt lås och nita det om man behöver:
http://www.biltema.se/ProductImages/82/large/82-132_l.jpg :confused:

Se till att få lossat drevmuttern innan du bryter kedjan, det går om du brutit den också men är avsevärt jobbigare. Fattar inte din beskrivning riktigt men om det inte finns några nedvikta "öron" på bleck vid muttern borde det bara vara att lossa. EDIT; 'Lilla skruven är sannolikt till för den ljuddämpande fiberplatta som sitter där original. Kommer inte ihåg vad det är för material men det finns det en hel del skrivet om. Behövs inte men man kan få ett vinande ljud utan den.'

Mutterknack är din bästa vän när drevmuttern ska lossas. Använder en billig eldriven, aldrig failat. Oftast behöver man knappt hålla emot. Du som plockat bort oket kan ju hindra hjulet från att rotera genom att sticka en planka igenom. (Ha en trasa virad runt om du är superpetig men trä brukar inte åstadkomma märken.)

Kedjan bryter du lättast med vinkelslip, som beskrivits. Bara slipa ner eller kapa. Har du en biffig bultsax? Klipp, klart. Bågfil går också.

Ska du använda kedjan igen? Nytt kedjelås på sliten/halvsliten kedja är inte alltid så lyckat. Dessutom minskar livslängden på dina nya drev med sliten kedja. Kan vara rent dåligt om kedjan är rejält uttänjd.

Varför ska du nita ett vanligt kedjelås?:va Är du nervös kan du skippa clip, naja i spåren och packa in najningen i silikon. Jag förstår iofs inte varför du inte bara monterar låset som det är tänkt?
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Måste kolla upp vad jag fick med för kedja till hojen också.
Det verkar fungera med:
520.*120 5/8"x1/4"
525.120 5/8"x5/16"
530.**120 5/8"x3/8"
..på en 750, men antar man helst vill ha en 530 kedja som ska fungera upp till 1200cc enl. Biltemas sida?
Så hoppas att det är någon av dessa kedjor (o-ring?) jag fick med.
Ingen koll alls på detta med drev o kedjor, men antar att dreven är samma till alla kedjor? :dummer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen koll alls på detta med drev o kedjor, men antar att dreven är samma till alla kedjor?
NIX, bredare kedja = bredare drev
Har jag jag sett på SH och en googling på width of 520 sprocket gav
520 5/8" 0.400" 1/4" 0.227" = drev ~5,8mm
525 5/8" 0.400" 5/16" 0.284" = drev ~7,2mm
530 5/8" 0.400" 3/8" 0.343" = drev ~8,7mm
från
http://www.gizmology.net/sprockets.htm

Plåtbitarna med U U som är 1,52mm tjocka (så har mikrometern fått komma fram idag) borde kunna ersättas med böjd ståltråd eller liknande. Men tänk på att ståltråden måste sticka upp ovanför under nitningen så du kan få loss ståltråden efteråt. :D
Plåtbitarna med U U fodrade en tång för att dra ut efter nitning.
Jag har fyra U U stycken så jag gissar de följde med de två drivpaketen från addemoto jag köpt. Två U U till varje drivpaket.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Förstår inte riktigt var man ska lägga U U plåtarna du pratar om? Ska det ligga en innanför varje ytterplatta, dvs där o-ringarna ligger?
Måste som sagt kolla vad jag har för kedja och drev. Fick med det när jag köpte hojen, man kan ju hoppas på att det är en 530 eller 630, men ifall det är 520 eller 525 så ska det väl fungera också?

Eftersom Biltema har nitlås kan jag köpa det där sedan, ska hur som helst få bort muttern till framdrevet, kapa gamla kedjan, ta bort hjulet o byta drev innan jag ska dit med nya kedjan, tror jag har besiktning 3e juli men jobbar tyvärr nästan konstant nu :död
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förstår inte riktigt var man ska lägga U U plåtarna du pratar om? Ska det ligga en innanför varje ytterplatta, dvs där o-ringarna ligger?
Måste som sagt kolla vad jag har för kedja och drev. Fick med det när jag köpte hojen, man kan ju hoppas på att det är en 530 eller 630, men ifall det är 520 eller 525 så ska det väl fungera också?

Eftersom Biltema har nitlås kan jag köpa det där sedan, ska hur som helst få bort muttern till framdrevet, kapa gamla kedjan, ta bort hjulet o byta drev innan jag ska dit med nya kedjan, tror jag har besiktning 3e juli men jobbar tyvärr nästan konstant nu :död

Innan montage av nitlåset så smörj hålen i de två länkarna som ska sättas ihop med nitlåset och nitarna på nitlåset med det fett som (förhoppningsvis) medföljer.

Ja , när man fått ihop nitlåset så långt så den lösa länken är pressad på nitarna men nitarna inte börjat komma ut ur den lösa länken så sätter man dit U U bitarna. En på varje sida.
Därefter pressar man ner den lösa länken på nitarna tills det inte går längre. U U bitarna tar emot.
(Utan U U bitarna så skulle man ju kunna mosa O-ringarna)
Och sedan byter man verktyg till verktyget med en liten kon i mitten.
Och pressar ut nitarna.
Först den ena niten, sedan den andra niten.
Och avslutar med att dra ut U U bitarna.
Överst U U bitar, nederst verktyget för kontroll av nitning. Niten ska gå in i hålet men inte kunna dras ut åt sidan. Motsvarar att nitskallen ökat diametern ca 0,4mm till 0,6mm jämfört med före nitningen.
 

Bifogat

  • UU-bitarna2.JPG
    UU-bitarna2.JPG
    28.9 KB · Visningar: 162
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Då får jag eventuellt (ska se exakt vad som medföljer i Biltemasatsen först) montera på nitlåset och pressa på lösa länken ytterst på nitarna, sedan lägga U formad 1,5mm ståltråd runt nitarna på båda sidor 4st, sedan pressa ner lösa länken mot dessa, byta o pressa konorna och sedan dra bort ståltrådarna?
Att nitarna är pressade ordentligt går kanske uppskatta med ögonen? :confused:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då får jag eventuellt (ska se exakt vad som medföljer i Biltemasatsen först) montera på nitlåset och pressa på lösa länken ytterst på nitarna, sedan lägga U formad 1,5mm ståltråd runt nitarna på båda sidor 4st, sedan pressa ner lösa länken mot dessa, byta o pressa konorna och sedan dra bort ståltrådarna?
Att nitarna är pressade ordentligt går kanske uppskatta med ögonen? :confused:

Tänk på att kruxet är att få ut ståltråden efter nitning. Lämplig utformning av ståltråden kan vara som ett O ovanpå det upp och nedvända U så du har nått att dra loss ståltråden i efter nitningen.
Eller att ståltråden i motsats till U U bitarna som är på var sida om länkarna som ska förenas med nitlåset istället bildar U mellan båda sidorna av en länk.
Då finns ju nått få tag i med en tång.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Mjo, får nog kosta på mig ett nitlås att testa med på gamla kedjan först.. Det sitter o-rings kedja på nu iaf såg jag.
Ytterligare en fråga: När man ska press isär en länk med verktyget, ska man slipa något på niten först eller hur gör man?
Beskrivningen som kom med Biltema satsen bestod av 8 bilder som inte sa så jättemycket.
Det följde inte med några U plåtar heller, men som sagt, 1,5mm ståltråd bör fungera tycker jag o bör räcka att lägga 2 stora U'n eller V'n tvärs över länkarna från insida till utsida så nära nitarna man kan tycker jag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mjo, får nog kosta på mig ett nitlås att testa med på gamla kedjan först.. Det sitter o-rings kedja på nu iaf såg jag.
Ytterligare en fråga: När man ska press isär en länk med verktyget, ska man slipa något på niten först eller hur gör man?
Beskrivningen som kom med Biltema satsen bestod av 8 bilder som inte sa så jättemycket.
Det följde inte med några U plåtar heller, men som sagt, 1,5mm ståltråd bör fungera tycker jag o bör räcka att lägga 2 stora U'n eller V'n tvärs över länkarna från insida till utsida så nära nitarna man kan tycker jag.

Jag gissar att journalisterna på Bike inte slipade av nitskallen innan de försökte trycka ut niten. För Biltemaverktyget gick sönder när de testade det.

Jag slipar alltid av nitskallarna. Med en sliptrissa på borrmaskin. Klart när jag slipar direkt på länken. Då är nitskallen borta.
Var för slipa av två nitskallar?
För då räcker det pressa ut nitarna ca 4 mm innan de släpper ena sidan av länken
sedan nästa nit ca 4 mm innan den också släpper ena sidan av länken
och så med en sidan av länken loss går det lätt dra ut andra sidan av länken med två nitar.
Alternativet är ju att pressa ut en nit så långt att den släpper länken den håller helt, dvs kanske 12mm.

1,5mm ståltråd bör fungera tycker jag o bör räcka att lägga 2 stora U'n eller V'n tvärs över länkarna från insida till utsida så nära nitarna man kan tycker jag
Tycker jag med. Men du kommer bara nära O-ringarna. För O-ringarna sitter ju runt nitarna.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Är iofs inte så svårt göra sådana U plåtar själv, men tyvärr har jag lite dåligt med ordning i garaget just nu, drömmer fortfarande om dagen när allt hänger på rätt ställe/ligger på rätt hylla, stort sortiment med bultar, muttrar, brickor, plåt, rör o stänger, alla maskiner inkopplade o en riktig arbetsbänk osv. osv...
Får nog börja med ståltråd o sticka in en liten träbit mellan trådarna så de håller sig hyfsat nära o-ringarna när man klämmer åt.
Nu har jag iaf inhandlat 32mm hylsa, verktyget o gänglåsningsmedel idag.
Någon som vet om/var man kan få tag i sådan bricka att montera bakom drevmuttern som man kan vika ner en kant över muttern när man dragit åt? Det ska väl vara splines i mitten också så den inte roterar med muttern?
Tror nämligen inte det satt någon på min!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Köpte Biltemas verktyg för några veckor sedan för att byta kedjan (525). Köpte även kedjan på Biltema.
Det medföljde både ett lås för nitning och ett lås med clips.

Ingen bra bruksanvisning, men efter en hel del funderande så förstod jag småningom vilka bitar som skulle användas till olika moment
När jag bröt den gamla kedjan så så slipade jag ned dom utstickande "axlarna" i länken till samma nivå som resten av länken. Svårt att se att man siktade rätt med kedjebrytaren men det funkade. För att trycka ut axeln så var det den grövsta "dornen" i lådan som passade.
Sen var den nya kedjan ju längre än dom 108 länkar som behövdes så jag fick kapa den förstås

Hopnitningen funkade bra, det nya "kedjelåset" hade små fördjupningar på axlarna som styrde nitningsdornen som var med till verktyget. Välj rätt bit som ligger underst i verktyget så funkar det bra. Jag gjorde nitningen i flera steg, avbröt för att kolla hur mycket materialet pressats ut och gick på det igen. När länken sitter i verktyget kan man ju känna om kedjelåset börjat kärva genom att röra på länkarna närmast. Har det börjat kärva så får man ju köpa ett nytt...
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tack för bra tips o bra svar allihop!
Om det är någon här som kör Gixxer så passar jag på att slänga in en OT fråga:
Har ju dubbla strålkastare på min 91a, men den högra lampan lyser inte alls varken med parkering, halv eller helljus. Förmodligen trasig antar jag? Men ska den bara lysa vid helljus?? Har fått för mig att bara ena strålkastaren ska lysa vid halvljus??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
PÅ Suzuki SV650 så lyser bara ena strålkastaren vid halvljus. Vid helljus lyser båda.
så höger lampa sönder
eller
dålig kontakt nånstans
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top