larsat
turbo
Började ikväll skruva isär lite, och är några saker jag undrar än så länge:
1. På tappen till framdrevet sitter en 32mm mutter, utanför den sitter en liten bricka som hålls av en 10mm bult med låsbricka, denna bult har jag plockat bort.
Är det någon mer låsning på stora muttern, eller bara dra loss den moturs?
Såg i en verkstadshandbok att det satt någon låsring på en bild, men tror inte det finns på min hoj, men tycker den extra lilla bulten är en lite märklig låsning?
2. Jag får inte isär gamla kedjelåset, har fått bort "sprinten" men får inte bort den plana plattan/sidan av länken från "piggarna" på länkens "baksidan".
Såg att Biltema hade verktyg som jag tror är för att pressa ur pinnar o nita lås?
Men känns som det inte går att använda till att pressa isär ett kedjelås?
Vill ju inte ha något som håller emot på andra sidan utan bara pressar ur det?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/
Behöver man ett särskilt kedjelås om man ska nita det eller går det bra med ett vanligt utan "sprinten"?
Annars har jag fått loss bakhjul, bromsok/stag, och antar det bara är att se till så markeringarna på vänster/höger för axel blir lika efter man fått dit nya kedjan, samt kolla så hjulet linjerar o ej "vobblar"?
Något mer att tänka på?
Tacksam för svar innan 24/6! Mvh
1. På tappen till framdrevet sitter en 32mm mutter, utanför den sitter en liten bricka som hålls av en 10mm bult med låsbricka, denna bult har jag plockat bort.
Är det någon mer låsning på stora muttern, eller bara dra loss den moturs?
Såg i en verkstadshandbok att det satt någon låsring på en bild, men tror inte det finns på min hoj, men tycker den extra lilla bulten är en lite märklig låsning?
2. Jag får inte isär gamla kedjelåset, har fått bort "sprinten" men får inte bort den plana plattan/sidan av länken från "piggarna" på länkens "baksidan".
Såg att Biltema hade verktyg som jag tror är för att pressa ur pinnar o nita lås?
Men känns som det inte går att använda till att pressa isär ett kedjelås?
Vill ju inte ha något som håller emot på andra sidan utan bara pressar ur det?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/
Behöver man ett särskilt kedjelås om man ska nita det eller går det bra med ett vanligt utan "sprinten"?
Annars har jag fått loss bakhjul, bromsok/stag, och antar det bara är att se till så markeringarna på vänster/höger för axel blir lika efter man fått dit nya kedjan, samt kolla så hjulet linjerar o ej "vobblar"?
Något mer att tänka på?
Tacksam för svar innan 24/6! Mvh