Hjälp med bilval

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Ja, Ceed:en faller på att man måste serva dyrt för att behålla garantin. Inget problem för de flesta men jag känner som du att man kan göra det bättre själv.
Astran är mindre än Vectran men fortfarande helt ok i storlek trots allt. Förbrukningen brukade ligga på runt 0.7l/mil och jag hade samma motor som den du visar. En långkörning till Göteborg med väldigt mycket överlast (ca 6-700kg) så låg snittförbrukningen på 0.63 om jag inte minns fel, det är sådana onödiga saker man brukar komma ihåg länge :)

Men Forden är jäkligt bra den med, kanske bättre till och med. De har ryckt upp sig rejält och man får ganska problemfria bilar för lite pengar. Själv har jag varit sugen på S-maxen men den är fortfarande för dyr för min plånbok :(

Jag skulle nog ha slagit till på Forden trots allt, jag inbillar mig att de är lättare att bli av med fort också om du inte skulle trivas med den. Nu är ju inte Oplarna speciellt svårsålda men jag tror att C-maxen är populärare sett till att det inte finns lika många av dem.

Tackar, ska provköra en Astra.
Ja ceed är snart bara en ok kombi, för mina pengar blir det en årsmodell som inte längre är skattefri och garantin är det lite kvar på och den kostar att uppehålla.
Å andra sidan finns det ju många välservade Ceed att välja på..


Tack för infon, något bättre läge än vi trodde.

Volvo sne50 kanske?
9-3an körd på bensin eller diesel är inte farligt törstig,framförallt behåller de en rimlig förbrukning även när man lämnar stan till skillnad från majoriteten av de undermotoriserade jappsen...
T
Skit i airbagbekymret, ungen SKA sitta bak. Av flera orsaker. Mitt lilla yngel har gjort det sen dag 1, det fungerar garanterat och sällskapet med frun är trevligare när båda sitter fram...

Damen är inte helt övertygad, och jag vill nog ha kvar valfriheten, men tack för rådet.


Tjena. Kör själv en Mitsubishi Grandis 06a. 2,4L Aut. Fullutr 6 sits. Mycket trevlig kärra med fin komfort. 2 vuxna. 2 pågar 7 o 10. En 16 mån bebis i barnstol. Avstängningsbar airbag pass. Aut lådan är en 4 stegs tiptronic. Kan väl sluka lite soppa med hela familjen och lite last, men fan va den rullar fint. Inga probs att hålla 150 på motorväg heller. Servicar är nog inte dyrare än andra bilar. Nöjd med den änsålänge:tummenupp

Ska kolla upp den :tummenupp

Vill slå ett slag för Zafiran. Vi hade en ny från 07 till 09 som vi (Familj 5 pers) åkte på skidsemester i Hemavan(136 mil TUR), åkte ner till Adenau och jag och farsan åkte ett varv på ringen(den toppade 215 på autobahn!!!! :D), Paris och sen från Paris åkte vi i ett sträck hem till Varberg på västkusten. Vad jag minns så klagade ingen på komforten iaf. Jag läste ut hela Eragon i baksätet! Morsan tjatar fortfarande om att vi aldrig skulle sålt den.^

Tips: Mycket utrustning.

http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Zafira_1_8_ENJOY_140hk_OPC_Line_lag_mil_51271088.htm?ca=20&w=3

Diesel:

http://www.blocket.se/malmo/Opel_zafira_enjoy_II_1_9_turbo_diesel_50991072.htm?ca=20&w=3

09a för 80, diesel. Dock gått nästan 25K redan!!

http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Zafira_1_9_CDTI_7_SIST_47563676.htm?ca=20&w=3

Hoppas du hittar den rätta.
Låter helt ok, lite törstig kanske.

Crossgolf tände jag på men jag läser på flera ställen att den är löjligt bullrig,
och att köpa bil för 80k och behöva bygga om och köpa däck-fälgar för att inte bli döv, njae
Golf plus ska tydligen va snarlik i utrymme men tystare.

Huvet sprängs av det här valet och barnvagnsval och husrenovering och , och, ,, hehe.

Tack för hjälpen alla, keep em coming.
 
Sitter i samma situation och funderar mellan Tråk70 och Tojåtta Avensis. Avensisen var riktigt trevlig faktiskt. Verson är och så intressant.
 
Sitter i samma situation och funderar mellan Tråk70 och Tojåtta Avensis. Avensisen var riktigt trevlig faktiskt. Verson är och så intressant.

Avensisen är bland det vettigaste bilvalet man kan göra runt 150k och en bit neråt också. V70'n är ju inget dåligt val förvisso men inte bättre åtminstone.
Jag ångrar fortfarande att jag köpte en kuk-saab när jag hade läge på en Avensis för bra peng men jag vägrar att köpa bil av zigenare så det föll på det :(
 
Vi hade en C-Max på mitt förra jobb, och jag tyckte definitivt den var över förväntan!

Såg att du nämnde Touran, den ska du definitivt skita i. Tråkig och obekväm.
 
Skoda ska du också skita i. Förjävla dålig kvalitet.

Nu har jag en Octavia RS 2001 och den har stått still senaste halvåret pga kasst bromsok. Har även fått byta avgasrör då det rostade av helt, bytt tändspolar för en la av, sensorerna som känner av att dörrarna öppnas har lagt av på båda framdörrarna med följden att jag en vinterdag blev utelåst ur bilen med motorn igång, bromsljuskontakten flippade ur en annan vinter och tände bromsljuset trots att bilen var avstängd och låst vilket resulterade i en helt strömlös bil på morgonen och dörrarna inte gick öppna ens med nyckel samt att ett stag till den automatiska nivåjusteringen till xenon lamporna gick av så lamporna stannade i bottenläget och lös typ bara 1,5 meter framför bilen.
En polares föräldrar hade en vanlig Octavia och där fick ena bakrutan plötsligt för sig att trilla ner i dörren.
 
Skoda ska du också skita i. Förjävla dålig kvalitet.

Nu har jag en Octavia RS 2001 och den har stått still senaste halvåret pga kasst bromsok. Har även fått byta avgasrör då det rostade av helt, bytt tändspolar för en la av, sensorerna som känner av att dörrarna öppnas har lagt av på båda framdörrarna med följden att jag en vinterdag blev utelåst ur bilen med motorn igång, bromsljuskontakten flippade ur en annan vinter och tände bromsljuset trots att bilen var avstängd och låst vilket resulterade i en helt strömlös bil på morgonen och dörrarna inte gick öppna ens med nyckel samt att ett stag till den automatiska nivåjusteringen till xenon lamporna gick av så lamporna stannade i bottenläget och lös typ bara 1,5 meter framför bilen.
En polares föräldrar hade en vanlig Octavia och där fick ena bakrutan plötsligt för sig att trilla ner i dörren.
Ursäkta, men; :rofl.
 
Huvet sprängs av det här valet och barnvagnsval och husrenovering och , och, ,, hehe.

Tack för hjälpen alla, keep em coming.
Lugn och fin, köp en billig och bra bil och begagnad vagn från blocket, och sätt pengarna på sådant som betyder nåt, ungen och huset.
Hur skulle det vara med en Nissan quaskay, kaskay, qaskaj då? hu fan nu man stavar det.. de borde väl börja vara i rätt prisklass där i sweariket?
 
Jag hade inte kikat på VW trots att jag nu är inne på min tredje. Men jag kör tjänstebil och slipper stå för dom dyra reparationerna.
Make till skitbilar har jag aldrig varit med om. Nuvarande Sharan gick 1500mil innan det började strula med turbon. Nu 1800mil senare och tre ggr på verkstad så ska turbon bytas.
 
Honda accord, inte skönhetspris men verkar välbyggd.
subaru legacy isf, men de är inte försiktiga på drickat. Möjligen 2.0R.
Vw, spring i motsatt riktning, vänd dig inte om...

Anledningen till att jag envisas med blöjvätaren bak är pga gott om älg samt att man inte lockas till att pyssla med den barnet medans man kör..
 
Honda accord, inte skönhetspris men verkar välbyggd.
subaru legacy isf, men de är inte försiktiga på drickat. Möjligen 2.0R.
Vw, spring i motsatt riktning, vänd dig inte om...

Anledningen till att jag envisas med blöjvätaren bak är pga gott om älg samt att man inte lockas till att pyssla med den barnet medans man kör..

Barnet bak låter vettigt ja, tack för de uppmaningarna.
ISOFIX till stolen, ett krav eller sitter stolen (babyskyddet) lika bra i bälte?
 
Kan inte uttala mig om isofixens förträfflighet, då min bil inte har sådant. Har en acta stol(babyskydd) med bottenplatta fastsatt med bälte. Sitter galant och lätt att montera.
 
Ja, det faller på budgeten, men kan du hittat en Subaru Legacy av nya modellen som kom -10, med antingen 2.0 eller 2.5 bensinare, med automatlådan Lineartronic. Jag lyckades som bäst med 0.7 med min 2.5. :)
 
Isofix är ett krav. I alla fall om du planerar att lyfta ut stolarna för att kunna fälla baksäte eller skjutsa vänner ibland. Ska stolen bara vara i bilen och du är beredd på att väcka ungen varje gång du kommer hem och ska lyfta in knådden så klarar du dig utan.
 
Isofix är ett krav. I alla fall om du planerar att lyfta ut stolarna för att kunna fälla baksäte eller skjutsa vänner ibland. Ska stolen bara vara i bilen och du är beredd på att väcka ungen varje gång du kommer hem och ska lyfta in knådden så klarar du dig utan.

Som sagt, bottenplatta... den blir kvar i bilen när man tar med sig den snarkande gynnaren in med stol.. montering bottenpl. utan isofix löses på max 30sek..:fakta bottenplatta kallas nog bas också. Bältad bas.
 
Last edited:
Se till att ha isofix på bottenplattan isf. Om du vill skjutsa andra i bilen då och då... Det är irriterande att mecka med bälten varje gång den ska i och ur. Och erfarenheten säger att det är heeeeelt omöjligt att lära fru och eventuella farföräldrar att spänna bältena rätt. Jag har testat alla varianter. Isofix är tusen ggr smidigare.
Du behöver dock inte rata en bil för att den inte har isofix. Svinlätt att montera själv i efterhand. Kostar typ 500-1000 kr beroende på bil.
 
Vi har isofix i bilen men använder dem ej. Smidigt ändå med bälten, det tar ca 20s att montera en stol. Och vill man åka utan stol= koppla loss stolen, kasta in bältena fortfarande fastspända under stolen.
 
ok, isofix, finns det så är det bra, annars köpa till om jag retar mig på i och ur, tackar.

Har tänkt och mätt lite mer, som kanske framgick av första inlägget så är längden på våran parkering begränsad, vilket att lett in mig på tankar om en bil med en maxlängd på 4 - 4,3meter, annars går det inte att dra barnvagnen in framför bilen upp för trappan. (utan att bli galen och det finns det nog andra saker att bli av)

Opel Meriva 4050 mm
Golf Plus 4206 mm
Opel Zafira 4317 mm
Ford C-max 4371 mm
Kia Ceed 4470 mm
Opel astra 4515 mm
så 9-3, V70 mm har inte en chans.

Så vad har vi mer i längd som Meriva och Golf plus?
som samtidigt volym på bredd och höjd.
(golf plus för att allt jag läst om golf cross råder emot pga ljudnivån.)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top