Hjälp med besiktningsfusk!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Hej alla glada!

Nu börjar det bli dags att besikta mitt monster. Det tråkiga är att hojen inte vill gå med supertrappern, eller inte bra iallafall.

Frågan är ifall man ska spänna ut supertrappern så mycket som det går, och sen stoppa i lite diskbollar? Sitter ju ett sidewinder system på, så har någon några kloka ideer som brukar funka?

Feel free to post! :yoparty
 
Det finns inget krav den ska gå bra på besiktningen. Träffade i samband med besiktning en HD ägare som inte sparat på sin hoj. Gick fram för att prata med honom, alltid kul snacka med nån som lagt tid och pengar på hojen.
Frågade hur han fått den så tyst?
"Ljuddämparen är full med diskbollar för besiktningen och den här ljuddämparen använder jag bara vid besiktning.
Den gör bara 80km/h på motorväg men det är inget de bryr sig om på besiktningen."
 
När jag besiktigar min Duke så går den som en påse bajs, men den går igenom besiktningen.
När man kör hem så tror man att den är trasig, när man sätter på de vanliga piporna så går den som ett skållat ollon igen :banana
 
Ah det blir väl diskbollar. Får experimentera där hemma. Vet ni hur pass pålitlig db mätare på Iphones är? Finns ju vissa appar man kan dra ner, bl.a. arbetsmiljöverkets?
Man står väl 1 m, bakom hojen, lite åt sidan nä man ska mäta?
 
Man mäter med en mätpinne. 1 m sen 45grader utåt där sätter man testmicken.
Beroende på märke/modell hur man mäter på hojar så går man på slaglängden på mc sen ser man i en tabell vilket varvtal. På nyare hojar står det oftast på typskylten antal db beroende på varvtalet. På besiktningen lägger man på 5db pga runtomkring ljud. Så har du t.ex 95db vid 6700rpm så ska de mäta vid 100db. Det får aldrig överstiga 103db när man lägger på 5db.
JA man man visst få underkänt om mc går som skit, allt bedöms vid provkörning. Går det inte att framföra fordonet säkert utan att den nästan dör vid gaspådrag så är det bara göra om göra rätt.
 
Man mäter med en mätpinne. 1 m sen 45grader utåt där sätter man testmicken.
Beroende på märke/modell hur man mäter på hojar så går man på slaglängden på mc sen ser man i en tabell vilket varvtal. På nyare hojar står det oftast på typskylten antal db beroende på varvtalet. På besiktningen lägger man på 5db pga runtomkring ljud. Så har du t.ex 95db vid 6700rpm så ska de mäta vid 100db. Det får aldrig överstiga 103db när man lägger på 5db.
JA man man visst få underkänt om mc går som skit, allt bedöms vid provkörning. Går det inte att framföra fordonet säkert utan att den nästan dör vid gaspådrag så är det bara göra om göra rätt.

Tack så jätte mycket för du tog dig tid att beskriva! Blir till att testa lite i veckan och se vad jag hamnar på. Får ringa och kolla slaglängden på min modell så man får reda på varvet. Men nu är detta en vanlig besiktning. Hojen har varit avställda i massa år + 3 sen den kom i min ägo. Tror/vet du om de testar ljudet då? Eller bara gör det om de bedömmer på örat att den låter högt?
Alla mina andra hojar jag besiktigat har de struntat i ljudet, bara varit tvungen att mäta det en gång när jag torska med för högt ljud och fick ombesiktning på det :(
 
På ts hoj är det nog enkelt att få fram varvtalet, men hur gör de om man saknar tändkablar och intr har varvräknare?

Angående att få ner ljudet, titta på hur en db-killer ser ut. Snickra ihop en rörbit med en fläns i ena änden som tätar mot utgången på dämparen. Rörbiten bör 15-20mm mindre i diameter än ljuddämparens innerrör och ca 80-100mm lång.
Rörbiten kan flöda fritt. Den volym som blir runt rörbiten agerar som "stötdämpare"för ljudet men flödet påverkas inte lika mycket som vid användning av trapper eller diskbollar, vilket ökar chansen för att hojen går vettigt..
 
Subjektiv bedömning. Kommer inte ihåg
Ang hojar utan varvräknare om det var 103db när inget står på typskylten.
 
De går nog rätt mycket på ljudet du har när du kommer om de skall mäta eller inte.
På en glidare jag hade tidigare sa de bara, jaha du har dbkillers o så blev det ingen mätning fast
jag tyckte den lät mycket ändå.
 
Glidare brukar dom ju notera direkt dom ankommer - lät den inte för mycket går dom fram o kollar så bakdäcket är i rätt dimension - sen säger dom bara åk hem,gör om o kom tebax.

Haha såg detta beetende på en besikningssnubbe en gång när jag stod i kön - han var ute o dissade av en tom han just hämtat in mig.

Han sa nått om att vissa hojar inte ens var värda att börja besiktiga eller nått
 
Ah det blir väl diskbollar. Får experimentera där hemma. Vet ni hur pass pålitlig db mätare på Iphones är? Finns ju vissa appar man kan dra ner, bl.a. arbetsmiljöverkets?
Man står väl 1 m, bakom hojen, lite åt sidan nä man ska mäta?

Bara glöm att den skulle gå att lita på.
 
En liten anekdot om hur det gick när jag besiktigade min HD en gång i forntiden...
Då den kändes trött original hade jag naturligtvis bytt kammar, förgasare och öpnnat upp utblåset (raka rör). När det var dags för besiktning satte jag på original ljuddämparna för att enkelt få igenom hojen. Det jag inte räknat med var att med den nya kammen så fick jag ändå inte ner den tillräckligt...

När det är dags att rulla in på SBP möts jag av en inspektör som direkt säger "En HD, ta fram mätutrustningen" och det utan att jag ens startat eländet. Vi mäter och konstaterar att den låter för mycket, jag får min tvåa och blir hemskickad med orden "Kom nu inte tillbaks med samma ljuddämpare fyllda medd stålull".

Men jag har ju mina öppna pipor så jag åker och köper stålull och fyller upp dem med det istället (med en Db-killer i ändan får man luddet att bli kvar), smart!
Jag byter, provstartar och det låter tystare och hojen går hyfsat. Här hade jag otur när jag tänkte IGEN, den gick bra när motorn var kall och det hann ju ändra på sig på väg till SBP. På vägen dit misständer den och går som skit...

Åter för ljudprov med positiv inställning, det låter fint på tomgång när inspektören ställer upp micken.
"Så kan du ta och varva upp den."
Jag varvar till det angivna varvtalet och... BANG, BANG BANG!!!!
Den skjuter nåt fruktansvärt och slår meterlånga lågor ur rören...

Inspektören skakar på huvudet och säger, "Ni HD-åkare e f-n likadana allihop. Här kommer du hit med 105 dB, jag ber dig gå hem och dämpa ljudet OCH DU KOMMER TILLBAKS MED 113dB... Jag skriver 103 och så försvinner du och ser till att besiktiga den nån annanstans nästa gång."

Så fyll bara med stålull så går den igenom! :fakta
 
1277262_10152062869017992_1119654192_o.jpg

så härt såg det ut för 1 vecka sen när jag besiktade fruns hoj hehe en massa stålull gick så bra så
 
Glömde sätta i dB-killern sist jag besiktigade men det gick bra ändå. :tungan
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top