Hjälp med batteriladdare (CTEK Zafir 90)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Var inne på Clas Ohlsson och köpte mig en batteriladdare idag, då mitt MC batteri dragit ur sig.
Nåväl, enligt manualen så skall man ansluta batteriet och sedan välja mode MC. Därpå så skall en liten lampa indikera att laddning pågår.

Mitt problem är att visst kan jag välja mode, men efter det händer ingenting. Ingen laddning, ingen indikering, ingenting.
Inte ens varningslampan för polvändningsskyddet lyser om man switchar kablarna.

Någon som har erfarenhet av CTEK laddare, eller upplevt något liknande?
Annars blir det till att åka in och byta i affären.

gladh
 
Det verkar inte bekant. Jag har en senare modell men de fungerar nog snarlikt. Testa på ett annat batteri kanske? Oxid/skit på kontakterna?
 
C-tek laddare

Är det inte så att Ctek laddarna ger så låg laddström (men switchat) så att man inte MÄRKER att den laddar?
Det blir ju t.ex ingen gasbildning.

Hur länge har du haft den på?
Kanske batteriet laddas trots allt?
 
Har den aldra senaste modellen och den ska indikera något oav vad du gör med den. Så det känns som att den är söndrig.
 
jag har en CTEK laddare, som jag har använt på mitt batteri som konstaterades tokdött, den lyckades återuppliva batteriet till viss del, meen tycker den uppför sig konstigt, om du laddar och den står på halvfullt, trycker du runt mode till mc igen så är batteriet plötsligt fullt!!!??

Gasbildning blir det med min laddare iallafall, låter som att batteriet kokar, är ingen expert på batterier, men när en vätska kokar brukar endå en viss övergång till gasform pågå...

kommer nog börja använda min gamla hederliga ladder igen...
 
Spinky Spendrup skrev:
Det verkar inte bekant. Jag har en senare modell men de fungerar nog snarlikt. Testa på ett annat batteri kanske? Oxid/skit på kontakterna?

Testade kabelskorna och drog fast dem i batteriet med ett rejält moment. Har även testat "tängerna". Ingen reaktion.

gladh
 
Dr.Bike skrev:
Är det inte så att Ctek laddarna ger så låg laddström (men switchat) så att man inte MÄRKER att den laddar?
Det blir ju t.ex ingen gasbildning.

Hur länge har du haft den på?
Kanske batteriet laddas trots allt?

Mja, kanske det. Men det står i instruktionsfoldern att laddningslampan skall tändas om laddning påbörjats. Nåt sånt händer inte.

gladh
 
Alex.J skrev:
Har den aldra senaste modellen och den ska indikera något oav vad du gör med den. Så det känns som att den är söndrig.

Det blir nog till att knacka knäskålar på Clas Olsson i morgon.

gladh
 
på min gamla hoj dödde batteriet under en vinter efterssom jag inte underhållsladdade det, då köpte jag en CTEK samtidigt som ett nyt batteri för att slippa problemet igen..

Iaf, det gamla heldöda batteriet som min gamla bil-laddare inte ens reagerade på kopplade jag in till CTEK'en och den reagerade typ som din, indikerade ingen laddning eller nåt.

Jag lät den sitta kvar inkopplad och glömde bort det hela, typ två månader senare så råkade jag titta på den och såg att den då indikerade fulladdat! ..testade med en H4-lampa och batteriet lever fan..

Har dock sålt den hojen så jag kunde inte testa det "in action"

Iaf, du kan ju ha samma "problem" som jag hade ovan.. att det tar ett tag innan den laddar såpass att den tänder lamporna..
 
gladh skrev:
Det blir nog till att knacka knäskålar på Clas Olsson i morgon.

gladh

Jag tror jag har en likadan laddare som du o min funkar. Det syns klart o tydligt när det är fullt o när det ska laddas. Så det är nog nåt fel där.
 
GlennB skrev:
Iaf, du kan ju ha samma "problem" som jag hade ovan.. att det tar ett tag innan den laddar såpass att den tänder lamporna..

Batteriet köpte jag sprillans nytt i våras så det borde inte vara något fel på det.
I och med att varken laddlampan eller underhållsladdningslampan lyst, trots att jag hade den inmonterad över natten får mig att misstänka att det är något tjall med apparaten.

Återkommer efter att jag knackat knän på Clas Ohlson.

gladh
 
gladh skrev:
Batteriet köpte jag sprillans nytt i våras så det borde inte vara något fel på det.
I och med att varken laddlampan eller underhållsladdningslampan lyst, trots att jag hade den inmonterad över natten får mig att misstänka att det är något tjall med apparaten.

Återkommer efter att jag knackat knän på Clas Ohlson.

gladh

Enligt www.ctek.se så är det ett vanligt beteende på väldigt urladdade batterier, och som sades tidigare så ge det bara lite tid som kommer det igång.

På deras hemsida finns också alla deras manualer samt bra beskrivet hur laddaren tänker när den försöker ladda ett batteri. Även en bra beskrivning vad som är skillnaden mellan deras lägen (Vinter/bil/MC osv).
 
Det är nog fel på den??
Jag testade nyss att ladda det mest misshandlade batteriet jag hade, och nog blir det indikering ändå. Lysdioderna blinkar på/av som rena budgetdiscot. :crash
 
för mig indikerar den orange eler vad det är när den laddar och grönt när inget händer.
Jag tror den är trasig, och jag har provat ladda riktigt dåliga batterier och den indikerar alltid nånting iaf.
 
Vi får aldrig veta om den var trasig eller inte.

Jag gick tillbaka till C. Ohlson och bytte ut min CTEK mot en ny CTEK. Den började ladda i små pulser (såsom det föreskrivs om batteriet varit sulfaterat (någon som vill förklara det konceptet?).

Hade precis innan skickat en fråga till CTEK och fick svar därifrån idag. Kan vara av intresse för er andra som äger en CTEK Zafir 90

Mail till CTEK:
Hej

Jag har köpt en Zafir 90 för att ladda MC batteri.
Mitt bateri har blivit helt och hållet urladdat och jag anslöt min
nyinköpta Zafir 90. Jag ställde in den på mode MC.
Dock började aldrig laddarlampan att lysa. Jag lätladdaren stå på över
natten, men fortfarande lös inte laddarlampan. Jag gjorde ett försök att
switcha kablarna för att se om varningslampan för polvändning skulle börja
lysa, men inget resultat där heller.

Jag har försökt både med de medföljande kabelklämmorna och kabelskorna,
men inte fått någon indikation på laddning.
Batteriet är ett 12V 12A MC batteri som brukats sen i våras.

Jag undrar nu om det är så att jag kan misstänka att det är fel på
apparaten, eller om jag helt enkelt är otålig.

Med vänliga hälsningar


Svar från CTEK:
Hej mest troligt så är ditt batteri under 1A i spänning vilket innebär att laddaren inte känner batteriet, det finns risk att dit batteri är skadat när det gått så lågt i spänning. För att ute sluta laddaren som fel källa kopla på den på ditt bil batteri så du ser att laddlampan tänds.

gladh
 
gladh skrev:
.....
Svar från CTEK:
Hej mest troligt så är ditt batteri under 1A i spänning vilket innebär att laddaren inte känner batteriet, det finns risk att dit batteri är skadat när det gått så lågt i spänning. För att ute sluta laddaren som fel källa kopla på den på ditt bil batteri så du ser att laddlampan tänds.

gladh

1A i spänning? :va Det var fan i mig inte dåligt. Måste vara en väldigt speciell laddare de har. Låter väl inte helt tokseriöst när ett företag som tillverkar laddare inte kan hålla isär spänning och strömstyrka. Visst var det säkert en hjärnprutt från nån trött mailkille men iaf, roligt lät det
 
Råkade ut för samma sak när jag skulle ladda ett tokurladdat bilbatteri med
min c-tek.
Tog då min gamla "korkade"laddare och lät den stå på ett par timmar
sen gick det bra med c-tekladdaren!
Annars har den funkat perfekt till både hoj o bil :tummenupp
 
gladh skrev:
Svar från CTEK:
Hej mest troligt så är ditt batteri under 1A i spänning vilket innebär att laddaren inte känner batteriet, det finns risk att dit batteri är skadat när det gått så lågt i spänning. För att ute sluta laddaren som fel källa kopla på den på ditt bil batteri så du ser att laddlampan tänds.



Inte många rätt där!
Först 1 A i spänning, menar dom Volt eller kanske Ah ????
Sedan gillar jag ” ute sluta”, ”fel källa” och ”bil batteri”

… inte för att jag är så bra själv, men lite kul…
 
Efter att ha laddat med superduper CTEK laddaren i 3 dygn installerade jag batteriet och slog på tändningen.
Halvljuset kunde mest liknas vid en dödsrossling. Min diagnos är att batteriet är tokdött.

gladh
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top