Hjälp med batteriladdare (CTEK Zafir 90)

Precis! Jag har läst en hel del om batterier, och kom då in på laddare, så jag slukade C-Teks sida med hull och hår... Och ja, då batteriet är fosfaterat, så kan (till viss grad iaf) C-Tek laddaren "regenerera" batteriet och på så sätt återuppliva ett "dött" batteri.

Kan det vara i DENNA fasen som INGEN lampa lyser på laddaren?

Får man tro allt C-Tek skriver så är ju laddaren smartare än Fantomen.

Tja jag är en skeptisk människa till naturen och min ctekladdare har fungerat bättre än jag väntat mej iaf (se tidigare i tråden), så jag skulle nog säga att det är en bra laddare iaf.

GlennB skrev:
Tja jag är en skeptisk människa till naturen och min ctekladdare har fungerat bättre än jag väntat mej iaf (se tidigare i tråden), så jag skulle nog säga att det är en bra laddare iaf.

Jag bifaller föregående talare, jag tjackade en efter att ha totaldödat mitt andra bilbatteri med ideliga kallstarter och kortkörningar, först ladddade det igång ett bilbatteri som var "dött" på en cell, sedan återupplivade den ett fritidsbatteri som långsamt hade gått djupurladdningsdöden tillmötes.

Fritidsbatteriet har använts i en fiskebåt med elmotor, så det trodde jag ärligt hade gjort sitt (hundratals långsamma urladdningar, följda av hyseriska uppladdningar av för kraftig laddare), men efter att ha lämmnat laddaren på en månad är det nästan lika bra stuns i det som i det nyinköpta!!!

Jag köpte genast en likadan laddare till, enkomt för båten.

Apropå laddare: Min fru har en BMW Scarver och den har ett sånt där pyttigt eluttag, det ska visst gå att ladda batteriet via det uttaget, men då behövs ju en kontakt. Var hittar man kontakter till små cigguttag? Vet någon om man kan använda CTEK-laddare då eller måste man ha BMWs originalladdare à massor av spänn?

Förövrigt lånade jag en CTEK av en kompis och laddade upp mitt döda batteri, som nytt!

Vet inte om BMW ladduttaget är en vanlig cigkoppling
men det ser ju så ut o i så fall är det bara att handla
en hane på tex claes O eller nåt!
På min hoj köpte jag hane/hona på claes O o kör
med c-tekladdare,funkar toppen.
Kör en laddning ibland så vet man att batteriet är
på topp :tummenupp

Gör en monsterbump av tråden.

Har lyckats tappa bort min manual och den går inte att ladda ner från deras sida. Det jag undrar över är dioderna och vad följande kombination betyder: "fullt batteri" lyser grönt samtidigt som "halvfullt batteri" blinkar (snabbt) orange?

Trasigt batteri?

Gör en monsterbump av tråden.

Har lyckats tappa bort min manual och den går inte att ladda ner från deras sida. Det jag undrar över är dioderna och vad följande kombination betyder: "fullt batteri" lyser grönt samtidigt som "halvfullt batteri" blinkar (snabbt) orange?

Trasigt batteri?

Då gör jag det med, min ctek beter sig så med ett batteri inköpt i våras som stått på underhållsladdning i garage i stort sett varenda natt sen det var nytt. Jag ser att lampan "halvfullt batteri" kallas "desulphation bulk absorption" i manualen men det står inget om varför den blinkar när "fullt batteri" lampan lyser med fast sken. Nån som har en aning?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back