hjälp med att dela blocket

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
har fått ur motorn, tagit av sumpen & allt annat, har lossat på alla bultar till undre delen av blocket.. men MÅSTE svänghjulet av för att man skall kunna dela på det ?

jag får nämligen inte av det i den sidan svänghjulet sitter..
o jag har ingen avdragare. :(

eller har du något knep man kan ta till ?

// Henke

Svänghjulet måste bort, ursäkta att jag inte skrev det igår, trodde jag du visste. =(

wonderwizard skrev:
har fått ur motorn, tagit av sumpen & allt annat, har lossat på alla bultar till undre delen av blocket.. men MÅSTE svänghjulet av för att man skall kunna dela på det ?

jag får nämligen inte av det i den sidan svänghjulet sitter..
o jag har ingen avdragare. :(

eller har du något knep man kan ta till ?

// Henke

Nu är ju inte jag nån yamaham mekk, men som det ser ut på bilden så skulle det mycket väl kunna vara så att svänghjulet måste bort. Kan den där kransen gå in i svänghjulet?

crankcase.bmp

Jag löste det genom att skaka fram en bult som passade i gängorna för avdragaren på svänghjulet, och så värme, och så våld.

Min hade ju skurit o nypit så där va woodruffkilen körd, den höll i rätt ordentligt.

wonderwizard skrev:
det var som jag trodde, men hur får man av det utan avdragare då ? tips ?

Kolla min länk här ovan.

Svänghjulet kan vara riktigt jobbigt att få bort, helst ska det bort innan du tar bort motorn.
Sedan så behöver du helst avdragaren, eller en bult som passar i gängen i svänghjulet, den är dock av modell speicalgänga!

//Niklas

tack för all hjälp, det blir att försöka få tag i en avdragare på något sätt.

är svänghjulet skruvat på eller har den en "halvmåne" ? (kom inte på vad det heter)

svaret är ja, det måste av, för att komma åt "lindningen" innanför och ta bort den, den sitter med två skruv i ena blockhalvan och en i andra, totalt värdelös konstruktion.
Rätt sätt är en bult med rätt gänga och mutterknacken alternativt "klo-tång" för mot håll.
fel sätt är en avdragera som drarinne i hålen, det kan skada magneterna i svänghjulet.
värme kyla våld skall inte behövas.

ingen som har en mutter/avdragare som passar att låna ut ? vill ju dela blocket & utvärdera skadorna innan måndag.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år