Hjälp med argument mot frälsning o evolutionsförnekelse!

Det absolut enklaste argumentet mot det hela är ju att förklara för honom att han faktiskt måste vara aningens förståndshandikappad om han verkligen tror på ett verktyg som har skapats i en orolig tid enbart för att kuva dumma människor.
Avsluta med att förklara att du även är väldigt imponerad över att han, trots sin otroliga dumhet, lyckas med konststycket att både andas och gå samtidigt och dessutom sköta ett jobb som inte är avsett för sådana som honom.

Jag har haft diskussioner med kristna och sedan har jag haft diskussioner med sådana som även förkastar evolutionsteorin. När det kommer till det sistnämnda så anser jag inte att det är värt att ödsla energi på såna förbannade idioter och brukar således bara spela dum och låtsas om att jag har blivit döv.

Du kan ju alltid köra samma spel tillbaka genom att låtsas att du blivit muslim. Då får han smaka på sin egen medicin och sina egna argument :)

Be honom först förklara hur människan fortplantade sig från början.
Gud skapade Adam och insåg att den där skapelsen inte var helt perfekt, skapade därför en uppdatering av ett revben. Dom käkade äpplen och vart lite pryda. Sen kom dom på jufsandet och fick två avkommor, båda pojkar. Redan där är det hela kört för två pojkar kan inte fortplanta sig.
Den ena pojken dödade sen sin bror, så kvar fanns mamma, pappa och en son. På nåt jävla vänster lyckades dom ändå få till att människorna sedan förökade sig i ruskig takt.
Människan skapades som Guds avbild, men vilken är då hans hudfärg?
Alla är saliga i sin egen tro, men vissa blir lite besatta. Kanske borde du ta hjälp av Ceasar Milan och se om han kan få din arbetskamrat att släppa sin besatthet:D

Det viktiga för kristna fanatiker är inte hur rätt bibeln har utan hur mycket man tror på den.
Ju starkare man tror på något som är otroligt, ju bättre kristen är man.

Det enda sättet för dig att argumentera omkull din arbetskamrat är att visa att du tror på
något bibliskt som är ännu otroligare är det som han tror på.

fick_nobben_188052w_98688187.jpg

:D Lycka till... Det finns nog inget argument som biter på en så förstörd person. Jag har nästan besökt vartenda trossamfund som finns (det hör konstigt nog till mitt jobb), och jag har insett att det är en mycket rubbad "kultur" många hör till.
Min erfarenhet är att den största delen av de religöst aktiva söker helt enkelt en mening med livet, ett syfte, "religion är folkets opium" Dessa människor går helt enkelt inte och ändra på!
Däremot så är det en hel del, oftast frikyrkor, som försöker värva nya medlemmar med (enligt mig) mycket tveksamma metoder. De kan exempevis vända sig till psykiskt svaga individer, och värva dem till kyrkan för att sedan använda dem som sina personliga lakejer. Hierarkin är mycket viktig i dessa sammfund. Lakejerna kan man däremot påveka rejält och få på bättre tankar har jag märkt...:gnissla

Hörrödu är du riktigt säker på det,att 1+1 = 2 ??? Det kanske enligt evolutionen förändrar sig..:7peta:rolleyes:
Vår förståelse av evolutionen är ett resultat av samma logik som förklarar 1+1=2. Inte tvärt om...

http://www.youtube.com/watch?v=u2i6kGqhH3I

Lite tips från Betnér kanske?

F ö tror jag att religiösa människor inte orkar tänka, eller ens vara lite nyfikna på hur allt ligger till. Det är lättare att "jaja, gud... bla bla bla..."

EDIT: Letade efter sida jag läste på för några år sen om de värsta motsägelserna i Bibeln. Hittar den dock inte, men jag tror det är det du fokusera på. Låt honom förklara Bibelns misstag istället för att du ska förklara hur livet uppstod.

Last edited:
Säg att du har upptäckt att du är bög och börja tafsa på honom :arsele då håller han sig nog undan i fortsättningen

Förklara att han är kristen bara för att han råkar vara född där han är. Hade han varit arab skulle han varit stenhård muslim, vore han indier hade han troligen varit en from hindu och så vidare. De få gånger jag orkat ge mig i dispyt med religiösa stollar har de aldrig kunnat komma med nån bra kontring till det. Men det är som sagt lönlöst. Det är förlorade människor som inte går att omvända till förnuftets ljus.

Det går inte att resonera med en sådan person..
Men om du tänker envisas med att försöka så skulle jag rekomendera att du tar inspiration från dessa två herrar, speciellt Richard Dawkins när det handlar om evolution. Dom har med all sannolikhet skjutit ner varenda argument han kan tänkas komma med flera gånger om.
Du slösar nog bara bort både din tid och energi på denna döfödda debatt, men lycka till! :tummenupp

Richard Dawkins:
http://www.youtube.com/watch?v=TjxZ6MrBl9E&feature=youtube_gdata_player

Christopher Hitchens:
http://www.youtube.com/watch?v=iR0GyYaeI-k&feature=youtube_gdata_player

Försök allt du orkar. På den yttersta dagen kommer du få sota för din ihärdighet dock. Skyffla helveteskol i all evighet är nog inte så kul som det låter.

Be honom respektera sina medmänniskor (i detta fallet du), och be honom sen bara hålla käften? Det är nog tyvärr det enda att hänga ditt hopp på för som sagts så kommer han alltid att vifta bort alla argument med sitt yrande om gud, himmel och helvete.´
Själv brukar jag alltid be om en utförlig förklaring av hur "bebådelse" fungerar. Det brukar förlänga tiden mellan Jehovas besök avsevärt. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti