Hjälp med Aprilian

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad är det vanligaste med om startmotorn inte vill börja vrida runt?

Jordning etc verkar vara rätt. Någon med Aprilia som känner till något trick?
Jag har jordat två kablar per sida av motorn. Alltså totalt 4 st.

edit:

* inga felkoder i displayen
* hojen är i neutral
* stödet är uppfält

Last edited:
Kolla med Starol i Enköping om du inte får något bra svar på tråden. Har för mig att dom tävlar själva.

Hör du nåt klickande ljud när du försöker dra runt startmotorn. Antar att du har tändningen på och trycker på startknappen?
Inte nåt skit med stödkontakten? Jag hade ett lurigt fel med den. Ingen indikation på instrumentpanelen, startmotorn verkade helt död.

Last edited:
2792795 Hör du nåt klickande ljud när du försöker dra runt startmotorn. Antar att du har tändningen på och trycker på startknappen?
Inte nåt skit med stödkontakten? Jag hade ett lurigt fel med den. Ingen indikation på instrumentpanelen, startmotorn verkade helt död.
nä, motorn är ur ramen och jag slår i väggen? ja, självklart tändningen är på och trycker på startknappen ....

hmmm försöker startmotorn att dra??? om så är fallet kan det vara batteriet då twinnarna kräver rejält med amp för att dra runt .
Ni har inte strulat till det med timmingen på kammarna, rätt tändspole kopplad till rätt cylinder m.m , går det att dra runt motorn för hand?
behöver mer inputt för at kunna hjälpa.

Krävs ett bra batteri för att dra runt V twinnen, relät är en akilleshäl om det är bra.
Tog ut min RSV för några år sedan dåligt batteri relät brann upp pga dåligt ......

Vad är det vanligaste med om startmotorn inte vill börja vrida runt?

Jordning etc verkar vara rätt. Någon med Aprilia som känner till något trick?
Jag har jordat två kablar per sida av motorn. Alltså totalt 4 st.

edit: oljetrycksfelet var lite rookiemisstag efter 8 timmars mekande...

Har du mätt spänningen till startmotorn?
Kontrollerat startrelät?. På gamla modellen (-00) så sitter relät under sadeln.

Hade problem med att startmotordrevet fastnade på en skruv, som stack ut nångon mm förmycket pga en felmonterad plugg. Men tror knappast att det problemet är särskillt vanligt. (bilden)

Bifogat

• Dsc00758small.jpg
    Dsc00758small.jpg
    24.2 KB · Visningar: 91
hahahah !!! suck.. jag är trött ok?!

Men jag hade inte kopplat in kablarna för startknappen ens... :D det var dom sista kvar. De bara hängde där.

Jag har checkat allt... mätt strömmen, kolla säkringar, kollat batteriet osv...

:D

såja, skratta med mig. det är nyttigt!!!

Finns det en stoppknapp så kolla den gjorde själ den missen använder alltid tändningsnyckeln för att stänga av motorn men denna gång hade jag fipplat på stoppknappen

jajamen! Nu har jag haft den igång.. och jag kan nog med säkerhet säga att grannen blev arg. Det LÄÄÄÄÄT som aset i garaget och resonansen över till grannen (radhus) måste varit på hög nivå :D

vinkelslipen gick som senast för en kvart sedan. Stackarna. Men nu är det iaf färdigt.

Nu är den redo att rullas över till Ava MC för bänkning. Förhoppningsvis imorgonkväll. :yoparty

jajamen! Nu har jag haft den igång.. och jag kan nog med säkerhet säga att grannen blev arg. Det LÄÄÄÄÄT som aset i garaget och resonansen över till grannen (radhus) måste varit på hög nivå :D

vinkelslipen gick som senast för en kvart sedan. Stackarna. Men nu är det iaf färdigt.

Nu är den redo att rullas över till Ava MC för bänkning. Förhoppningsvis imorgonkväll. :yoparty

:rock Fy fan va gött med lite thunder i garaget!
Må den rocka fett i bänken oxå!!
Lät gött skulle jag tro. Lycka till med vidare öden nu!! :tummenupp

AVA? Haha, där står det fler alster från mitt garage och trängs vid bänken just nu... ;)

Last edited:
Back