Hjälp med analys av fjädringen på hojen

Varför tror du att gaffeln orsakade en high sider? Normalt sett är det ju greppet bak som orsakar det problemet...
 
Som ovanstående - brukar ju vara bak det släpper och sedan greppar igen = highside.

Av din film så tycker jag att din framgaffel ser väldigt mjuk ut.
Gaffeln bottnar ur ibland ser det ut som och det är ju en orsak till att tappa kontrollen = när allt blir stumt.

Finns det highsiders som startar med ett framhjulssläpp? Kanske det...

När jag moddade min fjädring fick jag tillverka ett par spacers som tryckte till fjädern inne i röret just för att den inte skulle bli för mjuk, då cartridgen var kortare än det gamla inkråmet.

Hoppas allt löser sig!
 
Den är för mjuk, du bottnar fjädringen flera gånger på filmen.
 
För mjuk framända innebär en låg framända vilket minskar greppet bak, dvs det släpper lättare vid gaspådrag ut ur kurva. Märkte du om den blev mer snabbstyrd efter bytet till cartridge? Har du originalfjädrar eller byttes dessa till hårdare? BMW:n är ju känd för att vara väldigt (för) mjuk fram med originalfjäder.

OBS! Sätta in spacers innebär bara att fjädern förspänns, den blir inte hårdare...
 
Last edited:
Jag tycker det ser ut som du åker gaffeln för långt ner i fjädringsrörelsen. Du är nere och nosar på bottning flera gånger per varv och där fungerar gaffeln inte optimalt. För mjuka fjädrar?? Vad har du för racehäng?

Vad åker du med för oljenivå i gaffeln? Ett vanligt fel är att åka med lite låg oljenivå och då tycker man gaffeln blir för mjuk så drar man åt kompressionen och då blir gaffeln styvare men totalt okänslig. Så får man en gaffel som både är för mjuk och för hård samtidigt.
 
Tack för alla svar. Har haft stora problem bak (därav highsid) kan tyvärr inte filma bak :(. sag och ridehight är inom spec. Så hårdare komp men hur är returen ser ut som det är för lite retur gaffeln går isär rätt snabbt eller??
Ska jag ha mindre förspänning??
Oljenivån och fjädern ska vara för min vikt (73kg utan utrustning) 9,5 N fram och 90 N bak.
 
OBS! Sätta in spacers innebär bara att fjädern förspänns, den blir inte hårdare...

Japp. Det är jag som uttrycker mig slarvigt. Menade att om det nya måttet mellan ytterlägena som skall "hålla fast" fjädern plötsligt ökar så blir ju inte fjädern hårdare men effektiv fjädringsväg är kortare och därmed så trycks den till botten tidigare än förut. Så var det på min hoj. Med cartridge som var kortare än tidigare originallösning så behövdes spacers för att kunna behålla originalfjädrarna, dvs samma förspänning. En annan lösning vore ju förstås att specialbeställa längre fjädrar i samma hårdhet.
 
Cartdrigen är k-tech som ska vara anpassad till hojen. Hojen känns studsigt bak vid gaspådrag och lätt nedlägg. Typ snabbhögern mot ejes ut ur depån och in i esset detta transporterar sig till fram så hela hojen orsilerar.
 
Är det rätt oljenivå?

Eller är det gjort som för en kompis till mig, mätt nivån utan att lufta?

Studsigheten bak du känner skulle jag gissa beror på framänden, säger som resten att du använder lite väl mycket fjädringsväg, det låter som du ligger ungefär där du ska med 95/90-fjäder så är det rätt fjäder (inget fel på den alltså och rätt längd) och hänget är hyfsat rätt så återstår ju bara oljenivån......
 
Jag utgår från att cartridgekitet är professionellt monterat men jag frågar ändå - vem har monterat det...? Det finns nämligen ett par fallgropar man måste undvika då man monterar cartridgekit i en Sachsgaffel, även med Ken's gaffelkit. Du bör därför försäkra dig om att allt är korrekt monterat. Jag har svårt att tro att Ken's leveransspec fungerar uppenbart sämre än originalgaffeln då det har fått mestadels bra kritik...?
 
Kittet är monterad av återförsäljare och auktoriserad verkstad. Börjar fundera på om det är material fel på ventilerna på cartdriget:(
 
Kolla luftspalt och olja, gaffeln är lika djupt i sväng som i broms på nått ställe.
Det vore bra att se fler varv som inte är direkt ur depå också, är detta ditt maxtempo, varma däck?
sen kör du lite ryckigt med gasen och broms bitvis, slappna av och ta med mer fart in i sväng ist för att ligga på i högvarv och vänta på påslag ur sväng, kanske prova att gå upp en växel och gasa tidigare, se hur det känns.
Det kan vara så att man försöker köra runt sitt upplevda problem men det gör ens körning oharmonisk och så är en ond cirkel igång, ska du göra en förändring på hojen till det bättre bör du också köra en återställning av din uppfattning av hur den funkar, och i viss mån gå tillbaka till en den körstil du hade innan problemet började, annars analyserar du hojens nya inställning utifrån den mindset du hade senaste den krångla, kan vara lurigt.

Smart att film fjädring, gjorde jag runt 2000, se nedan.
Men tänk på att man även ser saker på en sån här film som kommer från hur du flyttar kroppen inför sväng mm, allt är inte gas, broms och ojämnheter.
 
Last edited:
Det man alltid ska komma ihåg när man studerar en motorcykel på Gelleråsen (oavsett om man studerar video eller dataloggning) är att banan är en av de guppigare. Man har därför stora fjädringsrörelser i princip hela tiden och detta är alltid lätt att associera till underdämpad fjädring, vilket inte nödvändigtvis är fallet.

Som andra redan har påpekat, du ser ut att ligga ganska djupt i framgaffelns slag. Kameravinkeln är lite knepig och kan förvilla, men redan under första inbromsningen på utvarvet (runt 17-18 sekunder in i videon) så använder du i princip hela slaget. Detta ska du möjligtvis göra under dina snabba varv, men knappast med utvarvs-tempo. Jag tycker också att du ser ut att ligga djupt i slaget på väg in i esset, genom esset, på väg in mot hårnålen och på väg in mot sista vänstern på varvet.

Jag skulle dock vilja ha mer information om hur du upplever gaffeln innan jag ens försöker mig på mer rådgivning. Hur känns bromsresponsen och hur känns slutet av inbromsningen...? Litar du på kontaktkänslan och feedbacken under inbromsningen...? Hur känns instyrningen...? Över eller understyrd...? Hur känns hojen mitt i sväng...? Välbalanserad...? Hur känns utgången...? Kan du hålla den linje du vill eller driftar du brett...? Allmän kontaktkänsla och feedback...? Allmän komfort och funktion över gupp...?
 
Jag har själv också köpt K-Tech fjädring till min s1000rr i år och oavsett vilket tempo jag kör bottnar alltid min fjädring ur på Gelleråsen men typ aldrig på Kemora (Finland). Och svaret jag fick var att byta till hårdare fjädrar om jag nu kör mycket på Gelleråsen...
 
Jag har själv också köpt K-Tech fjädring till min s1000rr i år och oavsett vilket tempo jag kör bottnar alltid min fjädring ur på Gelleråsen men typ aldrig på Kemora (Finland). Och svaret jag fick var att byta till hårdare fjädrar om jag nu kör mycket på Gelleråsen...
För min del sa de att jag troligen hade fel spår på banan som gjorde att fjädringen känns konstigt. :(
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top