Hjälp med 85cc som går dåligt..

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Hej,
Har lite bekymmer med en KTM sx 85cc som går dåligt vid uppstart. Felet kom plötsligt efter en dag på banan.
När hojen startas kall, går den otroligt knackigt och svarar inte alls på gas, efter en stund får den upp temperaturen och då är det som att en "propp" släpper och den börjar bete sig mer normalt och svarar bra på gas. Just den brytpunkten är väldigt tydlig och jag har lagt upp ett klipp där man hör hur den plötsligt svarar på gas:


Efter problemet uppstått har vi bytt kolv och tändstift, utan att det gjort någon skillnad.

Någon som har en idé vad detta problem kan vara orsakat av?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det möjligen så att "problemet" uppstod efter att ni rengjort luftfiltret?

Rengör förgasaren, särskilt lågfartsmunstycket. En tvåtaktare som går magert suckar liksom vid gaspådrag.
Detta är förvisso även fullt normalt innan motorn är varmkörd och man brukar därför ibland behöva ha choken ute en stund i början.

Nu är det ju dessutom kallt ute och luften syretätare så det märks ju mer än mitt i sommaren.

Nu är det ju svårt att från en beskrivning veta om hojen går så magert att det är ett faktiskt problem eller om det är inom det normala. En tvåtaktare som går för magert kan ju också skära lätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg filmen, nu. Sätt på sadeln, den kan påverka trycket i förgasaren och därmed bränslemängden. Dessutom är det svårare avgöra hur ljudet skiljer sig från normalt ljud. Har du oljat in luftfiltret?

Om motorn är helt nystartad så är det inget att bry sig om. Bara dra ut choken en stund.
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Såg filmen, nu. Sätt på sadeln, den kan påverka trycket i förgasaren och därmed bränslemängden. Dessutom är det svårare avgöra hur ljudet skiljer sig från normalt ljud. Har du oljat in luftfiltret?

Om motorn är helt nystartad så är det inget att bry sig om. Bara dra ut choken en stund.
Hej och tack för alla tips!

Den har inte betett sig så här tidigare och det är tydligt att något är galet. Tidigare har det fungerat bra att choka lite nån minut eller så, och den har svarat fint på gas även när den är kall och choken är uppe. Nu låter den ungefär som en tvåcylindrig motor som bara går på ena cylindern. Tills värmen når en viss temp och allt bara "släpper".

Luftfiltret eller sadeln har tyvärr ingen inverkan, men är tacksam för förslagen.

Är lite inne på att något munstycke i förgasare satt igen eller hoppat loss. Kanske läge att öppna upp och kolla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej och tack för alla tips!

Den har inte betett sig så här tidigare och det är tydligt att något är galet. Tidigare har det fungerat bra att choka lite nån minut eller så, och den har svarat fint på gas även när den är kall och choken är uppe. Nu låter den ungefär som en tvåcylindrig motor som bara går på ena cylindern. Tills värmen når en viss temp och allt bara "släpper".

Luftfiltret eller sadeln har tyvärr ingen inverkan, men är tacksam för förslagen.

Är lite inne på att något munstycke i förgasare satt igen eller hoppat loss. Kanske läge att öppna upp och kolla.

Kan ju vara tjuvluft också.
Tyckte mig höra lite blöddrande, är det mycket olja i avgaserna? I så fall kan ju vevaxeltätningen vara dålig så det kommer in både olja och luft i vevhuset.
 

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
R1:a -00
Kan ju vara tjuvluft också.
Tyckte mig höra lite blöddrande, är det mycket olja i avgaserna? I så fall kan ju vevaxeltätningen vara dålig så det kommer in både olja och luft i vevhuset.
Har lite svårt att avgöra om det är mycket olja i avgaserna, men får kika på det ikväll.

Bytte lager och tätningar för veven när hojen köptes för något år sen och den har gått ca 45 timmar sen dess. Så tycker kanske att det är lite väl tidigt för ett byte.

Ska testköra ikväll och kontrollera sakerna du tipsar om(y)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Glöm ej Reed ventilerna dom kan spöka satan om dessa är på gång att ge sig. Du har väll wforce 3 i den original.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den låter som min moppe innan den fått upp temperaturen. Frånsett det så borde det vara relaterat till förgasaren. Flottör som kärvar, igensatt munstycke. I och med att problemet försvinner efter ett tag borde det inte ha med tändningen att göra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top